تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

چگونه ایران در ورای مرزهای اسرائیل و فلسطین هرج و مرج ایجاد می کند

 

چگونه ایران در ورای مرزهای اسرائیل و فلسطین هرج و مرج ایجاد می کند

دیلی بست؛ ۱۱ آوریل ۲۰۲۴

نوشته: حسین عبدالحسین

تلاش های مداوم تهران برای تسلط بر خلیج فارس وسیع تر بسیار فراتر از مرزهای غزه گسترش می یابد. ایران خود را حامی آزادسازی فلسطین معرفی میکند و به این ترتیب نمایندگان و متحدان خود را در چهار کشور عربی – لبنان، سوریه، عراق و یمن و همچنین سرزمینهای فلسطین تسلیح می کند.

در واقع تهران چیزی را به کار میگیرد که کارشناسان آن را ناوگان نیابتی می نامند. تاکتیکی قدیمی که توسط نیروی دریایی ضعیف تر علیه نیروی دریایی قوی تر استفاده میشود ایران ناوگان نیابتی خود را به منظور تسلط بر آنچه که به عنوان خلیج وسیع تر فارس تصور میکند مستقر می سازد منطقه ای که علاوه بر سواحل خلیج اش – شامل دریای عرب دریای سرخ و مدیترانه شرقی است. تسلط تهران مستلزم بیرون راندن آمریکا و تضعیف و یا حتی نابودی اسرائیل است.

توضیحات
توضیحات

اسرائیل پاسخ داده است اسرائیل علاوه بر تعهد خود مبنی بر نابودی حماس نیروی نیابتی ایران در غزه و جنگ مداوم با گروه نیابتی ایران حزب الله در آن سوی مرز خود با لبنان همچنین موفق شد در سوریه هفت افسر ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در حمله ای به قتل برساند.

متحدان عرب ایران ابراز امیدواری کرده اند که ایران مستقیماً با پرتاب موشک از سرزمینهای خود علیه اسرائیل پاسخ دهد. بلومبرگ روز چهارشنبه گزارش داد که دولت بایدن به اسرائیل در مورد حمله قریب الوقوع ایران هشدار داده است.

اما تاکنون تهران این کار را انجام نداده است و بی میلی این کشور به دلیل ترس از این است که هر گونه حمله مستقیم به اسرائیل به اسرائیلی ها اجازه پاسخگویی مستقیم – مستقیم را بدهد با انجام این کار اسرائیل ممکن است تلاش کند تا تأسیسات برنامه هسته ای ایران را که تاج جواهر پروژه خلیج فارس گسترده تر جمهوری اسلامی است، نابود کند.

ایران می تواند انتقام ژنرال های خود را برای تحت تأثیر قرار دادن نیروهای نیابتی اش برای حمله به اسرائیل انتخاب کند. اما بیشتر این شبه نظامیان نیابتی در لبنان غزه سوریه و یمن – در حال حاضر درگیر جنگ با اسرائیل هستند. حزب الله لبنان تنها کسی است که ظرفیت مازاد برای تشدید درگیری با اسرائیل دارد، اما این کار خطر ایجاد یک جنگ تمام عیار ویرانگر را دارد که هیچ یک از طرفین آن را نمی خواهند

اردن با تهدیدهای ایران مبنی بر تسلیح شبه نظامیان اردنی ضد دولتی و قاچاق اسلحه به کرانه باختری از طریق خاک اردن خود را در موقعیتی نامطمئن می بیند.

مقامات ایرانی با گزینه های محدود انتقام جویی و شاید برای حفظ چهره گزارشهایی را در رسانه های آمریکا در مورد قاچاق اسلحه به کرانه باختری به بیرون درز کردند. احتمالاً برای تشویق با اسرائیل هیچ یک از اینها جدید نیست، مگر اینکه مقامات ایرانی ناشناس مسئولیت قاچاق اسلحه به فلسطینیان را برای اولین بار – بر عهده بگیرند.

در ژانویه ۲۰۰۲، اسرائیل کشتی Karne A را که مملو از سلاح در ایران بود – از جمله موشک های کاتیوشا – را که در اوج انتفاضه دوم فلسطین به سمت غزه در حرکت بود رهگیری کرد دو ماه بعد، عوامل حزب الله در اردن دستگیر شدند که می خواستند موشک های کانیوشا را به گروههای مسلح فلسطینی در کرانه باختری قاچاق کنند.

