تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

تنها راه برای توقف حماس جلوگیری از بازسازی ایران است

تنها راه برای توقف حماس جلوگیری از بازسازی ایران است

موسه واشنگتن ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ این مقاله همچنین در لس آنجلس تایمز نیز منتشر شده است

نوشته مایکل سینگ متیو لویت

تهران ممکن است به سادگی گروه حماس را احیا یا آن را با گروه نیابتی تروریست دیگری جایگزین سازد، بنابراین واشنگتن و شرکای آن باید جریان تسلیحات و حمایت مالی غیر رسمی ایران از عناصر افراطی در کرانه باختری و غزه را مختل کنند.

در عرض چند هفته اسرائیل میتواند حمله زمینی خود را در جنوب غزه به پایان برساند در پایتخت های غربی صحبت از چیزهایی است که برای بازسازی غزه در روز بعد از پایان جنگ لازم است. در همین حال ایران بر بازسازی حماس و آمادگی برای جنگ بعدی متمرکز خواهد بود. اگر اسرائیل و متحدانش قصد دارند از تکرار حمله ۷ اکتبر جلوگیری کنند، باید با تهران مقابله کنند.

آمریکا و اسرائیل قبلا با این سناریو روبرو بوده اند. در ژوئیه ۲۰۰۶ گروه تروریستی حزب الله مستقر در لبنان، گروه نیابتی مورد علاقه ایران در عملیاتی مینیاتوری شبیه به عملیات ۷ اکتبر در ربودن دو سرباز اسرائیلی به اسرائیل حمله کرد. پاسخ اورشلیم باعث شد که توانایی های حزب الله به شدت کاهش یابد اما این گروه با این وجود بقای خود را به عنوان یک پیروزی الهی تبلیغ کرد.

حزب الله در گذشته ممکن است حق داشته باشد. این گروه در حال حاضر قویتر از قبل از سال ۲۰۰۶ است و به وضعیت قبل از  حمله به اسرائیل بازگشته حتی اگر اسرائیل با موفقیت رهبری حماس در غزه را منحل کند شبکه های حماس در کرانه باختری لبنان و حتی غزه میتوانند مسیر مشابهی را دنبال کنند.

مسیر دوم باید بر جلوگیری از پیمودن مسیر لبنان و سوریه توسط غزه متمرکز شود جایی که خلاء قدرت به ایران اجازه نفوذ داد. در نهایت بزرگترین مانع برای ظهور مجدد حماس ایجاد یک نیروی امنیتی قانونی فلسطینی در کرانه باختری و غزه خواهد بود که کشورهای عربی و غرب میتوانند به آن کمک و از آن حمایت کنند. این موضوع بر وجود یک معمای کلیدی برای اورشلیم تأکید میکند با عقب نشینی ارتش از غزه اسرائیل ممکن است تمایلی به حمایت از ایجاد هیچ مرجع فلسطینی در این نوار وجود نداشته باشد. با این حال هر چه بیشتر برای انجام این کار صبر کند فضای بیشتری را برای ایران فراهم می آورد تا خلا را پر کند که نتیجه آن بازسازی حماس یا گروههای کاملاً جدیدی تحت هدایت تهران میباشد.

گروه حماس هشدار داده است که حملات ۷ اکتبر را بارها و بارها تکرار خواهند کرد و اگر ایران به حال خود رها شود، این گروه مطمئن خواهد بود که آنها قادر به انجام این کار هستند.

تنها راه برای توقف حماس جلوگیری از بازسازی ایران است

درباره نویسندگان: مایکل سینگ مدیر عامل و عضو ارشد لین سوئیگ در موسسه واشنگتن است. متیو لویت همکار فرومر -وکسلر و مدیر برنامه راینهارد در زمینه ضد تروریسم و اطلاعات در موسسه واشنگتن می باشد.