تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

آیا چین با نفوذ خود بر ایران میتواند مانع از حملات حوثی ها شود؟

 آیا چین با نفوذ خود بر ایران میتواند مانع از حملات حوثی ها شود؟

خلیج جدید؛ 13 فوریه

چین آن گونه که آمریکا تصور می کند بر ایران نفوذ ندارد حتی اگر این امر صحت داشته باشد باز هم چین نفوذش را به نفع راهبرد رقیب خود یعنی آمریکا در خاورمیانه بکار نخواهد برد.

چین فقط برای تضیمن منافع خود تلاش میکند و هیچ چیزی دال بر اینکه   چین میخواهد اعتبار خود را برای ایجاد آرامش در دریای سرخ به خطر بیندازد، وجود ندارد.

به گفته یک مقام ایرانی چین به ایران گفت که اگر منافع ما در دریای سرخ ضرر ببیند این امر بر همکاری ما با شما تاثیر منفی خواهد گذاشت بر همین اساس حوثی ها باید خویشتن دار باشند. این تهدید چین به سرعت به نتیجه رسید و حوثی ها از هدف قرار دادن کشتی های چین و روسیه امتنانع ورزیدند و به آنها مصئونیت بخشیدند.

وی ادامه داد: هر روز بیش از ۳۰ کشتی از دریای سرخ پس از اعلام ارتباط خود با چین عبور می کنند و رهسپار بندر دورالیه جیبوتی حدیده یمن جده عربستان و سخنه مصر میشوند.

حوثی ها به عنوان اعلام همبستگی با غزه که پس از هفتم اکتبر از سوی اسراییل با حمایت آمریکا مورد تجاوز قرار گرفت با موشک ها و پهپادهای خود کشتیهای تجاری در دریای سرخ مرتبط با اسراییل را هدف قرار داده است و از ژانویه گذشته آمریکا و انگلیس علیه اهداف حوثی ها در یمن حملاتی را انجام داده اند.

چین در این خصوص خط مشی کم خطرتر مبتنی بر انتظار را در پیش گرفته است زیرا نمیتواند گزینه دیگری انتخاب نماید. شاید بتوان گفت سران چین در تهدیدهای خود نسبت به ایران جدی هستند زیرا آنها نمی خواهند یک تحول اساسی در سیاست خود در پیش بگیرند و بخاطر غرق شدن یک کشتی چینی و یا آسیب دیدن آن وارد نبرد شوند.

پیش بینی آمریکا در مورد نفوذ چین بر ایران مبالغه آمیز است و برخلاف تصور واشنگتن پکن دارای چنین نفوذی بر تهران نیست.

چین در سال ۲۰۲۳، ۹۰ درصد نفت صادراتی ایران را خریداری کرد که در واقع ده درصد نفت خریداری شده توسط پکن را تشکیل می دهند اما این امر تنها بخاطر کاهش محدودیتهای اعمال شده علیه صادرات نفت ایران از سوی دولت بایدن شکل گرفت و در واقع نمی توان آن را نشات گرفته از تلاش چین برای نجات اقتصاد ایران برشمرد.

در ماه مارس ۲۰۲۱ سرمایه گذاری های چین یک نقطه اختلاف در روابط دوجانبه تهران پکن به شمار میرود این دو کشورتوافقنامه مشارکت راهبردی فراگیر را به امضا رساندند که سرمایه گذاری خارجی مستقیم چین در ایران پایه اساسی آن را تشکیل می دهد.

اما علیرغم همه اینها سرمایه گذاری چین از آن زمان تا کنون فقط به میزان ۱۸۵ میلیون دلار افزایش یافت که بسیار ناچیز است در حالی که چین در همان مدت قراردادهای سرمایه گذاری و ساخت و ساز با عربستان به ارزش ۱۶٫۷ میلیارد دلار و با امارات ۳۸ میلیارد دلار و با کویت ۳٫۶ میلیارد دلار و با قطر ۲ میلیارد دلار و با عمان ۵۲۰ میلیارد دلار منعقد کرد.