تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

آیا اسراییل واقعا تصور میکند ایران پاسخ حمله دمشق را خواهد داد؟

آیا اسراییل واقعا تصور میکند ایران پاسخ حمله دمشق را خواهد داد؟

العربي الجديد؛ ۵ آوریل

با توجه به تاریخ طولانی تهدیدها و وعده و وعیدهای ایرانیان که به جز موارد اندک تا کنون عملی نشده اند و هر چند اسراییل تاکنون علیه اهداف ایران چه در خاک سوریه و یا حتی در داخل خود ایران حملات بسیاری انجام داده است بر همین اساس مقامات دولت اشغالگر اسراییل به دستکم گرفتن تهدیدهای ایران عادت کرده اند.

توضیحات
توضیحات

اما این بار صحنه و همچنین حالت آماده باش اسراییل متفاوت به نظر میرسد البته نه بخاطر اینکه تل آویو واقعا مطمئن است که ایران انتقام خون سرتیپ محمد رضا زاهدی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب ایران و سایر مقامات ایرانی کشته شده در دمشق پایتخت سوریه را خواهد گرفت بلکه به این دلیل که عملیات طوفان الاقصی شکل گرفته توسط جنبش حماس در هفتم اکتبر گذشته به اسراییل یک درس فراموش نشدنی داد مبنی بر اینکه در ارتباط با مسائل امنیتی و جنگ نباید هیچ سناریویی را بعید بداند.

در همین راستا شورای اداره جنگ اسراییل چهارشنبه گذشته و شورای هیات وزیران امور سیاسی و امنیتی پنجشنبه شب نشست امنیتی تشکیل دادند و در اسراییل حالت فوق العاده اعلام کردند و ارتش اسراییل استحکامات نظامی خود را تقویت کرد. از سوی دیگر یو اف گالانت وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه در حیفا با انجام رزمایشی میزان آمادگی ارتش و جبهه داخلی مدنی اسراییل را مورد سنجش قرار داد. وی در پایان این رزمایش گفت که نیروهایش در حال حاضر در حال تقویت میزان آمادگی خود هستند و در عین حال در حال گسترش بخشیدن به عملیات خود علیه حزب الله و سایر جبهه های تهدید کننده امنیت اسراییل بسر می برند.

اسراییل در ارتباط با واکنش احتمالی عملی ایران ارزیابی های متفاوتی از خود ارائه داده است و اینکه آیا ایران به طور مستقیم و یا توسط نیروهای نیابتی خود در سوریه، لبنان، یمن، عراق و سایر منطقه واکنش نشان خواهد داد؟

در همین رابطه یوسی یشواع خبرنگار و تحلیل گر امور نظامی و امنیتی روزنامه یدیعوت آحارانوت خاطرنشان کرد که در درون دولت اسرائیل ارزیابی های مختلفی وجود دارد.

هر چند ایران تهدیدهای گذشته خود را به اجرا در نیاورده است اما یک مقام اسرائیلی ابراز داشت: نباید این تهدیدها را دستکم گرفت. البته مقام مزبور نتوانست نحوه واکنش ایران را مورد ارزیابی قرار دهد.

یوسی یشواع خاطرنشان کرد: برای حمله به اسراییل چند گزینه فراروی ایران وجود دارد. تهران ممکن است با موشک های شلیک شده از ایران و با توسط گروه های نیابتی اش در منطقه اسراییل را هدف قرار دهد و یا مقامات بلندپایه اسراییل و نمایندگی ها و سفارت خانه های اسراییل در خارج مورد هدف واقع شوند.

عاموس هارئیل تحلیل گر نظامی در روزنامه ها آرتص نوشت: بر اساس تمامی نشانه های موجود و هشدارهای ایران نظام حاکم بر این کشور عزم خود را برای پاسخ دادن جزم کرده است.

وی با اشاره به سناریوهای احتمالی واکنش ایران یادآور شد تهران ممکن است توسط پهپادها و موشک های شلیک شده از خاک ایران مواضع اسراییل را هدف قرار دهد و یا به شلیک موشک ها از لبنان با سوریه توسط نیروهای نیابتی خود همچون حزب الله و گروههای شبه نظامی وابسته به خود در منطقه شدت ببخشد و یا یکی از سفارت خانه های اسرائیل در خارج را هدف قرار دهد زیرا ایران در این خصوص تاریخ سرشاری دارد.

عاموس با مطرح کردن این سوال که آیا ایران از توان کافی برای مجهز کردن نیروهای عملیاتی خود طی مدت زمان کوتاه برخوردار است و آیا می تواند در حال حاضر عملیات انجام دهد؟ افزود: عملیات علیه اهداف اسرائیل در یک کشور ثالث رابطه تهران با آن کشور را برهم خواهد زد به ویژه با توجه به اینکه ایران به طور علنی تمایل خود را برای انتقام گرفتن نشان داده است.

از سوی دیگر عاموس معتقد است شک و تردیدهایی در مورد اینکه ایران میخواهد در پشت نیروهای نیابتی خود مخفی شود وجود دارد با توجه به اینکه اسراییل یکی از فرماندهان نظامی بلند پایه ایران و نه حزب الله و یا یکی از گروه های شبه نظامی فعال در منطقه را از میان برداشته است.

نوعام تیفون” ژنرال نیروهای ذخیره و فرمانده سابق یکی از گردانهای کرانه باختری و ارتش شمال در گفت وگو با رادیو ۱۰۳ اسرائیل اظهار داشت: به دنبال هفتم اکتبر اولین درسی که اسراییل فرا گرفت آن است که به طور کاملا جدی خود را برای هر تهدیدی آماده نگه دارد و باید واکنش احتمالی ایران را بتواند مورد ارزیابی قرار دهد.

نوعام در همین رابطه همان تحلیل گران قبلی سه سناریو را مطرح کرده و افزود: اسرائیل باید خود را برای سه تهدید آماده کند. نخستین تهدید موشکهای بالستیکی است که ایرانیان و هواداران شان میتوانند آنها را از هر جا که بتوانند از جمله از داخل خاک سرزمین خود شلیک کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اسرائیل سامانه دفاع هوایی پیشرفته ای در اختیار دارد. به اعتقاد نو عام تیفون دومین گزینه ای که اسراییل باید خود را برای آن آماده نماید انجام عملیات زمینی است. اسرائیل باید به طور کاملا جدی خود را برای این امر آماده نماید. اما سومین سناریو احتمال انجام عملیات علیه اهداف اسرائیل در خارج است. دستگاه اطلاعات اسرائیل “موساد” باید هر طور که ممکن است و به طور جدی خود را برای این گزینه در سراسر جهان آماده نماید.

بر همین اساس نوعام تیفون بعید می داند که اسراییل در آستانه جنگ منطقه ای قرار داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: اسراییل در شمال علیه حزب الله لبنان به پیروزی تاکتیکی دست یافته اما از نظر راهبردی بازنده نبرد است زیرا شمال اسراییل خالی از سکنه است در حالی که دولت ما نمی تواند به وظایف خود عمل نماید. وی افزود: اسراییل نباید خود را درگیری یک جنگ فراگیر در دو جبهه نماید.

وی همچنین بعید دانست که ایران در حال حاضر با توجه به حضور گسترده آمریکا در منطقه در صدد شعله ور کردن یک جنگ فراگیر برآید اما با توجه به تهدید انتقامجویانه ایران باید مسائل را جدی گرفت.