تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

پایان صف بندی های قدیمی… اصولگرایان ایران با هم رقابت می کنند

پایان صف بندی های قدیمی… اصولگرایان ایران با هم رقابت می کنند

اخبار: 11 مارس

به دنبال گذشت یک هفته از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همچنان جر و بحث در مورد این فرآیند ادامه دارد حضرت آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد نظام پنجشنبه گذشته از اعضای جدید پارلمان خواست تا از سخنان اختلاف برانگیز پرهیز کنند.

وی گفته منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسی با طراوت کشور تلخ شود . رهبری در حالی این مطلب را ابراز داشت که جر و بحث های سیاسی در کشور به ویژه در میان اردوگاه اصولگرا بالا گرفته است . به ویژه پس از آنکه نتایج انتخابات مشخص شده و ساختار نیروهای اصولگرا تغییر یافته است.

توضیحات
توضیحات

با توجه به اینکه اردوگاه اصلاح طلب از رقابت کنار گذاشته شد و جریان میانه روز نیز نتوانست جای خالی اصلاح طلب ها را پرنماید و یا توده های مردم را به حضور در پای صندوق های رای تشویق نماید، رقابت اصلی در میان جریان های مختلف جبهه قشر جوان و رادیکال این جبهه توانست با اکثریت آراء به پیروزی دست یابد و توان جناح قدیمی و بروکرات تضعیف شد تا آنجا که محمد باقر قالیباف رئیس کنونی پارلمان و برجسته ترین چهره جناح بروکرات که در دوره قبلی در حوزه انتخابیه تهران رتبه اول را به خود اختصاص داد این بار در رتبه چهارم قرار گرفت و شماری از چهره های نزدیک به وی آرای کمی به دست آوردند. محمود نبویان و امیر حسین ثابتی و حمید رسایی که در تهران سه رتبه اول را به خود اختصاص دادند. اکثرشان از چهره های رادیکال و مخالف جناح بروکرات و شخص قالیباف هستند. بسیاری از این امر تحت عنوان پوست انداختن در درون اردوگاه اصولگرا نام می برند.

پس از پایان یافتن دوران ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی و بر سر کار آمدن دکتر ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۱ ارزیابی به عمل آمده نشان میداد که تمام ساختار حاکم در جمهوری اسلامی در اختیار جناح اصولگرا قرار گرفته است تا آنجا که از یک رنگ شدن نظام حاکم بر ایران سخن به میان آورده شد.

اما با گذشت زمان و نفوذ یافتن رقابت در درون خود اردوگاه اصولگرا شک و تردیدهایی در مورد این اتحاد به وجود آمد. در سایه نتایج انتخابات اخیر بسیاری پیش بینی میکنند که اختلافات و شکاف ها در داخل این جریان افزایش خواهد یافت هر چند اعضای آن چهره غالب در پارلمان را تشکیل می دهند.

اظهارات حمید رسایی که رتبه سوم را در انتخابات به دست آورد طی روزهای اخیر جنجال زیادی برانگیخت و قالیباف را به میزان دو سوم کاهش یافت. استهزا و تمسخر گرفته و ابراز داشت: کسی که چهار سال پیش در تهران منتخب اول مردم بود ولی در این در این انتخابات ارای وی کاهش یافت. رسایی با اشاره به اینکه این کاهش پیام هایی با خود به همراه دارد خاطرنشان کرد پیام انتخابات اخیر نشان داد که مردم خواهان ایجاد تغییر و تحول هستند

وی بر لزوم تغییر هیات رئیسه و کمیسیونها و نهادهای اصلی پارلمان تاکید کرد. اظهارات رسایی از رقابت شدید موجود میان دستکم دو جناح قدیمی اصولگرا موجود در داخل پارلمان حکایت دارد. به نظر می رسد اولین نشانه های این رقابت در ساختار حیات رئیسه خود را نشان بدهد.

اما اظهارات رسایی واکنش هایی به همراه داشت که مهم ترین آنها در روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب شکل گرفت. این روزنامه به شدت از وی انتقاد کرده و خاطرنشان نمود وی در توهم قدرت طلبی بسر می برد. حمید رسایی خود را یک جریان و یا چیزی فراتر از یک نماینده منتخب تصور میکند و به همین دلیل از همین الان برای انتخاب رئیس پارلمان جدید شروع به تهدید کردن نموده است. وی به فکر غم و غصه های مردم نیست و خواسته های رهبر انقلاب از نمایندگان را درک نمی کند.

به نظر می رسد واکنش این روزنامه برعکس برخی از تصورات قبلی نمایان شده است مبنی بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب لزوما از تغییرات سیاسی اخیر شکل گرفته در درون اردوگاه اصولگرا به ویژه تضعیف جناح نزدیک به قالیباف به عنوان یکی از فرماندهان سابق سپاه حمایت نمی کند.

در همین راستا به نظر می رسد هشدار اخیر حضرت آیت الله خامنه ای مبنی بر پرهیز از بیان اظهارات اختلاف برانگیز به اظهار نظر رسایی و جنجال شکل گرفته پس از آن اشاره دارد که ممکن است پارلمان جدید را درگیر مسائل حاشیه ای نماید.

از سوی دیگر جر و بحث در مورد میزان مشارکت مردمی در انتخابات یعنی ۴۱ درصد همچنان جریان دارد که کمترین میزان در طول تاریخ جمهوری اسلامی به شمار می رود. ناظران سیاسی معتقدند این مشارکت پایین از نارضایتی گسترده قشر وسیعی از مردم در حال حاضر از وضعیت کنونی کشور حکایت دارد. همچنین جر و بحث در مورد عدم مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات جریان دارد که همواره یکی از دو قطب سیاسی اصلی در ایران به شمار می رفتند.