تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

کاربران فضای مجازی با حمله ایران علیه اسرائیل چگونه برخورد کردند؟

کاربران فضای مجازی با حمله ایران علیه اسرائیل چگونه برخورد کردند؟

الجزيره: ۱۵ آوریل

از همان لحظات ابتدایی که ایران اعلام کرد در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری آتی در دمشق و کشته شدن شماری از افسرانش پهپادها و موشکهای خود را به سوی اسرائیل شلیک کرده است. شاهد تحلیلهای دوگانه ای در شبکه های اجتماعی بودیم. برخی از این حمله ابراز شادمانی کردند و برخی نیز نسبت به آن شک و تردید کرده و آن را یک نمایش توصیف کردند.

تولیت نویس ها گفتند: هر گونه حمله ای از سوی ایران علیه اسرائیل هر چند دامنه آن کم باشد اما ضرر و زیان روحی روانی آن علیه رژیم اشغالگر اسرائیل بسیار زیاد است و باعث کاهش یافتن فشارهای ناشی از جنگ در غزه خواهد شد.

توضیحات
توضیحات

آنان افزودند: پس از ترور افسران ایرانی اسرائیل نیروهایش را از غزه فراخواند تا خود را برای رویارویی احتمالی در جبهه شمالی با لبنان و سوریه آماده کند با توجه به اینکه ایران از نظر راهبردی جبهه یاد شده را در اختیار دارد.

وبلاگ نویس ها افزودند: آنچه که شنبه شب روی داد یک مانع مهم برای اولین بار در هم شکسته شد و در بردارنده پیام مهمی برای رژیم اشغالگر اسرائیل بود که پس از هفتم اکتبر گذشته معادله های جدیدی در منطقه در حال تحکیم یافتن است.

سایر توئیت نویس ها در ارتباط با این حمله نوشتند ما به این شب خوشامد میگوییم که طی آن یتیمان و آوارگان غزه شاد شدند. اسرائیل در این شب نتوانست به خواب برود و دولت اسرائیل در پناهگاه ها نشست خود را برگزار کرد.

آنان افزودند: چه با ایران و سیاست هایش اتفاق نظر با اختلاف نظر داشته باشید این شب یک شب سرنوشت ساز و یک نقطه عطف مهم در تاریخ اسرائیل به شمار میرود و همه دانستند که اوضاع در آستانه پرتگاه قرار گرفته است. این اولین رویارویی منطقه ای از سال ۱۹۷۳ به این سو به شمار می رود.

سایر ناظران خاطرنشان کردند حمله یاد شده واکنش ایران علیه اسرائیل بود و اگر تل آویو پاسخ دهد در آن صورت حمله یاد شده به جنگ تبدیل خواهد شد و اگر پاسخ ندهد در آن صورت این روایت رژیم اشغالگر اسرائیل از هم فرو خواهد باشید، مبنی بر اینکه جنگ وحشیانه اش در غزه توانسته مانع از هر گونه حمله جدید علیه اسرائیل شود و هم اکنون گزینه های سخت و دشواری فراروی رژیم اشغالگر اسرائیل قرار گرفته است.

از سوی دیگر برخی از ناظران خاطرنشان کردند که ایران در عملیات تلافی جویانه خود جهت آزار رساندن به اسرائیل و بازداشتن این رژیم ناکام ماند و میتوان گفت عملیات قبل از آنکه آغاز شود، پایان یافت.

آنان خاطرنشان کردند ایران نتوانست کاری کند که اسرائیل بهای گزاف و دردناک اقدامات تجاوز کارانه خود مبنی بر ترور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب را بپردازد و در نتیجه ایران در ایجاد معادله رعب و وحشت ناکام ماند و این حمله نخواهد توانست مانع از ادامه یافتن حملات اسرائیل علیه منافع ایران و همپیمانانش در منطقه شود.

برخی از کاربران نیز حمله ایران را شکست خورده توصیف کردند و برخی از وبلاگ نویسان آن را با عملیات طوفان الاقصی شکل گرفته توسط گردانهای عزالدین قسام شاخه نظامی حماس مقایسه کردند که مقاومت فلسطین آن را کاملا محرمانه انجام دادند.

توئیت نویس ها نوشتند: تنها دستاورد حاصل از این نمایش توسط ایران آن بود که مردم غزه توانستند هر چند برای چند روز یا ساعت فرصتی برای نفس کشیدن بیابند با توجه به آن همه جرم و جنایتی که ظرف بیش از شش ماه تحمل کردند.