تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

اگر می خواهید نظام ایران را متوقف کنید به دارایی های سپاه ضربه بزنید

اگر می خواهید نظام ایران را متوقف کنید به دارایی های سپاه ضربه بزنید

گیت استون ۱۷ فوریه

نویسنده: مجید رفیع زاده

واکنش منفعلانه دولت بایدن به تجاوز ایران به اهدافی در خاورمیانه منطقه خاورمیانه ایالات متحده و جهان آزاد را به خطر انداخته است. هنگامی که ایران به توانایی تسلیحات هسته ای دست یافت چنانچه که به نظر هم میرسد که در استانه رسیدن به آن باشد. در این صورت فقط به این فکر کنید که چه استفاده ای میتواند از آن بنماید.

رویکرد دولت بایدن در برخورد با ایران با مجموعه ای از پاسخ های تاخیری اقدامات ناکارآمد و تحریم های نمایشی همراه بوده که به وضوح نتوانسته است از رفتار تهاجمی جمهوری اسلامی جلوگیری کند. این موضع انفعالی بایدن نه تنها نظام ایران را تقویت می کند، بلکه امنیت آمریکایی ها و متحدان آنها را نیز به خطر می اندازد. حداقل یک ارزیابی مجدد کامل از استراتژی و تعهد به دیپلماسی قاطعانه لازم به نظر می رسد.

توضیحات لازم
توضیحات

از زمانی که دارایی های ایران هدف قرار گرفته یا حتی زمانی که قصد جدی برای انجام این کار مطرح شد. رهبران ایران از انجام حملات علیه سایر کشورها از جمله ایالات متحده و متحدانش صرف نظر کرده اند آخرین نمونه در ماه گذشته زمانی رخ داد که ایران به پاکستان حمله موشکی کرد. پاکستان که روابط دیپلماتیک خود را با ایران حفظ میکند. بلافاصله پس از حمله با حملات متعدد به ایران واکنش نشان داد – برخلاف پاسخهای تاخیری که اغلب از سوی دولت بایدن مشاهده می شود. حملات تلافی جویانه پاکستان منجر به تلفات شد. به نظر میرسد ایران در مواضع تهاجمی خود تجدید نظر کرده است. ایران لحن ملایم تری اتخاذ کرد و وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه ای تعهد خود را برای تقویت روابط حسن همجواری با پاکستان اعلام کرد.

هنگامی که در زمان دولت ترامپ سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک سازمان عملیات خارجی در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ توسط یک هواپیمای بدون سرنشین شهید شد. ایران تهدیداتی علیه ایالات متحده صادر کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این اقدام به ایران هشدار داد که هر گونه آسیبی که به آمریکایی ها وارد شود، آمریکا واکنش شدیدتری نشان خواهد داد. او گفت: ایالات متحده به ۵۳ سایت ایرانی که برخی از آنها در سطح بسیار بالا و برای ایران و فرهنگ ایرانی مهم هستند بسیار سریع و بسیار سخت ضربه خواهد زد ترامپ با تاکید بر عدم تقارن در پیامدهای تهدیدات اعلام شده حتی بر عدم تقارن در تهدید خود تأکید کرد: آنها اجازه دارند مردم ما را بکشند و ما اجازه نداریم به مکان های فرهنگی آنها دست بزنیم؟ این روش کار نمی کند نتیجه این شد که ایران در طول دوره ریاست جمهوری ترامپ به داراییهای آمریکا حمله نکرد و آمریکایی ها را نکشت.

علاوه بر این تاریخ شواهد زیادی از اثر بخشی در بازدارندگی از نیروهای ایران را به دست می دهد. در زمان دولت بوش اندکی پس از تهاجم ایالات متحده به افغانستان نظام ایران آشکارا از ترس هدف قرار گرفتن به دلیل حمایت از فعالیت های انقلابیون پیشنهادی محرمانه به ایالات متحده ارائه کرد. پیشنهاد ایران که از طریق کانال های دیپلماتیک سوئیس ابلاغ شد. یک معامله بزرگ را نشان میدهد که شفافیت کامل در مورد برنامه هسته ای این کشور و توقف حمایت از گروه های مبارزان مانند حماس و حزب الله را ارائه میدهد در مقابل ایران به دنبال تضمین های امنیتی از ایالات متحده و عادی سازی روابط دیپلماتیک بود این پیشنهاد در پاسخ به تهدید معتبر زور ارائه شد و نشان دهنده تمایل ایران برای مذاکره در صورت مواجهه با قدرت است.

