تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

بایدن شکست استراتژی اوباما در قبال ایران را تایید نخواهد کرد

بایدن شکست استراتژی اوباما در قبال ایران را تایید نخواهد کرد

واشنگتن تایمز: ۲۴ فوریه ۲۰۲۴

به قلم سعید قاسمی نژاد

با گذشت سه سال از ریاست جمهوری پرزیدنت بایدن ادامه سیاست دولت اوباما در قبال ایران – شامل پرداخت پول به روحانیون ایران و کاهش تحریم ها به امید دوستی – به فاجعه منجر شده است. سه سرباز آمریکایی در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین توسط شبه نظامیان مورد حمایت تهران کشته شدند.

ایران در سراسر خاورمیانه به سیاست ویرانگر خود ادامه می دهد. نیروهای نیابتی (نظام) به دارایی ها و پرسنل ایالات متحده درعراق، سوریه و سواحل یمن حمله می کنند. آنها از نوار غزه و لبنان به اسرائیل حمله میکنند و کل منطقه در استانه یک جنگ گسترده تر است.

همه اینها قابل اجتناب بود دولت ترامپ از طریق سیاست فشار حداکثری خود ایران را مهار کرد. اما دولت بایدن پیروزی را تبدیل به شکست کرده است. به ویژه اجرای متساهلانه تحریم ها درآمد ایران و دسترسی این کشور به ذخایر ارزی خارجی را افزایش داده است.

از زمان روی کار آمدن آقای بایدن در سال ۲۰۲۱ ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نفت صادر کرده است. بر اساس اطلاعات ردیاب ها، صادرات نفت ایران از حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز به طور متوسط در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به ۱٫۴ بشکه قاچاق رسید.

جای تعجب نیست که این اجرای نرم تحریم ها به نفع نمایندگان ایران بوده است. در مورد حوثی ها، تهران نفت یمن را برای فروش نفت ایران پشتیبانی میکند درآمد حاصل از این شبکه از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به حوثی ها منتقل می شود. وزارت خزانه داری ایالات متحده این شبکه را در حالی که سایر شخصیت های مرتبط با حوثی ها را میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

تا زمانی که درآمدهای نفتی قابل توجهی به دست بیاید سرمایه های قابل توجهی به سمت نمایندگان نظام ادامه خواهد یافت.

اما پول نفت تنها مشکل موجود نیست. صادرات غیر نفتی ایران نیز سر به فلک کشیده است. از مارس ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ نظام بیش از ۵۳ میلیارد دلار کالاهای غیر نفتی صادر کرده که نسبت به ۳۵ میلیارد دلار در دو سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. درصد نگران کننده ای از این مقدار به عراق سرازیر میشود که به عنوان مرکزی برای فرار از تحریم ها و پولشویی برای تهران عمل می کند.

علی سالها، وزارت خزانه داری شبکه های شرکتها و اتباع عراقی را هدف قرار داده که با نیروی قدس سپاه در عراق برای تسهیل تامین مالی تروریسم و پولشویی همکاری میکنند. اما باز هم این ناکافی بوده است و گروه های شبه نظامی تحت این بودجه مستقیماً تبدیل به حمایت از ایران شده و این کشورهمچنان به جمع آوری پول نقد و افزایش نفوذ خود ادامه می دهند.

شبه نظامیان ایران با بودجه و تسلیحات تامین شده توسط ایران، بیش از ۱۵۰ مرتبه از زمان روی کار آمدن آقای بایدن به پایگاه های ایالات متحده حمله کرده اند. قابل توجه است که اکثر این حملات بی پاسخ مانده اند

مشکل فقط بازدارندگی نیست مشکل واقعی امتناع دولت بایدن از اعتراف به آشکار شدن سیاست ایران است که در زمان پرزیدنت باراک اوباما آغاز شد. سال گذشته واشنگتن به ایران اجازه دسترسی به ۶ میلیارد دلار از ذخایر مسدود شده اش در کره جنوبی و بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمد صادرات گاز و برق در عراق را داد.

دسترسی بیشتر به پول نقد ارائه شده توسط دولت بایدن به طور مستقیم منجر به افزایش بودجه ای شده است که ایران به متحدان و نمایندگان منطقه ای خود ارائه می دهد. منابع اسرائیلی تاکید میکنند که ایران کمک های مالی خود به حماس را در سال گذشته از ۱۰۰ میلیون دلار به ۳۵۰ میلیون دلار افزایش داده است. تلگراف گزارش داد که ایران پول بیشتری در یمن هزینه می کند؛ برای استخدام و پرداخت ماهیانه ۱۰۰ دلار یا بیشتر به جنگجویان خونی در یک کشور فقیر این علاوه بر سلاح های مرگبار و تجهیزات نظامی است که تهران برای حوثی ها چه از طریق دریا یا از طریق عمان ارسال می کنند.

همه اینها باعث شده ایران و نیروهای نیابتی آن حرفه جنگ را در خاورمیانه را بزنند که به نظر می رسد فقط در حال تشدید شدن است. این یک تهدید مستقیم برای جان پرسنل نظامی ایالات متحده در عراق سوریه و سواحل یمن است. این امر همچنین جمعیت اسرائیل اردن مصر و دیگر کشورها را تهدید کرده است. این امر امنیت انرژی و حمل و نقل جهانی را به طور جدی تحت فشار قرار داده است که به طور اجتناب ناپذیری منجر به تورم داخلی و جهانی میشود. و به طور گسترده تر، این امر نظم جهانی تحت رهبری ایالات متحده را تضعیف می کند.

دولت بایدن باید تغییراتی فوری در سیاست خود ایجاد کند تا ظرفیت ایران برای هرج و مرج را کاهش دهد. یک رویکرد دو جانبه به فوریت مورد نیاز است. این رویکرد شامل کاهش توانایی های نظامی تهران و نیروهای نیابتی آن از طریق حمله به نیروهای نیابتی ای است که به پایگاهها و کشتیهای جنگی آمریکایی حمله میکنند. این رویکرد همچنین شامل تشدید جنگ اقتصادی با ایران از طریق اجرای دقیق تحریم های آمریکا است.