تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

راز براندازی نظام ایران اقلیتهای قومی ایران

راز براندازی نظام ایران اقلیتهای قومی ایران

جروزالم پست؛ ۱۳ مارس ۲۰۲۴

نویسنده: مردخای کیدار

سوال این است چگونه میتوانیم برنامه هسته ای ایران را به بهترین نحو ساقط کنیم؟ پاسخ : تغییر نظام  توسط اقلیت های قومی ایران تحریک شده است.

هم اکنون که ما صحبت میکنیم تهدید هسته ای ایران ساعت به ساعت در حال افزایش است. تصمیم گیرندگان در ایالات متحده و اروپا به طور فزاینده ای نگران هستند زیرا ایران از حواس پرتی ناشی از جنگ غزه برای غنی سازی اورانیوم ۹۰ درصدی استفاده میکند همه میدانند که هیچ برنامه هسته ای غیر نظامی نیاز به غنی سازی در چنین سطح بالایی ندارد.

توضیحات
توضیحات

بنابراین بسیار بیم آن می رود که ایران به زودی به سلاحی هسته ای دست یابد که بتواند اسرائیل آمریکا، اروپا و کل جهان آزاد را تهدید کند.

سوال این است چگونه میتوانیم برنامه هسته ای ایران را به بهترین نحو ساقط کنیم؟ پاسخ تغییر (نظام) توسط اقلیت های قومی ایران تحریک شده است.

رنج اقلیتهای قومی ایران

اقلیت های قومی ایران دلایل قابل تصوری برای شورش دارند. پس از کشته شدن خشونت آمیز مهسا امینی، یک دختر کرد به دلیل اعتراض به قوانین حجاب ایران اقوام ایران در جستجوی خود مختاری و آزادی بیشتر از دولت مرکزی تهران متحد شده اند. این گروه ها از اینکه نظام ایران زبانهای آذربایجانی کردی بلوچ و عربی را در مناطقی از ایران که ساکنان اقلیت های قومی ایران هستند سرکوب می کند خشمگین هستند.

علاوه بر این همه این اقوام از تروریسم محیطی که توسط نظام در تهران به راه انداخته شده، آسیب دیده اند. یکی از نمونه های خشن وضعیت اسفبار دریاچه ارومیه در آذربایجان جنوبی است که به دلیل وحشت اکولوژیکی ایرانیان در خطر خشک شدن می باشد. در نتیجه آذربایجان جنوبی در یک سال گذشته نه تنها علیه چنین وحشت زیست محیطی و برای آزادی زندانیان اعتراض کرده اند بلکه به دنبال استقلال از نظام روحانیون نیز بوده اند. جامعه آذربایجان جنوبی مانند همه اقوام ایران از سرکوب خشن مخالفان توسط ایران اسیب دیده است.

ایران سال گذشته ۸۳۴ نفر را اعدام کرد که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ است. این رقم نسبت به سال قبل ۴۳ درصد افزایش داشته است. به گفته محمود امیری مقدم مدیر IHR سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروز القای ترس اجتماعی تنها راه نظام برای حفظ قدرت و مجازات اعدام مهمترین ابزار آن است.

به گفته هادی قائمی مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر در ایران (CHRI) : سرکوب مخالفان مسالمت آمیز و تبعیض شدید علیه زنان و دختران در ایران توسط جمهوری اسلامی به عنوان جنایت علیه بشریت تایید شده است.» سرکوب خشونت آمیز دولت در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» شاهد انبوهی از جنایات از جمله قتل های غیر قانونی، شکنجه و تجاوز جنسی بوده است. این تخلفات به طور نامتناسبی بر آسیب پذیرترین قشر جامعه – زنان، کودکان و گروه های اقلیت تأثیرمی گذارد.

دکتر سارنگ زینی زاده، فعال حقوق بشر آذربایجانی مستقر در ایالات متحده اعلام کرد: «ترک های آذربایجانی که عمدتاً در مناطق نفت خیز شمال غرب ایران در امتداد مرز با ترکیه ارمنستان و آذربایجان متمرکز هستند، تقریباً یک چهارم جمعیت ۷۰ میلیونی ایران را تشکیل می دهند. آذربایجانی ها اغلب ادعا میکنند که سهم جمعیتی نزدیک به ۴۰ درصد دارند، این تعداد شامل برادران قومی آنها مانند ترکمنها قشقایی ها و سایر گروه های ترک زبان نیز میشود.

اگر آذربایجان جنوبی به تنهایی علیه نظام تهران قیام کنند ضربه مهلکی به روحانیون خواهد بود. از سوی دیگر، اگر آذری ها با کردها، بلوچ ها، اهواز و سایر اقلیتهای قومی متحد شوند و برای تغییر نظام بجنگنده روحانیون به پایان راه خود رسیده و برنامه هسته ای آنها به زباله دان تاریخ خواهد افتاد بنابراین اگر جامعه بین المللی به توقف سریع برنامه هسته ای ایران اهمیت می دهد باید هر کاری که لازم است برای حمایت از همه اقلیتهای قومی ایران که به دنبال جدایی از نظام و ایجاد دولتهای قومی مستقل در ایران کنونی هستند، انجام دهند.

زمانی که این اتفاق بیفتد، تهدید حزب الله حماس و ده ها شبه نظامی طرفدار ایران در عراق سوریه و یمن به سرعت کاهش یافته و چشم انداز اسرائیل و کل خاورمیانه برای زندگی در صلح و امنیت بسیار افزایش مییابد کشورهای مستقل قومی روابط نزدیک تری با غرب خواهند داشت. روسیه تامین کننده تسلیحات خود را از دست خواهد داد و چین باید سیاستهای خود را در قبال غرب تغییر دهد؛ غربی که روابط خوبی با دولت عربی احواز منبع نفت و گاز ایران خواهد داشت.

در پایان پس از فروپاشی کنگلومرای تنوع ناهمگون ایران و بیرون آمدن پنج تا شش دولت قومی از ویرانه های آن – درست مانند آنچه در اتحاد جماهیر شوروی سابق اتفاق افتاد زمانی که یوگسلاوی و چکسلواکی به کشورهای منفرد و صلح آمیز قومی جدا شدند. جهان مکانی امن تر و بهتر خواهد شد.