به طور مشابه در عملیات مانتیس در زمان دولت ریگان آمریکا ضربه ائی به توانایی های دریایی ایران وارد کرد که منجر به توقف کشتی های حمله کننده ایران شد. پیام ریگان روشن بود با هر تجاوزی با نیرویی بسیار زیاد مقابله خواهد شد و از امنیت منافع آمریکا به شدت دفاع می شود.

یک حقیقت اساسی در مورد خاورمیانه حقیقتی که آن را از نوع و زمینه تفکر غربی در ایالات متحده یا سازمان ملل متمایز می سازد. این است که تنها زبان مورد احترام در آن منطقه زبان قدرت و اراده زور است. همانطور که توماس فریدمن روزنامه نگار می گوید هیچ کس بهتر از اسامه بن لادن این را نگفته است وقتی مردم یک اسب قوی و یک اسب ضعیف می بینند، طبیعتاً جذب اسب قوی میشوند به خصوص در خاورمیانه رهبران به دنبال این هستند که چه کسی از آنها محافظت کند هر چیزی کمتر از قدرت به رفتار پرخاشگرانه اذن دخول داده و زندگی بی گناهان را به خطر می اندازد. ناکامی دولت بایدن در ارسال پیامی قوی و صریح به ایران تنها به تجاوز بیشتر این کشور و بی ثبات کردن منطقه منجر می شود.

اخذ یک موضع قاطعانه در قبال ایران ضروری است. پاسخ ها باید شامل تقویت و اجرای تحریم های موجود باشد؛ اعمالی مانند محدودیت بر صادرات نفت ایران و اعمال مجازات برای کسانی که با نظام تجارت میکنند همچنین میتوان به هدف قراردادن تأسیسات نفتی دارایی های دریایی و پایگاههای متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران فکر کرد. اقدام قوی علیه خود ایران – نه نیروهای نیابتی آن حماس حزب الله و حوثی ها – همچنین به عنوان یک بازدارنده موثر در برابر تجاوزات آینده ایران عمل می کند.

واکنش منفعلانه دولت بایدن به تجاوز ایران به اهدافی در خاورمیانه منطقه خاورمیانه ایالات متحده و جهان آزاد را به خطر انداخته است. هنگامی که ایران به توانایی تسلیحات هسته ای دست یافت، چنانچه که به نظر هم میرسد که در استانه رسیدن به آن باشد در این صورت فقط به این فکر کنید که چه استفاده ای می تواند از آن بنماید زمان متوقف کردن ایران همین الان است.

دکتر مجید رفیع زاده، استراتژیست و مشاور کسب و کار محقق تحصیل کرده هاروارد دانشمند علوم سیاسی، عضو هیئت مدیره هاروارد بین المللی ریویو و رئیس شورای بین المللی آمریکا در خاورمیانه است. او چندین کتاب در مورد اسلام و سیاست خارجی آمریکا تالیف کرده است.

نگارنده این یادداشت در سالی که به انتخابات ریاست جمهوری امریکا ختم می شود قصد دارد از هم اکنون  تلویحا و غیر مستقیم اقدام به تضعیف رئیس جمهور مستقر در امریکا در جهت حمایت از حزب رقیب نماید و لذا هیچ اشاره ایی به جنایات های امریکا در منطقه (افغانستان، عراق و یمن و… ) نداشته و به چرائی حضور این کشور درخلیج فارس و منطقه با وجود فاصله میلیون ها کیلومتری دورتر از  مرزهایش نداشته است و هیچ اشاره ایی به چرائی حمایت از اسرائیل نمی کند و مشخص نمی کند حمایت از یک رژیم غاصب و کودک کش چه منافعی می تواند برای امریکا داشته باشد که از جیب مالیات دهندگان امریکایی تسلیحات به اسرائیل سرازیر می کند؟ نویسنده نهایتا سعی می کند با ایران هراسی  خوانده را از قدرت ایران در برابر مقابله با تجاوزات امریکا و اسرائیل بترساند و در این کار تنها چاره را، مقابله قوی با قدرت سپاه می داند.(تحلیل ایرانی)