تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای ایران همچنان اولویت اصلی اسرائیل است

جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای ایران همچنان اولویت اصلی اسرائیل است

جروزالم پست دوم مارس ۲۰۲۴

نویسندگان یعقوب ناگل و مارک دوبوویتر

حمله ۷ اکتبر به اسرائیل آموخت که دیر یا زود چاره ای جز مقابله با تهدیدات مورد حمایت ایران در همه جبهه ها ندارد.

جنگ های اسرائیل در غزه و لبنان همچنان اولویتی برای دولت یهود است که برای از بین بردن حماس و مقابله با حزب الله می جنگد. اما اورشلیم در خطر افتادن در دامی است که رهبر عالی ایران حضرت آیت الله علی خامنه ای راه انداخته است.

حضرت آیت الله خامنه ای با حمایت از حمله خشونت بار حماس در ۷ اکتبر و مشغول نگه داشتن چندین گردان نظامی اسرائیل در شمال و کرانه باختری عاملی برای ایجاد حواس پرتی ایجاد کرده است تا توجه دستگاه نظامی، اطلاعاتی و سیاسی اسرائیل را به خود جلب کند. این اقدام به خوبی با استراتژی رهبر عالی ایران برای پیشبرد برنامه سلاح اتمی خود مطابقت دارد.

توانایی تسلیحات هسته ای ایران هر روز افزایش می یابد هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که جمهوری اسلامی با رقیق کردن برخی از مواد غنی شده خود ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده خود را کاهش داده است. اما آن رسانه ها ماجرای واقعی را پنهان کرده بودند ایران این گام بی اهمیت را برای جلوگیری از محکومیت در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده است.

این استراتژی احتمالاً کارساز خواهد بود به گفته منابع ما در حالی که فرانسه، آلمان و بریتانیا – از قطعنامه محکومیت علیه ایران حمایت می کنند دولت بایدن به دنبال جلوگیری از این محکومیت است.

به گفته کارشناسان منع اشاعه سلاح های کشتار جمعی در مؤسسه علوم و امنیت بین الملل مستقر در واشنگتن این تساهل آمریکا در قبال تخلفات هسته ای ایران اشتباه است.

زیرا تهران اکنون میتواند اورانیوم با درجه تسلیحات کافی برای ایجاد هفت سلاح هسته ای را تولید کند. رقیق کردن برخی از ذخایر ۶۰ درصدی به ۲۰ درصدی کاری تقریباً بی معنی است. اورانیوم ۲۰ درصدی غنی شده دارای بیش از ۹۰ درصد تلاش آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تهران را به دلیل ممانعت از دسترسی بلندپایه ترین بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به برنامه هسته ای خود و امتناع از همکاری با تحقیقات در مورد فعالیت مخفیانه تسلیحات هسته ای ایران، مورد انتقاد قرار داد. حتی بدتر از آن در واقع آژانس بین المللی انرژی اتمی توانایی نظارت بر تاسیسات ایران برای تولید قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته و خطوط مونتاژ را از دست داده است.

تهران در حال ساخت یک تاسیسات جدید غنی سازی در نزدیکی نطنز است تا تکمیل کننده تأسیسات موجود خود در نطنز و فردو باشد. این سومین کارخانه غنی سازی در اعماق زمین دفن خواهد و به طور بالقوه در برابر بمب های اسرائیل و شاید حتی أمريكا غير قابل نفوذ باشد. زمانی که این تاسیسات تکمیل شود جمهوری اسلامی میتواند از هزاران سانتریفیوژ پیشرفته تولید شده تحت توافق هسته ای ۲۰۱۵ خود برای غنی سازی در مقیاس بزرگ برای ساخت سلاح های هسته ای متعدد استفاده کند.

این در حالی است که ارتش اسرائیل و کابینه جنگی اسرائیل بر دو جبهه اصلی غزه و لبنان و جبهه های فرعی یهودیه و سامره حوثی ها و شبه نظامیان ایرانی در سوریه متمرکز شده اند.

