تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

فروپاشی ۷۰ درصد تجارت میان افغانستان و پاکستان…. جایگزینی بنادر ایران

فروپاشی ۷۰ درصد تجارت میان افغانستان و پاکستان…. جایگزینی بنادر ایران

الجزیره: ۱۶ مارس

تجارت کابل با اسلام آباد بخاطر محدودیت های اعمال شده در مورد کالاهای افغانستان در بنادر پاکستان تقریبا ۷۰ درصد کاهش یافته است و همین امر باعث شده تا بازرگانان و تجار افغانستانی به ایران و کشورهای آسیای میانه روی بیاورند.

افغانستان معمولا با همسایگان خود تجارت میکند و پاکستان را شریک اصلی خود در تجارت می داند. هند پذیرای تقریبا ۷۵ درصد از صادرات افغانستان است و به دنبال آن امارات، چین و ترکیه قرار دارند.

ارزش تجارت میان پاکستان و افغانستان در سال گذشته میلادی به یک میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار بالغ گردید. بازرگانان افغانستان میگویند که از تنشهای سیاسی میان کابل و اسلام آباد رنج برده اند و به همراه کارکنان بخش راه و ترابری و گمرک تحت فشار قرار گرفته اند.

توضیحات
توضیحات

آنان افزودند که به بنادر ایران علیرغم دور بودن شان و کمبود امکانات روی آورده اند. صالح کوزی بازرگان افغانستانی مشغول فعالیت در ایالت قندهار و صادر کننده میوه های خشک در گفت وگو با الجزیره نت در همین رابطه ابراز داشت: از چهار ماه پیش به این سو تصمیم گرفتم تا به جای پاکستان کالاها را از راه بنادر ایران و کشورهای آسیای میانه صادر کنم زیرا گذرگاههای پاکستان تحت تاثیر مواضع سیاسی میان کابل و اسلام آباد قرار دارند .

وی خاطرنشان کرد که ۱۵۶ تن از میوه های خشک شده را از راه بندر عباس در ایران و ۵۰ تن را از راه ازبکستان به چین صادر کرده است زیرا هر چند مسافت طولانی و پر هزینه است اما کالا در مرزها معطل نمی شود.

هاشم اکبری یکی دیگر از بازرگانان افغانستان نیز به نوبه خود در گفت و گو با الجزیره نت ابراز داشت : تقریبا ۲ هزار کانتیتر حامل کالاهای مختلف تجار افغانستان به مدت بیش از ۲ ماه در بندر کراچی پاکستان معطل ماند تا آنجا که برخی از تجار مجبور شدند کالاهای معطل مانده خود را با کشتی از بندر کراچی به بندر عباس حمل کنند.

از سوی دیگر غرفه های بازرگانی و صنایع پاکستان از افغانستان به عنوان راه طلایی تجارت میان پاکستان و کشورهای آسیای میانه یاد میکنند اما بسته شدن گذرگاه ها با افغانستان باعث انباشته شدن هزاران کامیون حامل کالاهای تجاری در دو سوی گذرگاه طورخم میان دو کشور شده است.

کارشناسان مسال اقتصادی معتقدند که ادامه یافتن وضعیت کنونی باعث وخامت در بحران اقتصادی با منطقه خیر بختونخوا پاکستان خواهد شد زیرا بخش عمده ای از فعالیتها و تجارت در این منطقه بر مبادلات تجاری با افغانستان مبتنی است.

ضیاء سرحدی هماهنگ کننده غرفه های تجاری افغانستان و پاکستان در گفت و گو با الجزیره نت اظهار داشت: ۷۰ درصد تجار افغانستان به استفاده از بنادر ایران توسل جسته اند و علاوه بر آن حجم صادرات از پاکستان به افغانستان و کشورهای اسیای میانه کاهش یافته است و هزاران نفر کارهای خود را از دست دادند و برخی از کارخانه ها از کار افتاد و فرآیند واردات و صادرات به آسیای میانه متوقف مانده است و هر روز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کانتینر خالی از مرزها به افغانستان باز می گردد.

سامانه های افغانستانی از جمله دولت سابق این کشور به ریاست اشرف غنی و دولت کنونی به رهبری جنبش طالبان به منظور کاهش بخشیدن به اتکال کشورشان بر بنادر پاکستان به دنبال یافتن راه های جایگزین برآمدند و بندر چابهار ایران را برگزیدند که ۱۷۲ کیلومتر و ۲۰۰ متر از بندر گوادر پاکستان فاصله دارد.

بر همین اساس افغانستان بخاطر عوامل راهبردی امنیتی و سیاسی خاص خود سعی کرد تا از اتکال خود بر پاکستان بکاهد زیرا بر اسانی معادلات کابل اتکال بر پاکستان به اسلام آباد یک نفوذ راهبردی در افغانستان خواهد بخشید.

جنبش طالبان خواستار داشتن دفتر نمایندگی برای خود در بندر آزاد تجاری چابهار ایران است و در همین رابطه نورالدین عزیزی وزیر بازرگانی افغانستان در گفت و گو با الجزیره نت اظهار داشت: میزان مبادلات تجاری ما با ایران به یک میلیارد دلار بالغ گردید و خواهان افزایش آن به میزان ده میلیارد دلار در سال هستیم و هر دو کشور از چنین توانی برخوردار هستند.

هم اکنون پاکستان بزرگ ترین شریک تجاری افغانستان به شمار میرود و افغانستان دومین بازار بزرگ صادرات پاکستان محسوب می شود. پیش بینی می شود پاکستان و افغانستان طی سالهای آتی با چالشهای بزرگی در زمینه های امنیتی ، سیاسی و اقتصادی مواجه شوند .

فروپاشی ۷۰ درصد تجارت میان افغانستان و پاکستان…. جایگزینی بنادر ایران