تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

عرض اندام ایران در مناطق کاملا امن

عرض اندام  ایران در مناطق کاملا امن

عربی 21 ژانویه

ایران با موشک های بالستیک دوربرد برخی مواضع در اربیل و منطقه البدیه نور عراق را هدف قرار داد. اهداف واقعی تهران از انجام چنین عملیاتی چه بود؟ ایران می توانست با تیراندازی و تک تیرانداز رزمندگان خود در عراق و سوریه این حملات را با سلاح های بسیار ارزان تری انجام دهند و با دقت بیشتری نسبت به موشک های ایران مورد اصابت قرار دهند. موشک هایی که از صحراهای ایران شلیک می شد و مسیری به طول 2 هزار کیلومتر را طی کردند.

حمله به اهداف متحرک توسط یک نفر با چند نفر موتورسیکلت در فضای باز با موشک های بالستیک دوربرد بر اساس کدام دکترین نظامی است؟ سازه هایی که هدف این موشک ها قرار گرفت و منهدم شد کجاست؟ حتی در مورد اربیل، جایی که تهران بر وجود دفاتر یا مراکز متعلق به موساد اسرائیل اصرار دارد، هر چند بعید است.

موساد در واقع در مناطق مسکونی فعال است که عناصر مزدور و می تواند تصور کنند که به آن نمی رسند اما به چه کسی می رسد آیا جاسوسان ایرانی می توانند در آنها نفوذ داشته باشند؟

یقیناً هدف ایران از انجام حملات فوق در عراق و سوریه هدف قرار دادن اماکن و شناورها نیست زیرا در این صورت ایران عملاً ده ها میلیون دلار از موشک های بالستیک خود را علیه اهدافی به کار برده است که می توانستند با چند گلوله تفنگ آنها را به واقعیت منهدم کنند.

کاملاً واضح است که ایران تحت فشار افکار عمومی مردم خود است زیرا عملیات کرمان نشان دهنده لایه نفوذی وحشتناکی در ساختار امنیتی ایران است. رژیم ایران با نمایش قدرت خود در واقع می خواست به افکار عمومی شوکه شده در ایران اطمینان دهد و می خواست ثابت کند که ایران برگ برنده های قدرتمندی در اختیار دارد که می تواند با کمک آنها از خود دفاع کند زیرا در غیر این صورت نیازی به این همه دفاع نیست.

ویژگی مهم اربیل و منطقه البادیه سوریه این است که تحت حاکمیت دولت ها و رژیم هایی هستند که می توان آنها را ایران دانست و در نتیجه هدف قرار دادن آنها خطرات قابل توجهی را علیه تهران به همراه نخواهد داشت.

تهران اکنون می تواند از قدرت اسلام که قبلاً اهداف ذکر شده را مورد اصابت قرار داده است استفاده کند و به هر دلیلی بدون ترس از پاسخگویی و مواجهه با واکنش طرف مقابل به هر دلیلی که می خواهد نفوذ کند. زیرا داعش و دولت اربیل موشک های دوربرد در اختیار ندارند زیرا دولت خودمختار کردستان عراق در تلاش است تا این استان را به عنوان منطقه ای پیشرفته، رو به رشد و توسعه یافته به جهانیان معرفی کند و از این رو بعید به نظر می رسد.

عرض اندام  ایران در مناطق کاملا امن

در واقع، طبق محاسبات ایران، تهران  حملات مذکور با بسیاری از محسبات دقیق انجام خواهد داد. زیرا علاوه بر جلب رضایت افکار عمومی در داخل کشور، به آنها اطمینان داد، تهران با این اقدام می خواست به کشورهای منطقه و واشنگتن بفهماند که سیستم اشرافیت دارد و می تواند در اسرائیل و احتمالاً به هر هدفی که بخواهد برسد. دریای سرخ و دریای مدیترانه مورد نظر برگ برنده های قدرتمند خود را به نمایش خواهد گذاشت و سایر بازیگران مذکور در منطقه را وادار به تجدید نظر در محاسبات خود خواهد کرد. این موضوع تنها شامل آمریکایی ها و اسرائیلی ها نمی شود، بلکه به طور مشخص شامل کشورهای حوزه خلیج (فارس) نیز می شود که ممکن است بخواهند به ضررهای ناشی از تخریب منافع ایران در دریای سرخ و خلیج فارس تحت فشار و در یک نقطه تنگ بپیوندند.. زیرا در صورت تداوم جنگ اسرائیل علیه غزه، احتمال توسعه جنگ در منطقه و شکل گیری خسارات احتمالی از سوی اسرائیل وجود دارد.

ایران در مراحل نبرد با قدرت های غربی که همه آن ها در کشورهای عربی و با خون امارات تکمیل شد، ثابت کرد. اگر بازوهای نظامی چنین باشد، شهامت و شهامت کافی دارد و گاهی در لبه پرتگاه بازی می کند. او خواهد رفت و استراتژی پشتیبان را جستجو می کند، زیرا نمایندگان او در جایی از ایران ضربات را خواهند خورد و او بدون هیچ اختیاری در مقام آنها ظاهر می شود و در این هنگام آنها به عنوان مردم عادی ایران ظاهر می شوند. چه کسی سرنوشت ایران را رقم خواهد زد، آزادی کامل دارند. این موضوع تا حد زیادی مربوط به حزب الله، حوثی ها و الحشد الشعبی است.

اما زمانی که موضوع رویارویی مستقیم با ایران مطرح می شود، تهران به دقت مسائل را ارزیابی می کند و پشت سر شماری استراتژیک پنهان می شود. در این راستا ایران بارها در درون خود هدف قرار گرفته است، اما در بسیاری از موارد عمدا سکوت کرده و موارد مذکور را ملی نکرده است. و سخت است و ملی بیش از یک دهه است که همیشه تهدید کرده است که در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد. این ثابت می کند که نمایندگان ایران از خودشان قدرتمندتر هستند. این یک بحث عجیب است. چون ایران همیشه آموزش، اسلحه و هزینه های نماینده خود را فراهم کرده است.

عرض اندام  ایران در مناطق کاملا امن

ایرانی اهداف موجود را دوست دارد. علاوه بر این، آنها هیچ عواقب خطرناکی برای ساختار داخلی آن ندارند. ایران همیشه در آب های آرام غواصی می کند و در صورت نیاز می تواند بین صبر استراتژیک خود و بی باکی نمایندگان خود هماهنگی ایجاد کند و بر این اساس خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای که می تواند حفاظت از یک منطقه و در عین حال تهدید آن به صلح دست یابد معرفی کند.