اولویت اصلی در غزه از بین بردن توانایی های نظامی و حکومتی حماس دستگیری یا کشتن همه رهبران حماس و مسئولین کشتار ۷ اکتبر و آزادی گروگانهایی است که هنوز در دست تروریست ها اسیر هستند. اولویت اصلی اسرائیل در شمال، ایجاد  فرصت به ۱۰۰ شهروند این کشور اجازه میدهد تا به خانه بازگردند و از بازسازی نیروهای حزب الله یک وضعیت امنیتی است که به در مرز برای تهدید روستاهای اسرائیلی جلوگیری کند.

ایران حزب الله را به عنوان یک بیمه نامه حفظ می کند تا از حملات اسرائیل به برنامه تسلیحات هسته ای اش جلوگیری کرده و در رویارویی آینده خود با اسرائیل از این گروه تروریستی خود استفاده کند.

اینها اولویت های قانع کننده امنیت ملی برای دولت و ارتش اسرائیل هستند. اما هدف اصلی آنها باید جلوگیری از استفاده رهبر عالی ایران از هرج و مرج جنگ برای دستیابی به جاه طلبی های هسته ای خود باشد.

حمله ۷ اکتبر بدون شک بخشی از تلاش چندین دهه جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل و اولین مرحله از طرح بزرگ تهران برای کشاندن اورشلیم به یک کارزار چند جبهه ای بود که جمهوری اسلامی مستقیماً در آن شرکت نخواهد کرد. دکترین و تسلیحات مورد استفاده نیروهای کماندویی حماس از نیروهای “رضوان” حزب الله کپی شده است.

جمهوری اسلامی با یک هماهنگی راهبردی و عملیاتی واضح بین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران – نیروی قدس حزب الله حماس و جهاد اسلامی، آموزش تأمین مالی و تسلیحات خود را در اختیار حماس قرار داد. مرحله بعدی برنامه حضرت آیت الله خامنه ای تولید و پنهان کردن مواد شکافت پذیر نظامی کافی برای چندین بمب و ساخت کلاهک های هسته ای متعدد است که می توانند روی موشکهای دوربردی که قادر به حمله به اسرائیل دیگر متحدان آمریکا و نیروهای آمریکایی در منطقه قرار خواهد داد.

پاسخ آمریکا به توسعه هسته ای ایران منعکس کننده رویکرد این کشور در قبال تجاوز منطقه ای ایران است. همزمان با تشدید شدید اقدامات تهران کاخ سفید از استراتژی احترام حداکثری که شامل کاهش قابل توجه تحریم ها از طریق عدم اجرای تحریم های نفتی و دسترسی به میلیاردها وجوه نفتی مسدود شده است پیروی کرده است. در دوران ریاست جمهوری بایدن اقتصاد ایران سریعتر از اقتصاد آمریکا رشد کرده است.

کاخ سفید پاسخی دیرهنگام و نادرست به بیش از ۱۶۰ حمله تحت حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی در منطقه که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن دهها نفر دیگر شد و در برابر دهها حمله نیروهای حوثی مورد حمایت ایران که کشتی رانی دریا در منطقه دریای سرخ را فلج کردند آغاز کرد. دولت بایدن ترجیح میدهد تا با دست نشانده های ایران  در منطقه بازی کند به جای آنکه به نیروهای ایرانی که این حملات را هدایت می کنند. حمله نماید.

در حالی که جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی و متحدانش حمله میکند مقامات آمریکایی در حال انجام مذاکرات هسته ای خود با تهران در عمان و سایر پایتخت ها هستند آنها هنوز امیدوارند که به حضرت آیت الله خامنه ای رشوه دهند تا در توافق دیپلماتیک خود مانع از وقوع یک شکست هسته ای شوند.

استراتژی دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ با تعهد به بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ آغاز شد تا بر اساس آن تهران به ظرفیت غنی سازی هسته ای خود به اندازه صنعتی و کاهش حدود ۱ تریلیون دلاری تحریم ها تا سال ۲۰۳۰ زمانی که محدودیت ها منقضی شد، دست بیابد. پرزیدنت بایدن در آن زمان وعده داد که برای رسیدگی به این نقص های مرگبار در توافق اولیه، برای یک توافق طولانی تر قوی تر و گسترده تر مذاکره کند. هنگامی که همه این راهکارها شکست خورد، دولت، تلاشی دو ساله و نا امیدانه را برای متقاعد کردن تهران به اتخاذ یک توافق کوتاه تر و ضعیف تر انجام داد جایی که مذاکرات فعلی احتمالاً حول آن باقی خواهد ماند.

