تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

از گروه جیش العدل ایران و برجسته ترین حملات آن چه می دانیم؟

از گروه جیش العدل ایران و برجسته ترین حملات آن چه می دانیم؟

العربي الجديد؛ ۶ آوریل ۲۰۲۴

گروه جیش العدل” مخالف ایران چهارشنبه شب حملات گسترده ای علیه مقرها و پایگاههای نظامی سپاه پاسداران انقلاب و نیروی انتظامی در سه شهر چابهار راسک و سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران انجام داد.

درگیری ها تا ظهر پنجشنبه ادامه یافت قبل از آنکه مقامات ایران از پایان یافتن آن و کشته شدن افراد مسلح مهاجم تروریست؛ به تعبیر خودشان خبر دهند.

توضیحات
توضیحات

شبکه های اجتماعی و پایگاه های اینترنتی ایران ویدئوهای بسیاری در مورد درگیری ها منتشر کرده اند. این در حالی است که مقامات ایران از به گروگان گرفته شدن شماری از افراد توسط گروه جیش العدل و آزادسازی آنها در عملیات ویژه نیروهای ایران خبر دادند اما گروه مزبور صحت اخبار رسمی انتشار یافته در مورد شمار نیروهای ایرانی کشته شده را تکذیب کردند و مدعی شد که دستکم ۲۰۰ نظامی ایران را به قتل رسانده است.

حملات اخیر جیش العدل در حالی انجام گرفته که گروه مزبور طی ماههای اخیر عملیاتهای خود را علیه نیروها و مراکز نظامی ایران شدت بخشیده است. مقامات و رسانه های گروهی ایران بر مرتبط بودن حملات جیش العدل” با حملات اسرائیل علیه کنسولگری ایران در دمشق و ترور فرماندهان نظامی ایران تاکید کردند. خبرگزاریهای ایران خاطرنشان کردند چنین حملاتی در میان پیش بینی های به عمل آمده در خصوص پاسخ احتمالی ایران به حملات اسرائیل به منظور تاثیر گذاشتن بر تصميمات ایران انجام گرفته است.

.. شکل گیری گروه جیش العدل”

این گروه مخالف که در ایران به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده در سال ۲۰۱۰ چند ماه پس از بازداشت عبدالمالک ریگی توسط مقامات ایران تشکیل شد. ریگی رهبر گروه جند الله به اتهام فعالیتهای نظامی و توطئه علیه امنیت ایران اعدام شد.

اعدام ریکی و بازداشت شمار بسیاری از اعضای جند الله باعث تضعیف این گروه گردید که دیگر وجود خارجی ندارد اما از درون آن گروه جیش العدل” سر بیرون آورد و باقیمانده اعضای جند الله” به آن پیوستند و صلاح الدین فاروقی از سال ۲۰۱۲ به رهبری این گروه برگزیده شد. جیش العدل از وی به عنوان امیر خود نام می برند.

مقامات ایران تاکید دارند که جیش العدل” یک گروه تروریستی وابسته به سازمان اطلاعات عربستان و آمریکا است اما خودش می گوید که یک گروه بلوچی سنی مذهب ایرانی است که در راه دفاع از حقوق بلوچ های ایران و اهل تسنن سلاح به دست گرفته است.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ گروه جیش العدل را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار داد و سایر کشورها همچون ژاپن نیز چنین اقدامی اتخاذ کردند.

.. جغرافیای فعالیت این گروه

گروه “جيش العدل در نوار مرزی میان ایران و پاکستان در استان سیستان و بلوچستان در مجاورت منطقه بلوچستان پاکستان مشغول فعالیت است. این گروه پس از شکل گیری هر از چند گاهی علیه نیروها و مراکز نظامی ایران واقع در مرز و در شهرهای استان سیستان و بلوچستان عملیات نظامی انجام می دهد که اکثریت جمعیت آن را اهل تسنن تشکیل می دهند عملیات این گروه طی سال های اخیر افزایش یافته است.

حملات جیش العدل” طی سالهای اخیر هر از چند گاهی باعث ایجاد تنش میان ایران و پاکستان شده است که مهم ترین آن در ژانویه گذشته شکل گرفت و طی آن ایران در ۱۶ ژانویه اعلام کرد که مراکز وابسته به گروه جیش العدل” ایران در داخل منطقه بلوچستان پاکستان را هدف قرار داد و چند روز پس از آن دو طرف توانستند تنش را کاهش دهند و روابط میان خود را از سر بگیرند و سفرای دو طرف جهت از سرگیری فعالیتهای خود به سفارت خانه های خویش بازگشتند.

عملیات گروه جیش العدل علیه نیروهای ایران طی سالهای اخیر به ویژه پس از اعتراضات شکل گرفته در ایران در اواخر سال ۲۰۲۲ به طرز چشمگیری افزایش یافت و ترورهایی در استان سیستان و بلوچستان انجام دادند. این استان از ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ شاهد تنش های مستمر است.

از گروه جیش العدل ایران و برجسته ترین حملات آن چه می دانیم؟