تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

نظم جهانی خطرناک با ایران مسلح هسته ای

نظم جهانی خطرناک با ایران مسلح هسته ای

گیت استون ۱۰ فوریه ۲۰۲۴

نویسنده: مجید رفیع زاده

اقدامات آمریکا در حال حاضر – یا در غیر این صورت و در حالت انفعال – توانایی قدرت های جهانی را برای شکل دادن به یک نظم بین المللی تعیین میکند که از ارزشهای دموکراتیک حمایت کرده و یا تسلیم سلطه گروه های تروریستی و دیکتاتوری میشود.

انفعال یا عدم اتخاذ موضعی قاطع در برابر صعود ایران به عنوان کشوری حامی انقلابیون و مجهز به قابلیت های هسته ای تنها میتواند راه را برای ایجاد جهانی هموار کند که در آن رژیم های مستقل و جناح های افراطی مسیر امور بین المللی را دیکته می کنند.

از آنجایی که ایران در آستانه دستیابی به یک نقطه عطف مهم در دستیابی به تسلیحات هسته ای قرار دارد. نگرانی ها در مورد عدم وجود استراتژی منسجم دولت بایدن برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران افزایش یافته است. از زمان روی کار آمدن دولت بایدن ایران به سرعت در حال پیشبرد غنی سازی اورانیوم خود بوده به طوری که به سطح ۸۳٫۷ درصد، نزدیک به ۹۰ درصد مورد نیاز برای توانایی تسلیحات هسته ای نزدیک شده است.

عواقب داشتن سلاح های هسته ای ایران را نباید نادیده گرفت نظام ایران بارها اسرائیل را تهدید به نابودی کرده و این هدف را ستون اصلی ایدئولوژی خود معرفی کرده است. این تعهد ریشه در پیشگویی های مذهبی بنیانگذار نظام، حضرت آیت الله امام روح الله خمینی (ره) و رهبر فعلی حضرت آیت الله علی خامنه ای دارد که ریشه کنی نهایی اسرائیل را پیش بینی می کنند.

سرلشکر سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صراحت مواضع تهاجمی نظام را تشریح کرده و در شبکه دو تلویزیون ایران در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد: استراتژی ما این است که اسرائیل را از نقشه سیاسی جهانی پاک کنیم.

همچنین قسمت اعظم کتاب راهنمای ۴۱۶ صفحه ای  حضرت آیت الله خامنه ای فلسطین بیشتر بر پایبندی نظام به نابودی اسرائیل تأکید دارد.

نظام ایران همچنین متعهد به صدور نظام اسلامی خود به جهان است اولویت بندی آرمانهای انقلابی با هدف تبلیغ نظام حکومتی مطابق با نسخه اسلام شیعی در قانون اساسی آن گنجانده شده است. این مأموریت در پی ایجاد شرایطی است که با ارزش های اسلام همسو بوده و انقلاب را در داخل و خارج از کشور تقویت نماید از سال ۱۹۷۹، نظام نفوذ خود را در سراسر خاورمیانه گسترش داده است. نظام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس اعزامی آن را برای تأثیرگذاری بر مناطقی از یمن گرفته تا لبنان سوریه و نوار غزه از طریق گروه های نیابتی مانند شبه نظامیان حوثی حزب الله، حماس و نیروهای حشد الشعبی (PMF) در عراق مستقر ساخته است که در گسترش نگرانی های چند وجهی پیرامون دستیابی ایران به توانمندی های هسته ای یک بعد مهم در چشم انداز نگران کننده سقوط سلاح های هسته ای به دست شبکه گسترده نیروهای نیابتی نظام نهفته است. این شبکه شامل گروه های فوق الذکر و همچنین نظام سوریه متحدان ایران در آمریکای جنوبی و طالبان در افغانستان است.

