تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

پاسخ بایدن به ایران فقط باعث حواس پرتی میشود مگر اینکه رهبران ارشد نظامی ایران هدف قرار گرفته و توانایی های آنها از بین برود

پاسخ بایدن به ایران فقط باعث حواس پرتی میشود مگر اینکه رهبران ارشد نظامی ایران هدف قرار

گرفته و توانایی های آنها از بین برود

نیویورک تایمز: چهارم فوریه ۲۰۲۴

نویسنده: مارک دوبوویتز

ایران بار دیگر بایدن را تحقیر کرد و خواننده ای را که جایزه گرمی دریافت کرد را مجبور به اجرای سرودی بر علیه آمریکا ساخت . پاسخ بایدن فقط باعث حواس پرتی می شود مگر اینکه رهبران ارشد نظامی ایران هدف قرار گرفته و توانایی های آنها از بین برود.

نیروهای نیابتی شبه نظامیان مورد حمایت ایران اخیراً سه سرباز آمریکایی را کشته و بیش از ۴۰ نفر را زخمی کردند. دولت بایدن پس از یک هفته برنامه های خود برای حمله در آخر هفته به ۸۵ هدف در عراق و سوریه و ۳۶ هدف در یمن حمله کرد.

هنوز خیلی زود است که ارزیابی کنیم این حملات ایالات متحده چقدر موثر بوده است و آیا در روزها و هفته های آینده شاهد حملات متعدد خواهیم بود یا خیر

پس از این ما خواهیم شنید که چه تعداد هدف مورد اصابت قرار گرفته چه تعداد از نیروهای شبه نظامی کشته شده و کدام یک از قابلیت های نظامی منهدم شده است.

اما اين اخبار تنها برای ایجاد حواس پرتی است: ما باید اثربخشی این حملات را با توجه به اینکه چه تعداد از افسران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کشته شده اند و چه مقدار از توانایی های نظامی جمهوری اسلامی ایران از بین رفته است ارزیابی کنیم.

ما نباید تحت تأثیر ارزیابی دولت در مورد اینکه چگونه بمب های آمریکایی انبارهای مهمات، تأسیسات اطلاعاتی، رادارها و مراکز فرماندهی و کنترل تحت کنترل شبه نظامیان و عراقی ها سوری ها و یمنی ها را که برای تهران می جنگند از بین بردند متاثر شویم.

از این گذشته، حضرت آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران خوشحال است که نیروهای نیابتی خود را با سلاح های بیشتری مجهز می کند تا با ایالات متحده و متحدان ما تا آخرین عضو شبه نظامی شان مبارزه کنند.

معاون فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه دریاسالار برد کویر گفت که ایران مستقیماً در حملاتی به کشتی های کشتیرانی در دریای سرخ که تروریستهای خونی یمن برای حمایت از حماس انجام می دهند. درگیر است.

فرمانده نیروی دریایی آمریکا میگوید ایران مستقیماً در حملات حوثی ها در دریای سرخ در حمایت از حماس دخالت دارد. چیزی که ایران واقعاً از آن میترسد، استفاده از قدرت مستقیم آمریکا علیه نظام است.

ما باید از اسرائیلی ها یاد بگیریم اسرائیل از ۲۵ دسامبر تاکنون ۱۷ افسر ارشد سپاه پاسداران را بی سر و صدا شهید کرده است. سپاه اکنون فرماندهان ارشدش را از سوریه خارج کرده است. اسرائیلی ها مشت هایشان را نشان نمی دهند نقشه هایشان را به خبرنگاران فاش نمی کنند و نمی گذارند. اهدافشان از تیررستان خارج شوند آنها مستقیماً به ایران | ضربه میزنند و سپس سکوت می کنند.

تحریم ها را بازگردانید

دولت بایدن همچنین باید از دادن میلیاردها دلار تخفیف تحریمی به روحانیونی که آمریکایی ها را می کشند، دست بردارد. رئيس جمهور بایدن به مدت سه سال اجرای تحریم های نفتی را که فروش نفت ایران را به ۱۰۰ هزار بشکه در روز در دوره دولت ترامپ رساند متوقف کرده است. اکنون فروش آنها بیش از ۱٫۳ میلیون بشکه در روز است.

ذخایر ارزی ایران در دوره بایدن از ۴ میلیارد دلار به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. آیا جای تعجب است که اقتصاد ایران در دوران بایدن سریعتر از اقتصاد آمریکا رشد کرد؟

بایدن همچنین به ایران برای خریدهای بشر دوستانه به ۱۶ میلیارد دلار از منابع نفتی منجمد اجازه دسترسی داد. نظام میداند که پول قابل تعویض است و مانند گذشته از این میلیاردها برای تامین مالی ماشین جنگی خود استفاده خواهد کرد.

اما اگر بایدن نمیخواهد درگیری به یک جنگ بزرگ منطقه ای تبدیل شود. باید به حضرت آیت الله خامنه ای بفهماند که خشونت های مداوم علیه آمریکایی ها چه هزینه های مستقیمی برای نظام ایران  دارد.

مارک دوبوویتز کارشناس برنامه هسته ای ایران و شبکه تهدید جهانی است و به طور گسترده به عنوان یکی از تاثیر گذاران کلیدی در شکل دادن به سیاست ها برای مقابله با تهدیدات نظام ایران شناخته میشود. او همچنین در در مطالعات چین، هند و اقیانوس آرام مشارکت دارد.