تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

چرا آمریکا جنگ را به حوثی ها می بازد؟

چرا آمریکا جنگ را به حوثی ها می بازد؟

کیت استون ۶ مارس ۲۰۲۴

نویسنده: دانیل گرینفیلد

. دولت بایدن چه غلطی میکند؟ جدا از مقیاس عملیات آمریکا تلاش میکند پهپادها و موشک های حوثی ها و برخی پایگاه های هوایی را هدف قرار دهد. این همان رویکردی است که در عراق شکست خورد.

هنگامی که موشکها تروریستها را هدف قرار میدهند آنها فرار میکنند و سپس دوباره جمع می شوند، در حالی که زمانی که تروریست ها هدف قرار میگیرند باید به فرار خود ادامه دهند تا زمان و فضای لازم برای جمع آوری مجدد را نداشته باشند.

این رویکرد بایدن چیزی جز پیشنهاد معامله در مورد گروگان ها و ارائه درخواست های مختلف برای «آتش بس» نیست.

بایدن تمایلی به هدف قرار دادن حوثی ها ندارد و بنابراین آنها به حملات خود ادامه می دهند.  بایدن یک راه بینابینی مبتنی بر حملات نمایشی مانند آنچه بیل کلینتون علیه اسامه بن لادن به کار گرفته بود. انتخاب کرد تا هم از انتقادهای حزبی جلوگیری کند و هم به حملات حوثی ها پایان ندهد.

این استراتژی به جز به بایدن که اعتبار کشور یک ابراه بزرگ بین المللی و جان دو عضو نیروی دریایی ایالات متحده را برای پیروزی در انتخابات قربانی کرده است. به هیچ کس خدمت نمی کند.

پس از اینکه رئیس جمهور جو بایدن از تعطیلات خود در دریای کاراتیب به خانه آمد معاون وزیر دفاع از خانه خود برگشت و وزیر دفاع در آستانه مرخص شدن از بیمارستان بود اما در نهایت مجوز حملات هوایی علیه جهادی های خونی که به کشتی ها در دریای سرخ حمله می کردند، صادر شد.

بایدن گفت که این حملات هوایی پیامی روشن است مبنی بر اینکه ایالات متحده و شرکای ما حملات به نیروهای ما را تحمل نخواهند کرد و به بازیگران متخاصم منطقه اجازه نخواهند داد تا آزادی کشتی رانی در یکی از حیاتی ترین مسیرهای تجاری جهان را به خطر بیندازند.

این پیام چندان واضح نبود زیرا حوثی ها پس از آن به یک کشتی فله بر متعلق به یک شرکت آمریکایی حمله کردند و به مدت دو ماه در دریای سرخ ایجاد وحشت کردند. گروه تروریستی تحت حمایت ایران که کنترل بسیاری از مناطق یمن را به دلیل بهار عربی اوباما به دست گرفت. اکنون گزارش شده که پس از استقرار یک پهباد زیر دریایی و اعلام هشدار در مورد حملات بیشتر زیر دریایی به یک کابل زیر دریایی حمله کرده است.

محاصره دریای سرخ بر هزینه های کشتیرانی و کالاها در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. نیروی دریایی ایالات متحده به حمل بسیاری از محموله های خود در دریای سرخ پایان داد و بسیاری از شرکتهای حمل و نقل غیر نظامی نیز به همین ترتیب عمل کردند.

چرا حوثی ها نه تنها توانسته اند زنده بمانند بلکه همچنین توانسته اند حملات خود را تشدید کنند؟ زیرا دولت بایدن هرگز در باره حذف آنها جدی نبوده است. حملات اولیه کمتر از ۳۰ سایت از یک گروه تروریستی را هدف قرار دادند که در ۷ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ موشک شلیک کرده بود و به وضوح بر وجود یک نیروی گسترده برای حملات موشکی دلالت داشت.

طبق گزارش ها اسرائیل در هفته اول جنگ ۷ اکتبر روزانه بیش از ۱۰۰۰ بمب پرتاب کرده است. در حالی که چنین حجمی از حمله به طور گسترده (قابل) انتقاد بود اما به نحوی کارا عمل میکرد. در دو هفته اول جنگ، بیش از ۶۰۰۰ هشدار موشکی حماس وجود داشت. دو هفته بعد این تعداد به بیش از ۱۰۰۰ فقره کاهش یافت و اکنون به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است. پس حملات گسترده اسرائیل کارساز بود.

حملات گاه و بیگاه بایدن حتی به سختی باعث کاهش سرعت حملات حوثی ها شد.