شبکه پیچیده اتحادها و منافع مشترک سناریویی را ایجاد میکند که در آن نظام ایران می تواند نفوذ خود را با ارائه چنین قابلیت هایی به متحدان همفکر و گروه های نیابتی اش گسترش دهد. تأسیس کارخانه های اسلحه سازی ایران در خارج از کشور و تولید موشک های بالستیک پیشرفته از جمله موشکهای هدایت شونده دقیق بر فوریت این وضعیت تاکید می نماید.

این امر لایه ای از پیچیدگی را به چشم انداز امنیتی جهانی می افزاید خطرات را افزایش داده و بر نیاز فوری به یک استراتژی جامع برای رسیدگی به نه تنها تهدید هسته ای قریب الوقوع ایران بلکه همچنین پیامدهای گسترده تر گسترش احتمالی سلاح های هسته ای در میان شبکه های نیابتی و متحدان آن تاکید می کند برای پرداختن به این نگرانی ها دو ملاحظه مهم ظاهر می شود.

اول در نظر گرفتن یک گزینه نظامی در افق راهبردی مهم است. این امر مستلزم بررسی دقیق هدف قرار دادن زیر ساخت های هسته ای ایران و در نتیجه اختلال در ظرفیت این کشور برای پیشبرد برنامه هسته ای خود میباشد. یک حمله قاطع و پیشگیرانه برای خنثی کردن خطر قریب الوقوع ناشی از یک ایران مجهز به سلاح هسته ای ضروری است.

دوم بازنگری اساسی در تعاملات دیپلماتیک و اقتصادی غرب با ایران سیاستی ضروری است. رویه غالب پاداش دادن به نظام با انگیزه های مالی قابل توجه بالغ بر میلیاردها دلار و درگیر شدن در روابط تجاری صرفاً به تأمین مالی جاه طلبی های هسته ای ایران کمک می کند. در نتیجه بازسنجی سیاستهای غرب به تمرکز بر اعمال تحریم های اقتصادی استراتژیک و توقف روابط دیپلماتیک که به آرزوهای هسته ای نظام  دامن می زند، نیاز است ترسیم شباهت های تاریخی اگر هیتلر به سلاح های هسته ای دست یافته بود آیا در استفاده از آنها تردید می داشت؟

همانطور که آرون کوهن، تحلیلگر خبری گفت ایران تا کنون بایدن را به اطراف هل می داده است. و هر چه بایدن بیشتر به این کار اجازه دهد لذا تحت فشار بیشتری هم قرار خواهد گرفت.

باید دید که آیا دولت بایدن دستخوش یک بازسنجی استراتژیک و انجام اقداماتی قاطع خواهد شد یا آنکه همچنان در تحقق میراث خود در کمک به نظام ایران به عنوان یکی از کشورهای حامی تروریسم برای تکمیل تسلیحات هسته ای اش پافشاری میکند و اجازه دستیابی روحانیون حاکم بر ایران و گروههای تروریستی و نیابتی آنها را به سلاح هسته ای می دهد.

این پیامدها بسیار فراتر از صرف یک چشم انداز ژئوپلیتیکی فوری است. اقدامات آمریکا در حال حاضر – یا در غیر این صورت و در حالت انفعال آن – توانایی قدرتهای جهانی را برای شکل دادن به یک نظم بین المللی تعیین می کند که از ارزش های دموکراتیک حمایت کرده و یا تسلیم سلطه گروههای مبارز میشود. انفعال یا عدم اتخاذ موضعی قاطع در برابر صعود ایران به عنوان کشوری حامی انقلابیون و مجهز به قابلیتهای هسته ای تنها میتواند راه را برای ایجاد جهانی هموار کند که در آن رژیم های مستقل و جناح های افراطی مسیر امور بین المللی را دیکته می کنند.

نظم جهانی خطرناک با ایران مسلح هسته ای

دکتر مجید رفیع زاده، استراتژیست و مشاور کسب و کار محقق تحصیل کرده هاروارد دانشمند علوم سیاسی، عضو هیئت مدیره هاروارد بین المللی ریویو و رئیس شورای بین المللی آمریکا در خاورمیانه است. او چندین کتاب در مورد اسلام و سیاست خارجی آمریکا تالیف کرده است.