تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

جهان آزاد باید از اقلیت های ایران برای براندازی نظام ایران حمایت کند

جهان آزاد باید از اقلیت های ایران برای براندازی نظام ایران حمایت کند

جروزالم پست: ۲۷ مارس ۲۰۲۴

نویسنده: مردخای کیدار

این وظیفه جهان آزاد است که از اعتراضات زن زندگی آزادی و اقلیتهای ایران که مایلند حکومتی ملی و جدا از تهران ایجاد کنند. حمایت کند.

نویسنده مقاله معتقد است که ایران مانند همه نظام های روزی سقوط خواهد کرد و ما در دنیای آزاد وظیفه داریم تا این روند را تسریع کنیم.

در روزهای اخیر پس از انتشار مقاله ای در جروزالم پست که در آن خواستار تجزیه ایران به چند کشور قومی جداگانه شده بودم مورد انتقاد ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران قرار گرفتم.

توضیحات
توضیحات

واضح است که واکنش آنها به مقاله من نشان میدهد که نظام از هر کاری که در جهت تحریک کردها، بلوچ ها، آذربایجانی ها اهوازی ها ترکمنها و سایر اقوام در ایران برای سقوط نظام و تقسیم ایران به شش ایالت قومی انجام شود، احساس خطر می کند.

علاوه بر این، من معتقدم که دنیای آزاد وظیفه اخلاقی دارد که به این اقوام کمک کند. اقلیت های قومی ایران پیوسته برای جدایی سرزمین هایشان از ایران تظاهرات میکنند آذربایجانیهای جنوبی بزرگترین اقلیت قومی ایران هستند، اما علیرغم اینکه زبان ترکی زبان مادری آنهاست از حق نامگذاری فرزندان خود به نام ترکی یا تحصیل به زبان خود محروم هستند و نظام به عنوان وسیله ای برای سرکوب آنها نام بسیاری از مکانهای دارای نام های ترکی اصیل را با نامهای فارسی تغییر داده است.

کردها، بلوچها ترکمنها و عرب های اهوازی با تبعیض مشابهی روبرو هستند و آنها نیز برای جدایی مناطق خود از نظام روحانیون تهران و از هژمونی فارسی اعتراضی میکنند. اعراب اهوازی از زمان اشغال سرزمینشان توسط ایران در سال ۱۹۲۵ مناطق خود را سرزمین های اشغالی می نامند.

کلمانی در بیانیه خود آزاد بود که اسرائیل را به خاطر تلفات غیر نظامی در غزه محکوم سازد حتی اگر نظام ایران به طور سیستماتیک کارزار پاکسازی قومی را علیه کردها، بلوچ ها اهوازیها و آذربایجانیهای جنوبی ایران انجام داده و مرتکب شده است. جنایات علیه این گروه ها جنگ غزه را شبیه بازی کودکانه می کنند.

به عنوان مثال در جریان کشتار جمعه خونین چند سال پیش ایران بیش از ۱۰۰ بلوچ را که در حال اعتراض به تجاوز جنسی به یک نوجوان بلوچ بودند به قتل رساند این تنها یک حادثه استثنایی نبوده زیرا ایران نظامی است که جوانان را قتل عام می کند.

به نوجوانان تجاوز میکند دختران مدرسه ای را مسموم میکند و جنایات سنگین دیگری را علیه بشریت مرتکب می شود. یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف آذربایجان جنوبی سرنوشت دریاچه ارومیه است. مردم آذربایجان جنوبی به طور معمول عليه انظام ایران به خاطر سرنوشت این دریاچه مهمترین منبع آب خود اعتراض میکنند. بر اساس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) ، ” دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین دریاچه های شور دائمی جهان و بزرگترین دریاچه از این نوع در خاورمیانه در سال ۱۹۹۵ شروع به خشک شدن کرد. گمان میرود دلیل این امر مربوط به “سوء مدیریت” و ” خشکسالی “باشد.

گزارش مشترک دانشگاه مک کواری استرالیا و اتحاد دموکراتیک ترکهای آذربایجان جنوبی نیز به همین نتیجه رسید و افزود که دیگر دلایل علت خشک شدن دریاچه به جز تغییرات آب و هوایی مصرف نادرست آب در مزارع کشاورزی و همچنین برنامه های ساخت و ساز جاده و سد است. با این حال نظام روحانیون به جای گوش دادن به صدای مردم آذربایجان جنوبی که خواستار عدالت زیست محیطی برای نجات دریاچه ارومیه هستند معترضان را به طور سیستماتیک دستگیر کرده و آنها را عناصر شرور و متخاصم می نامد. این نگرش مردم آذربایجان جنوبی را بیش از پیش خواستار جدایی از ایران می کند.

حقوق بشر ایران خاطرنشان کرد که در طول جنگ غزه ایران اعدام مخالفان سیاسی را افزایش داده است. نگرانی ویژه افزایش چشمگیر تعداد اعدامهای مرتبط با مواد مخدر در سال ۲۰۲۳ است که به ۴۷۱ نفر افزایش یافت؛ امری که بیش از ۱۸ برابر آمار ثبت شده در سال ۲۰۲۰ است. اقلیتهای قومی به ویژه بلوچ ها نیز در میان اعدام شدگان بیش از حد مبارزه اقلیت ایران حضور دارند.

ماه گذشته چهار نفر از قوم کرد به اتهام جاسوسی برای اسرائیل اعدام شدند محمود امیری مقدم مدیر حقوق بشر ایران در توضیح این گزارش گفت: نظام ایران از مجازات اعدام برای طولانی تر کردن بقای خود استفاده میکند. ما با نظامی ناتوان در حل مشکلات روزمره مردم روبرو هستیم. ایجاد ترس در جامعه تنها راه نظام برای حفظ قدرت است و مجازات اعدام مهمترین ابزار آن است. مخالفان تمام گروه های اقلیت ایران به طور سیستماتیک توسط این نظام اعدام میشوند.

نه تنها گروههای اقلیت قومی ایران رنج میبرند. گروه های اقلیت مذهبی آن مانند یهودیان مسیحیان و زرتشتیان نیز با تبعیضی سیستماتیک روبرو هستند. با این حال هیچ کس در آنجا بیشتر از بهائیان رنج نمی برد. در روزهای اخیر گزارش شده بود که ایرانی ها حدود ۳۰ تا ۴۰ قبر بهایی را در قبرستان خاوران در حومه تهران با بولدوزر تخریب کردند. بر خلاف مسیحیان یهودیان و زرتشتیان دین بهایی حتی در ایران حق وجود ندارد. بهائیان به طور سیستماتیک از دسترسی به آموزش عالی محروم می شوند و به طور معمول مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. جامعه جهانی بهائی اعلام کرد: «حتی مرگ نیز به آزار و شکنجه پایان نمی دهد. در واقع بهائیان مانند تمام اقلیتهای دیگر در ایران از سقوط این نظام خوشحال خواهند شد.» این وظیفه جهان آزاد است که از اعتراضات زن زندگی آزادی و اقلیتهای ایران که میخواهند یک حکومت ملی جدا از تهران برای دستیابی به هدفشان برای سرنگونی روحانیون در ایران ایجاد کنند، حمایت کند.

این گروه های اقلیت به اندازه کافی رنج کشیده اند و همه ما موظفیم که در همبستگی با آنها باشیم. همانطور که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید ایران نیز مانند همه نظام های … روزی سقوط خواهد کرد و ما در جهان آزاد وظیفه داریم این روند را تسریع کنیم.