تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

غزه در دستور کار ایران و ترکیه و روسیه

غزه در دستور کار ایران و ترکیه و روسیه

الخليج الجديد؛ ۲۸ ژانویه

ایران و ترکیه سعی دارند حجم مبادلات تجاری فیمابین خود را از ۷ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار برسانند. این توافق طی سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران در سال ۲۰۲۲ میان دو کشور به دست آمد. در دیدار روسای جمهور دو کشور در چهارشنبه گذشته در آنکارا ۱۰ توافق تجاری میان دو کشور به امضا رسید.

به گزارش روزنامه اقتصادی اسراییلی گلویس ترکیه اسراییل را از فهرست کشورهای هدف صادرات خود حذف کرد و بدین ترتیب آنکارا برای بازرگانان ترکیه جهت صدور کالاهای خود به رژیم اسراییل یارانه ای قائل نیست.

از سوی دیگر صادرات ترکیه به رژیم اسراییل از ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به تقریبا ۵٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و صادرات کالا از رژیم اسراییل به ترکیه در سال ۲۰۲۲ از ۲٫۵ میلیارد دلار به یک و نیم میلیارد دلار در سال گذشته ۲۰۲۳ کاهش یافت. با توجه به اقدام اخیر آنکارا میزان مبادلات تجاری میان ترکیه و اسراییل در سال جاری ۲۰۲۴ بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

فرآیند نزدیکی ایران و ترکیه به موازات توافق دو کشور بر لزوم دفاع از حقوق ملت فلسطین جریان دارد و ثبات در منطقه به واسطه همکاری مشترک این دو کشور تحقق خواهد یافت از سوی دیگر ایران و ترکیه با روسیه در آستانه در حال بررسی پرونده سوریه بسر میبرند در حالی که رژیم اسرائیل در شنزار جنگ خود علیه نوار غزه در حال غرق شدن است و ممکن است آمریکا و تمام کشورهای اروپایی را به همراه خود در آن عرق نماید.

جنگ در غزه به روسیه جایگاه پیشرفته ای بخشید آن هم پس از آن همه تلاش های پیگیری که برای منزوی کردن روسیه در سطح بین الملل بکار رفت. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نیویورک خواستار یکپارچه شدن گروه های فلسطینی و برپایی کشور فلسطین بر اساس راه حل دو دولتی شد. این فراخوان باعث شد تا رقیب روسیه یعنی آمریکا در تنگنا قرار گیرد که هم اکنون در درگیری های به وقوع پیوسته در دریای سرخ و دریای عرب و سوریه و عراق غرق شده است. چنین امری در تاریخ حضور آمریکا در جهان عرب و غرب آسیا بی سابقه است.

عملیات طوفان الاقصی صرفا یک رویارویی در نوار غزه نیست بلکه یک رویداد منطقه ای در بردارنده ابعاد بین المللی است که از غرب آسیا یعنی ایران و ترکیه تا آمریکا و روسیه امتداد یافته است و آثار حاصل از آن در دستور کار کشورها و اولویت بندی های سیاسی امنیتی و اقتصادی آنها نمایان است.

روسیه با استفاده از طوفان الاقصی در حال بازنگری در دیپلماسی و نقش خود است. ترکیه و ایران نیز بر اساس رویارویی شکل گرفته میان رژیم اشغالگر اسراییل و مقاومت در نوار غزه در حال نزدیک شدن به یکدیگر به سر می برند. آثار طوفان الاقصی در همه جا و در جزئیات دقیق رویکرد دولتهای منطقه و قدرتهای درگیر در صحنه بین الملل در حال نمایان شدن است.