تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

آیا ایران در حال آماده کردن خود برای بازگشت ترامپ به کاخ سفید است؟

آیا ایران در حال آماده کردن خود برای بازگشت ترامپ به کاخ سفید است؟

الاهرام: 12 مارس

ایران همواره ادعا می کند که برای بررسی ماهیت نامزدهای رقیب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اینکه چه کسی رئیس جمهور آینده آمریکا خواهد شد اهمیتی ارزشی قائل نیست زیرا بر اساس ادعای تهران همه آنها یکسان هستند و با هم فرقی ندارند.

توضیحات
توضیحات

اما بررسی واقع بینانه مسائل نشان میدهد که ایران برای نتایج احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ بیش از سایر کشورها اهمیت قائل است و اینکه آیا دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین علیرغم موانع پیش رو خواهد توانست پیروز میدان مبارزه انتخاباتی شود و بار دیگر زمام قدرت آمریکا را در اختیار بگیرد آن هم پس از آنکه در انتخابات پیشین نتوانست پست خود را حفظ کند.

سه عامل اساسی باعث شده تا ایران تحولات جاری در آمریکا را تا ۵ نوامبر آینده زیر نظر گرفته و آنها را بررسی نماید:

اول هم اکنون به طور همزمان میان ایران و دولت جو بایدن درگیریها و تفاهم هایی جریان دارد که در صدد تمدید دوران ریاست جمهوری خود برای چهار سال دیگر است.

این درگیری ها و تفاهم ها نشات گرفته از جنگ اسرائیل در نوار غزه و پیامدهای آن در صحنه های مختلف منطقه ای و مواجه شدن مذاکرات برگزار شده در خصوص توافق هسته ای با موانع مختلف و با برنامه های موشکهای بالستیک ایران است که در هجدهم اکتبر گذشته تحریم های اعمال شده از سوی سازمان ملل علیه آن پایان یافت.

دوم: محافل بسیاری در تهران می گویند میان ایران و دونالد ترامپ یک بحران اساسی قدیمی و ریشه دار وجود دارد. ترامپ در هشتم ماه مه ۲۰۱۸ تصمیم گرفت تا از توافق هسته ای خارج شود و از ۷ اکثر همان سال تحریم های آمریکا علیه ایران را از سرگرفت.

هر چند اقدامات یاد شده پیامدهای سختی برای ایران به ویژه از نظر اقتصادی به همراه داشت به گونه ای که توانست از امتیازات” شکل گرفته توسط توافق هسته ای به دست آمده میان ایران و گروه ۱+۵ در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۵ استفاده نماید.

تصمیم ترامپ مبنی بر ترور سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران قوی ترین ضربه ای بود که ترامپ به ایران وارد کرد.

شاید با اطمینان توان گفت که ایران تا کنون نتوانسته از پیامدهای منفی حاصل از آن ضربه رهایی یابد. این واقعیت به وضوح در مشکلات فراروی ایران جهت انجام هماهنگی با گروه های شبه نظامی هوادار خود در کشورهای بحران زده نمایان است هر چند در میان آنها نفوذ عمیق و گسترده ای دارد اما نتوانسته از شدت گرفتن بحران با اسرائیل و آمریکا پس از شعله ور شدن جنگ در نوار غزه در هفتم اکتبر پیشگیری نماید و آن را مهار کند.

یکی از دلایلی که باعث شد تا ایران گروه های شبه نظامی را جهت توقف حملات شان علیه پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه پس از حمله شکل گرفته علیه پایگاه آمریکا در شمال شرق اردن در ۲۸ ژانویه گذشته و کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اثر آن تحت فشار قرار دهد آن بوده که دولت بایدن تجربه یاد شده را تکرار کرده و این بار سردار اسماعیل قاآنی فرمانده کنونی نیروی قدس و مسئول اداره عملیات خارجی در سپاه پاسداران انقلاب را ترور نماید.

سوم: راهیابی مجدد دونالد ترامپ به کاخ سفید ممکن است باعث تقویت گزینه ورود مستقیم ایران به جنگ شود در حالی که این موضوع جزو امور ممنوعه به شمار می رود و تهران پس از پایان یافتن جنگ ایران با عراق در سال ۱۹۸۸ همواره تمام تلاش خود را برای پیشگیری از وقوع جنگ به کار برده است.

البته این امر لزوما به معنای آن نیست که آمریکا با ایران وارد چنین جنگی شود زیرا اسراییل کاندید چنین جنگی به شمار می رود و بازگشت ترامپ به کاخ سفید ممکن است اسراییل را به در پیش گرفتن گزینه نظامی در تعامل با ایران تشویق نماید . با توجه به اینکه عملیات طوفان الاقصی شکل گرفته توسط گردانهای قسام شاخه نظامی جنبش حماس و گسترش یافتن پیامدهای فراوان حاصل از آن در سراسر منطقه خاورمیانه در حال حاضر وجود دارد و امکان گسترش یافتن آن در آینده در صحنه بین الملل نیز هست. احتمال شکل گیری تغییر و تحول در نقشه های راهبردی اسرائیل ممکن است.