هدف اصلی دولت بایدن این است که بحث هسته ای ایران را تا بعد از انتخابات مسکوت نگه دارد، اما آنها دارند با استراتژی کلان رژیم بازی میکنند در اکتبر ۲۰۲۵ ایالات متحده اهرم قدرت خود علیه ایران را از دست خواهد داد که بر اساس آن واشنگتن میتواند به طور یکجانبه همه تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی و موشکی منقضی شده را بازگرداند. در این میان تهران به ساخت تاسیسات غنی سازی مخفی با نیروی سانتریفیوژهای پیشرفته که در اعماق زمین مدفون شده و از حملات خارجی محافظت میشوند، ادامه خواهد داد.

آنها همچنین توسعه کلاهک های هسته ای خود را تکمیل خواهند کرد. آژانسهای اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل معتقدند که این کار تسلیحاتی هنوز به طور رسمی آغاز نشده اما دانش آن در حال تولید است. زمانی که برای آن تصمیم گرفته شود.

۱۸ تا ۲۴ ماه تولید این کلاهک ها طول میکشد و سرویسهای اطلاعاتی احتمالاً با شروع آن، آن را تشخیص نخواهند داد.

با این حال زمانی که ایران بتواند اورانیوم غنی شده با درجه تسلیحات کافی را به یک سایت مخفی زیرزمینی منتقل کند اسرائیل و ایالات متحده برای متوقف کردن این تلاشها بسیار مشکل خواهند داشت. پس از شکست اطلاعاتی اسرائیل در ۷ اکتبر و شکست آمریکا در برنامه تسلیحات هسته ای عراق و حملات ۱۱ سپتامبر القاعده ما باید محتاط باشیم: جمهوری اسلامی می تواند در آزمایشگاههای کوچک خود کلاهک هایی بسازد که شناسایی آنها بسیار دشوار باشد.

در مورد ایران چه باید کرد

چه کار باید کرد؟ اول جامعه اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل باید دوباره بر مسئله تهدید تسلیحات هسته ای ایران تمرکز کنند.

آمریکایی ها از زمان حمله پوتین به اوکراین و آغاز تهدیدهای روسیه علیه کشورهای ناتو از توجه به ایران منحرف شده اند. در همین حال تهدیدهای چین برای تایوان و دیگر متحدان هند اقیانوس آرام باری افزون بر توانایی های اطلاعاتی آمریکا وارد می سازد.

اسرائیلی ها بسیاری از قابلیتهای اطلاعاتی خود را به غزه جبهه شمالی و کرانه باختری هدایت کرده اند. هر دو کشور باید اطلاعاتی را در مورد پیشرفت تسلیحات ایران جمع آوری نمایند و توانایی هایی برای ضربه زدن به تمام اجزای برنامه و دانشمندان در داخل و خارج از جمهوری اسلامی ایجاد کنند. این دیدگاه که حضرت آیت الله خامنه ای حاضر نیست صدها هزار قربانی ایرانی را در پیگیری وسواس گونه اش برای نابودی اسرائیل تحمل کند، از بین رفته است.

اسرائیل و ایالات متحده باید با یکدیگر همکاری کنند تا دارایی های هسته ای و رهبران داخل ایران را هدف قرار دهند NSA … CIA واحد ۲۰۰ و موساد باید به شناسایی اهداف کلیدی ایرانی و تعیین آسیب پذیری های آنها ادامه دهند. جنگ در اسرائیل و انتخابات آمریکا نباید مانع این عملیات شود. نخست وزیر اسرائیل و کابینه جنگ مأموریت کشتن رهبران حماس در سراسر جهان را به موساد محول کرده اند. به همان اندازه نیز مهم است که آنها دانشمندان تسلیحات هسته ای ایران را که قادر به ساخت کلاهک هسته ای هستند را با برنامه ریزی کرده بکشند.

