تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

ایران در صدد متقاعد کردن سودان جهت ساخت پایگاهی در سواحل دریای سرخ است.

ایران در صدد متقاعد کردن سودان جهت ساخت پایگاهی در سواحل دریای سرخ است.

العربي الجديد ۴ مارس

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام بلندپایه اطلاعاتی سودان نوشت ایران در یک اقدام بی تمر سودان را تحت فشار قرار داد تا به تهران اجازه ساخت پایگاه دریایی دائمی در سواحل دریای سرخ در این کشور آفریقایی ببخشد. در این صورت ایران خواهد توانست رفت وآمد کشتی ها به کانال سوئز و سرزمین های اشغالی فلسطین را زیر نظر بگیرد.

احمد حسن محمد ” مشاور اطلاعاتی فرمانده نظامی سودان گفت: ایران به سودان پیشنهاد ارائه یک ناوچه مجهز به بالگرد را داد در مقابل آن از سودان خواست تا اجازه ساخت پایگاه دریایی در سواحل دریای سرخ ببخشد اما خارطوم پیشنهاد یاد شده را نپذیرفت زیرا مایل نیست روابطش با آمریکا و اسراییل دچار تنش شود.

سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک از اظهار نظر در این خصوص امتناع ورزید

به نوشته وال استریت ژورنال این پایگاه دریایی در دریای سرخ به تهران اجازه میدهد تا بر یکی از شلوغ ترین گذرگاه های دریایی جهان تسلط یابد و بتواند به شورشیان حوثی تمرکز یافته در یمن جهت انجام حملات علیه کشتی های تجاری کمک نماید. ایران و حوثی ها میگویند هدف از حملات یاد شده مجازات رژیم اشغالگر اسراییل و همپیمانانش بخاطر جنگ در غزه است. رقبای منطقه ای ایران یعنی اسرائیل، مصر و عربستان از امکان دسترسی مستقیم به این گذرگاه دریایی برخوردار هستند.

سودان در دوران عمر البشیر دارای روابط تنگاتنگی با ایران و جنبش حماس بود. پس از سرنگون شدن عمر البشیر در کودتای سال ۲۰۱۹ ژنرال عبدالفتاح برهان رهبر شورای نظامی سودان به منظور پایان دادن به مجازات های بین المللی به آمریکا نزدیک شد و در صدد عادی سازی روابط با اسراییل برآمد به اعتقاد وال استریت ژورنال درخواست ایران نحوه تلاش قدرت های منطقه ای جهت سوء استفاده از جنگ داخلی در سودان شکل گرفته ظرف ده ماه گذشته را به نمایش میگذارد تا بتوانند جای پایی در این سرزمین بیایند به ویژه با توجه به اینکه سودان با داشتن ساحلی به طول ۴۰۰ مایل در دریای سرخ در یک چهارراه راهبردی میان خاورمیانه و آفریقا واقع شده است.

ارتش سودان از اواسط آوریل گذشته با نیروهای شبه نظامی واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو در نبرد بسر می برد. این نبرد تا کنون ده ها هزار کشته و میلیونها آواره به همراه داشته است و منجر به یکی از بدترین بحران های انسانی در جهان شده است.

احمد مشاور اطلاعاتی برهان در گفت و گو با وال استریت ژورنال گفت: سودان از ایران پهباد خریداری کرد زیرا ما به تسلیحات دقیق تر نیاز داشتیم تا از میزان تلفات انسانی بکاهیم و به قوانین بین المللی حقوق بشر احترام قائل شویم.

وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد: مقامات و شخصیتهای منطقه ای و بین المللی معتقدند که پهپادهای انتحاری به برهان کمک کرد تا طی هفته های اخیر تلفات سنگینی به نیروهای واکنش سریع وارد نماید و در نتیجه آن دولت توانست بر مناطق مهمی در خارطوم و ام درمان تسلط یابد.

وال استریت ژورنال ادامه داد: آمریکا در فوریه نسبت به محموله های تسلیحات ایران به ارتش سودان ابراز نگرانی کرد.

جون جودوری سفیر آمریکا در سودان در آن زمان گفت: گزارشهای مربوط به کمک های ایران به خارطوم بسیار نگران کننده و عامل نگرانی شدیدی برای ما است.

وزارت خارجه آمریکا دوشنبه توم پیربیلو عضو سابق کنگره را به عنوان فرستاده ویژه آمریکا به سودان برگزید.

مقامات سازمان ملل از سودان بخاطر بمبارانهای هوایی محله های غیر نظامی و محروم نگه داشتن غیر نظامیان سودانی از کمک های بشر دوستانه انتقاد کرده اند اما ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع اتهامات آمریکا و سازمان ملل را مردود دانسته اند.

وال استریت ژورنال در اکتبر یادآور شد که مصر پهباد در اختیار ارتش سودان قرار داده است و به نیروهای سودانی نحوه بکارگیری و استفاده از آنها را آموزش داده است و در عین حال به گفته همین روزنامه در ماه اوت امارات به نیروهای واکنش سریع اسلحه ارسال کرده است.

امارات ارسال چنین تسلیحاتی را تکذیب کرد و مقامات مصری گفتند کشورشان از هیچ یک از دو طرف درگیری در سودان حمایت نمی کند و در جهت پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور تلاش می کند.