پس از دور اول حملات ایالات متحده درست قبل از پرواز بایدن به رالی و کارولینای شمالی برای تبلیغ طرح خود برای اینترنت یارانه ای وی مصاحبه قابل توجهی با یک خبرنگار داشت.

از او پرسیده شد: آیا حملات هوایی در یمن موثر است؟

بایدن در پاسخ گفت: “خب، وقتی می گویید کار میکنند. اگر منظورتان این است که آیا این اقدامات خوبی ها را متوقف می کند؟ نه و اگر منظورتان این است که آیا آنها ادامه خواهند داد؟ بله”.

به نظر نمی رسید که هیچ کس در مطبوعات علاقه مند به بررسی این اظهارات بسیار عجیب باشد. اگر حملات هوایی کارساز نیست، چرا آنها را انجام دهید؟ آیا برنامه ای برای افزایش حملات وجود داشت؟ خیر

پس از موج اولیه حملات نیروی دریایی ایالات متحده به آنچه که به تعبیری حملات هوایی دفاعی» علیه موشک های حوثی ها، روی آورد. در گزارشهای مداوم در مورد حملات هوایی دفاعی اینطور به نظر می رسید که گویی ایالات متحده دائماً یمن را بمباران می کند. در حالی که نیروی دریایی ایالات متحده تنها اجازه داشت حداقل اقدامات را انجام دهد.

دو هفته پس از حملات اولیه در حالی که حوثی ها به حملات خود ادامه می دادند بایدن تنها اجازه حملات هوایی بعدی را تنها به ۸ نقطه داد. یک هفته که بعد یک تانکر دریایی مورد اصابت قرار گرفته و در حال سوختن بود. در اوایل فوریه، بایدن دور سوم حملات را امضا کرد که بر اساس آن به ۳۶ هدف در ۱۳ مکان حمله شد. در هفته های بعد حوثی ها دومین پهپاد آمریکایی را سرنگون کردند.

پس از حملات متعدد حوثی ها و آسیب رسیدن به یک کابل زیر دریا بایدن دور چهارم حملات را امضا کرد که ۱۸ هدف را در ۸ مکان مورد اصابت قرار داد. آیا اقدامات حوثی ها را متوقف خواهند کرد؟

همانطور که بایدن پس از دور اول حملات اعتراف کرد این اقدامات حوثی ها را متوقف نخواهد کرد. اما هدف آنها هم این نیست. هدف بایدن حفظ نوعی توازن قدرت در برابر حوثی ها است. وزارت دفاع مرتباً به حوثی ها هشدار می دهد که اقدامات آنها عواقبی در پی خواهد داشت. اما تنها عواقب حملات هوایی سبک گاه به گاه به قابلیتهای دفاع هوایی قدیمی و موشکی یمن است که قدمت برخی از آنها به روزهای اتحاد جماهیر شوروی باز می گردد.

تاکنون دو نیروی دریایی آمریکا کشته شده اند و ایران نیز کنترل کشتیرانی جهان را در اختیار دارد.

چه تعداد از جهادی های حوثی کشته شده اند؟ پس از نبرد اولیه دریایی که در آن ده تن از تروریست ها کشته شدند. حوثی ها ادعا کردند که تنها پنج تن از مردانشان در اولین دور حملات هوایی بایدن کشته شدند مراسم تشییع جنازه ۱۷ نفر دیگر پس از دور سوم حملات برگزار شد.

در مجموع ۳۲  مبارز پس از دو ماه جنگ با ایالات متحده کشته شده اند.

ایا حوثی ها تلفات خود را کمتر از مقدار واقعی اعلام می کنند؟ شاید اما در مقاله ای در نیویورک تایمز در مورد نیات دولت بایدن آمده که این استراتژی نشان دهنده تلاش دولت برای از بین بردن توانایی حوثی ها برای تهدید کشتی های تجاری و کشتی های نظامی است، اما این اقدامات آنقدر به حوثی ها ضربه نمی زند تا تعداد زیادی از جنگجویان و فرماندهان حوثی را به کشتن دهد. و در نتیجه به طور بالقوه تنها باعث ایجاد اشفتگی بیشتر در یک منطقه می شود.» گویا که واگذاری دریای سرخ به حوثی ها تاکنون همین کار را نکرده است.

استراتژی از بین بردن زرادخانه های حوثی ها در حالی که تلاش میکردند مرگ حوثی ها را به حداقل برسانند، به شدت شکست خورده است.