در گذشته رهبران اسرائیل به درستی از هدف قرار دادن سر اختاپوس ایرانی به جای گیر کرد شدن در شاخک های آن صحبت کرده اند. حزب الله لبنان حوثی ها در یمن و شبه نظامیان شیعه در عراق و سوریه حماس و جهاد اسلامی فلسطین همگی شاخک های خطرناکی هستند. اما سر اصلی در تهران قرار دارد که به دنبال سلاحی است که می تواند تهدیدی واقعی برای اسرائیل، آمریکا و جهان به شمار رود.

هر طرحی علیه ایران باید بر اساس این فرض باشد که حزب الله احتمالاً پس از هر حمله ای به تأسیسات هسته ای ایران احتمالاً با تهران یک جنگ همه جانبه را آغاز خواهد کرد. اسرائیل قبل از اینکه نظام ایران به اورانیوم غنی شده کافی دست یابد و مخفیانه توانایی خود را برای تسلیحات کامل نماید باید حزب الله را ضعیف کند. این امر شامل هدف قرار دادن نیروهای رضوان و پایگاهها و پستهای اطلاعاتی باقی مانده در نزدیکی مرزهای شمالی اسرائیل و عمیق لبنان می شود. این امر همچنین باید شامل حمله به مهمات و تأسیسات تولیدی و مهمات هدایت شونده دقیق حزب الله مراکز فرماندهی و کنترل در بیروت و رهبران این سازمان تروریستی باشد.

بالاخره اینکه دیگر از زمان فشار آوردن به اقتصاد جمهوری اسلامی خیلی گذشته است. دولت بایدن برای رفع تحریم ها تلاش کرده است. زمان آن فرا رسیده که تحریم های نفتی را به شدت علیه بازرگانان پالایشگاهها و بانک های چینی که رژیم را در تاریکی نگه می دارند اعمال کنیم ده ها میلیارد دلار در تجارت خارج از دفتر از طریق شرکتهای پیشرو که با کمک متحدان آمریکا اداره میشوند نیز باید در معرض خطر قرار گیرند.

حمله ۷ اکتبر به اسرائیل آموخت که دیر یا زود چاره ای جز مقابله با تهدیدات مورد حمایت ایران در همه جبهه ها ندارد. اسرائیل دیگر نمی تواند اجازه دهد تهران اسرائیل را در حلقه ای از آتش محاصره کند. با این حال این خنجر جنگ اتمی است که موجودیت اسرائیل را تهدید میکند. البته بهتر است با این تهدید با همکاری نزدیکترین متحد اسرائیل، واشنگتن، مقابله کنیم

اما با این حال اسرائیل باید کاملاً آماده بماند و بدون لحظه ای اتلاف وقت به تنهایی آماده عمل باشد.

حمایت از ایرانیان ضد نظام باید شامل موارد زیر باشد:

. خارج کردن اطلاعات از حالت طبقه بندی محرمانه در مورد حرکت نیروهای امنیتی داخلی، برای کمک به ایرانیان در زمان اعتراضات

. توسعه صندوق های کار برای تامین مالی ایرانیانی که اعتصاب می کنند

. منزوی کردن نظام در تمامی مجامع بین المللی و گسترش گسترده امنیت برای مخالفان شجاع ایرانی در خارج از کشور

. بایدن همچنین می تواند به مقامات آمریکایی دستور دهد تا با قدرت بیشتری علیه رهبری نظام  و نیروهای امنیتی که معترضان را کشته شکنجه و آزار جنسی داده آن صحبت کنند .

مسلماً احتمال درگیر شدن در درگیریهای جدید در طول یک سال انتخاباتی آینده از نظر مشاوران رئیس جمهور مخاطره آمیز خواهد بود. اما ناکامی در پاسخگویی کافی به تجاوزات مداوم جمهوری اسلامی دستور العملی برای یک جنگ گسترده تر است.

مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها است. جایی که جاناتان شانزر معاون ارشد تحقیقاتی است FDD نیک موسسه تحقیقاتی غیر حزبی مستقر در واشنگتن است که بر امنیت ملی و سیاست خارجی تمرکز دارد.

سرتیپ ژنرال یعقوب ناكل عضو ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD) و استاد در Technion است. او مشاور امنیت ملی نخست وزیر نتانیاهو و سرپرست شورای امنیت ملی بود.

مارک دوبوویتز مدیر اجرایی FDD و کارشناس برنامه هسته ای و تحریم های ایران است. او در سال ۲۰۱۹ توسط ایران تحریم شد.