تلاش های ایران برای قاچاق اسلحه و ایجاد اختلاف بین خود فلسطینی ها و همچنین بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها … از آن زمان هرگز متوقف نشده است. در واقع کار آنها با فروپاشی قدرت مرکزی در دمشق و تبدیل سوریه به یک کشور مواد مخدر که در آن نیروهای نیابتی ایران بخشهای زیادی از کشور به ویژه در جنوب هم مرز با اردن را کنترل می کنند. آسان تر شده است.

با وجود کشوری جنگ زده و تحریم های فلج کننده ایالات متحده رژیم اسد اکنون به تولید صنعتی کایناگون، ماده مخدری ارزان و بسیار اعتیاد اور که دلالان سوری از طریق اردن به کشورهای ثروتمند خلیج فارس صادر میکنند، گامی است در این روند.

تجارت کایتاگون اردن را از یک نقطه ترانزیت به یک بازار مصرف عمده تبدیل کرده است. بنابر این مقامات اردنی نسبت به این خطر آگاه هستند و عمان را وادار میکنند تا قاچاق مرزی را سرکوب کند و گاه از جتهای جنگنده برای ضربه زدن به قاچاقچیان استفاده نماید. ایران از شبکه های قاچاقی کایناگون برای ارسال سلاح به فلسطینیان در کرانه باختری استفاده می کند.

در ماه دسامبر، پلیس اردن با کمک موساد آژانس اطلاعاتی اسرائیل قاچاقچیانی را در مرز شمالی این کشور با سوریه که سعی داشتند مخفیانه اسلحه از جمله موشک مین و اسلحه تک تیرانداز و MI6 را به فلسطینیان در کرانه باختری منتقل کنند دستگیر کرد.

طی چند سال گذشته ایران و حزب الله فلسطینی ها را برای به راه انداختن انتفاضه دیگری تحریک کرده اند. تلاش های ایران منجر به افزایش قابل توجه حملات خشونت آمیز فلسطینی ها به ویژه در کرانه باختری که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین که رقیب حماس مورد حمایت تهران است اداره می شود شده است.

ایران اسلامگرا با تهدید به سرنگونی دولت اردن و جایگزینی آن با دولت «مقاومت» فراتر رفته است. علی فضل الله، سخنگوی کتائب حزب الله یک شبه نظامی عراقی مورد حمایت ایران گفت: اردن به دلیل موقعیتش برای محور مقاومت به رهبری ایران بسیار مهم است. وی افزود: متاسفانه به دلیل نظام حاکم مکان اردن  به نفع غاصب اسرائیل است و هیچ حمایتی از مقاومت فلسطین ارائه نمی کند.

فضل الله قول داد یک گروه شبه نظامی متشکل از ۱۲۰۰۰ اردنی را مسلح کنند که با قضاوت بر اساس رفتار نیابتی های ایرانی در جاهای دیگر ابتدا از قدرت خود برای تسلط بر دولت استفاده کنند. سپس شروع به پرتاب موشک به سمت اسرائیل و نیروهای آمریکایی نمایند.

در سال ۱۹۷۰ پادشاه فقید اردن ملک حسین گروه های مسلح فلسطینی را در دور کوتاهی از جنگ از کشورش بیرون کرد. سوریه و عراق میتوانستند به نفع شبه نظامیان فلسطینی مداخله کنند و موضع ایالات متحده برای مقابله با چنین مداخله ای ممکن است دمشق و بغداد را متقاعد کند که از این جنگ کنار بکشند.

در شرایطی که ایران با موفقیت شاهد قدرت گرفتن متحدانش در یمن و تا حدی در عراق و سوریه است. اردن خود را در موقعیتی نامطمئن میبیند و با تهدیدات ایران مبنی بر تسلیح شبه نظامیان اردنی ضد دولتی و قاچاق اسلحه به کرانه باختری از طریق اردن مواجه میشود. بنابراین اردن مانند سال ۱۹۷۰ به حمایت و کمک آمریکا و اسرائیل برای حفاظت از دولت قلمرو مستقل خود نیاز دارد.

بعید است ایران تسلیم شود به هر حال خلیج فارس گسترده تر یک پروژه در حال انجام است. آمریکا و متحدانش باید برای مقابله با رفتار مشکل ساز تهران از قاچاق اسلحه گرفته تا سرنگونی دولتها و تشکیل شبه نظامیان وفادار به جای آنها، هوشیار باشند.