تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

چین، روسیه و ایران در بین درگیری های آمریکا و حوثی ها برای بازی جنگ به هم پیوستند

چین، روسیه و ایران در بین درگیری های آمریکا و حوثی ها برای بازی جنگ به هم پیوستند

نیوزویک ۱۲ مارس ۲۰۲۴

نوشته نام اوکانر

آمریکا در دور جدید حملات یمن ده ها هدف حوثی را هدف قرار داد در حالی که ایالات متحده به حملات خود علیه شورشیان که کشتی های تجاری را در سواحل شبه جزیره عربستان هدف قرار می دهند، ادامه میدهد نیروهای دریایی چین روسیه و ایران برای انجام تمرینات مشترک و نمایش قدرت نظامی دریایی خود وارد آبهای نزدیک شده اند.

توضیحات
توضیحات

این رزمایش موسوم به «کمربند امنیتی دریایی ۲۰۲۴» از روز سه شنبه در خلیج عمان آغاز شد و در پی درخواست تهران برای ایجاد «کمربند امنیتی دریایی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) که توسط پکن و مسکو رهبری می شود. در تلاش برای مقابله با نفوذ نظامی آمریکا و متحدانش در دریا انجام شد.

بنا بر گزارش ها اعضای سازمان همکاری شانگهای قزاقستان هند و پاکستان علاوه بر آذربایجان، عمان و آفریقای جنوبی به عنوان ناظر در مانورهای چند ملیتی حضور دارند.

کشتی های شرکت کننده در این رزمایش شامل ناوشکن موشک هدایت شونده Urumqi ارومچی، ناوچه موشک هدایت شونده Linyi |لینی و کشتی تدارکاتی Dongpinghu | دونگ پینگ سریع از نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین و همچنین رزمنا و موشک هدایت شونده Varyag واریاک و ناوچه مارشال شاپوشنیکوف نیروی دریایی روسیه است. قرار بود تا ۱۰ فروند شناور و دو بالگرد توسط نیروی دریایی ایران از جمله شاخه دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه) تامین شود

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و پایه های آن در منطقه و گسترش همکاریهای چند جانبه میان کشورهای شرکت کننده برای نشان دادن توانایی خود در حمایت مشترک از صلح جهانی و امنیت دریایی و ایجاد یک گروه دریایی در آینده است.

در گزارش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: «تقویت امنیت تجارت بین المللی دریایی، مبارزه با دزدی دریایی و تروریسم دریایی کمک به اقدامات بشردوستانه از جمله تبادل اطلاعات برای عملیات امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی از اهداف این رزمایش است.

نویسنده ارشد سیاست خارجی و معاون سردبیر امنیت ملی و سیاست خارجی نوشت : این رزمایش در حالی آغاز میشود که تنش ها در سراسر خاورمیانه در حاشیه جنگ جاری بین اسرائیل و جنبش فلسطینی حماس در غزه ادامه دارد، امری که باعث تشدید حضور نظامی آمریکا در منطقه شده است. در حالی که شبه نظامیان همسو با ایران در چندین جبهه به سوی اسرائیل و نیروهای آمریکایی آتش میزنند یکی از گروه های محور مقاومت با هدف قرار دادن کشتی های غیر نظامی که گفته میشود به اسرائیل متصل هستند در برخی از حیاتی ترین مسیرهای تجاری جهان، درگیری را به دریا رسانده است.

از نوامبر سال گذشته یک ماه پس از آغاز جنگ غزه انصار الله یمن که به حوثی ها نیز معروف است. ده ها عملیات علیه کشتی های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده است که باعث شد آمریکا ائتلافی را علیه آن تشکیل دهد. چندین کشور دیگر که به عنوان عملیات نگهبان رفاه شناخته میشوند در تلاش برای جلوگیری از این حملات هستند. اما حتی با وجود حملات مشترک ایالات متحده و بریتانیا علیه سایت های انصار الله در یمن این گروه قدرتمند همچنان مدعی حملات جدیدی به طور منظم است…

یحیی سریع، سخنگوی ارتش انصار الله در بیانیه ای که روز دوشنبه صادر کرد از آخرین عملیات موشک های ضد کشتی علیه پینوکیو، یک کشتی باری با پرچم لیبریا در حال عبور از دریای سرخ خبر داد این حمله یک روز پس از آن صورت گرفت که فرماندهی مرکزی ایالات متحده آخرین حملات مشترک ایالات متحده و بریتانیا علیه یمن را اواخر روز یکشنبه اعلام کرد.

یحین سریع قول داد که حملات را از طریق ماه مبارک رمضان که از روز یکشنبه آغاز شد. تشدید کند. ایران اقدامات انصار الله در دریای سرخ و خلیج عدن را ستوده است. در حالی که ادعاهایی مبنی بر اینکه کنترل مستقیم بر گروهی که به طور گسترده متهم به تسلیح آن شده است را رد کرده است. همزمان تهران حملات آمریکا به یمن را محکوم کرده است.

روسیه نیز از حملات آمریکا و بریتانیا علیه یمن انتقاد کرده و در عین حال خواستار راه حل دیپلماتیک برای ناآرامی های دریایی شده است. مقامات چینی نیز خواستار آرامش شده اند. نه پکن و نه مسکو گروه انصار الله را علیرغم کنترل بیش از ۹ ساله بر پایتخت یمن تشدید کرده اند.

به عنوان دولت قانونی یمن به رسمیت نمی شناسند اما همکاری های خود را با تهران از جمله در زمینه دفاعی روابط میان این سه کشور در ژوئیه گذشته زمانی که ایران به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمد، تقویت شد. در آغاز سال جاری ایران با عضویت در ائتلاف بریکس که عربستان سعودی را نیز پس از توافق پکن برای بازگرداندن روابط بین رقبای ریاض پذیرفت روابط خود را با چین روسیه و تهران چندین قدرت بزرگ دیگر تقویت کرد.

در حالی که عربستان سعودی یک شرکت فعال در جنگ داخلی یمن بوده و مستقیماً از دولت بین المللی این کشور همسایه در عملیات علیه انصار الله حمایت میکند از زمان آتش بسی که نزدیک به دو سال پیش با حمایت سازمان ملل متحد برقرار شد درگیری ها فروکش کرده است. قابل ذکر است که عربستان سعودی به ائتلاف عملیات حافظ سعادت به رهبری آمریکا علیه انصار الله نپیوسته است و بحرین تنها کشور عربی است که این کار را انجام می دهد.

برای ایران، رزمایش های اخیر با چین و روسیه فرصتی را برای جمهوری اسلامی فراهم می کند تا هم هماهنگی خود با قدرت های بزرگ و هم تلاشهای خود را برای ایجاد نیروی دریایی قدرتمندی که قادر به بازدارندگی تهدیدات در خلیج فارس و فراتر از آن باشد، نشان دهد.

هفته گذشته در مراسمی با حضور سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر عباس، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل بیش از ۴۰ فروند شناور و سلاح جدید از جمله موشک های کروز ، اژدر سامانه های پدافند هوایی و پهپاد را جشن گرفت. تنها یک هفته قبل امیر دریادار علی رضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه از دو ناو جدید مجهز به موشک های جدید خبر داد.