دولت بایدن چه غلطی می کند؟ جدا از مقیاس عملیات آمریکا تلاش میکند پهپادها و موشک های حوثی ها و برخی پایگاه های هوایی را هدف قرار دهد. این همان رویکردی است که در عراق شکست خورد و همچنین همان رویکردی است که اسرائیل علیه حماس در تلاش برای جلوگیری از حملات به حداقل رساندن تلفات و جلوگیری از تشدید تنش به کار برد.

و سپس ۷ اکتبر اتفاق افتاد از آن زمان استراتژی نظامی اسرائیل به جای هدف قرار دادن ذخایر موشکی حماس در پی نابودی نیروهای حماس به عنوان واحدهای فعال بوده است و این اقدام اسرائیل جواب داد حماس مانند حوثی ها، قبل از قرار یاد گرفته بود که موشکها یا هواپیماهای بدون سرنشین را از مکانهای موقتی شلیک کند. در واقع زمانی که ذخایر موشکی تمام شود، مبارزان میتوانند موشک های بیشتری بسازند.

راکت ها را میتوان جایگزین کرد اما نیروهای سازمان یافته که با هم تمرین کرده اند سخت تر جایگزین میشوند. این چیزی است که اسرائیل درستی آن را نشان داد با وجود اینکه اسرائیل به طور خاص روی از بین بردن موشک های حماس تمرکز نکرد حملات راکتی به شدت کاهش یافت زیرا کسی نمانده بود که به آنها شلیک کند. هنگامی که موشک ها هدف قرار می گیرند، مبارزان فرار میکنند و مدتی بعد دوباره جمع میشوند در واقع زمانی که مبارزان ها هدف قرار می گیرند، باید به فرار خود ادامه دهند تا زمان و فضای لازم برای جمع آوری مجدد را به دست نیاورند.

رویکرد بایدن چیزی جز پیشنهاد معامله در مورد گروگانها و ارائه درخواستهای مختلف برای «آتش بس» نیست.

بایدن تمایلی به هدف قرار دادن حوثی ها ندارد و بنابراین آنها به حمله ادامه می دهند.

پس از دو ماه و بیش از چهار دور حملات بزرگ تر عملیات فرماندهی و کنترل حوثی ها و نیروهایشان دست نخورده باقی مانده اند. حتی اگر برخی زیر ساختها را نیز از دست داده باشند.

اگر بایدن مانند بوش در عراق واقعاً باور داشته باشد که کاری که انجام میدهد کارساز است این اقدامات ممکن است قابل توجیه باشد، اما او در یک نقل قول مستقیم به مطبوعات اعتراف کرد که میداند کاری که انجام می دهد کارساز نخواهد بود.

فراتر از آسیب رسیدن به صنعت کشتیرانی و اعتبار ایالات متحده دو ناوی نیروی دریایی آمریکا هم مرده اند؛ زیرا فرمانده کل استراتژی نظامی ای را دنبال میکند که می داند شکست خواهد خورد.

بایدن در یمن دو گزینه داشت. او میتوانست به حوثی ها ضربه محکمی بزند یا به آنها اجازه دهد هر کاری می خواهند انجام دهند. هر دو اقدام از نظر سیاسی غیر قابل دفاع بودند. برای شرکت در انتخابات مقدماتی آمریکا، وارد آوردن تلفات قابل توجه به یک گروه مبارز مسلمان عرب که حامیان منطقه ای اش در راهپیمایی های خود به طرفداری از حماس شعار «آتش بس» می دهند. از نظر سیاسی بسیار مضر است.

اما انجام هیچ کاری آن هم در حالی که سرعت حمل و نقل در دریا کاهش یافته و قیمت ها افزایش یافته اند نیز آسیب را خواهد بود.

بایدن یک راه بینابینی مبتنی بر حملات نمایشی» مانند آنچه بیل کلینتون علیه اسامه بن لادن به کار گرفته بود. انتخاب کرد.

تا هم از انتقادهای حزبی جلوگیری کند و هم به حملات حوثی ها پایان ندهد.

این استراتژی به جز به بایدن که اعتبار کشور یک آبراه بزرگ بین المللی و جان دو سرباز نیروی دریایی ایالات متحده را برای پیروزی در انتخابات قربانی کرده است به هیچ کس خدمت نمی کند.

دانیل گرینفیلد، خو روزنامه نگاری شیلمن در مرکز آزادی دیوید هوروویتر است. این مقاله قبلاً در مجله صفحه اول مرکز منتشر شده بود.