تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

اطلاعات اساسی در مورد تسلیحات بکار رفته در واکنش ایران علیه اسرائیل

اطلاعات اساسی در مورد تسلیحات بکار رفته در واکنش ایران علیه اسرائیل

عرب جدید؛ 15 اوریل

سپاه پاسداران انقلاب ایران با همکاری ارتش ایران شنبه شب در واکنش به حمله اسرائیل علیه کنسولگری ایران در دمشق با استفاده از مجموعه متنوعی از پهپادها و موشکهای ساخت داخل علیه اهدافی در درون اسرائیل حملات ترکیبی انجام داد.

مرتضی موسوی کارشناس مسائل نظامی ایران در گفت و گو با العربی الجدید در ارتباط با حمله کشورش تاکید کرد نیروی هوایی ایران تقریبا ۲۵۰ موشک و پهپاد را در عملیات وعده صادق شلیک کرد.

توضیحات
توضیحات

موسوی توضیح داد: اهداف نظامی بود پهپادها و موشکها اهداف مورد نظر خود را به طور محدود و سطحی مورد اصابت قرار دادند و با توجه به ویدئوهای انتشار یافته تقریبا ۲۰ هدف مورد اصابت قرار گرفتند.

این کارشناس ایرانی تاکید کرد: عملیات شلیک پهپادها و موشکها از تقریبا ۸ شهر و پایگاه انجام گرفت. این حملات ضرر و زبان خاصی به تاسیسات زیربنایی اسرائیل وارد نکرد و ایران در صدد انجام چنین کاری نبود.

وی ابراز داشت: ایران می خواست ثابت کند که معادله از نبرد غیر مستقیم به نبرد مستقیم تغییر یافته است و می تواند در صورت لزوم از سامانه دفاع هوایی اسرائیل عبور نماید.

وی تاکید کرد: شلیک ده ها موشک از نقاط مختلف با مسافتهای متفاوت از گنجایش توان موشکی ایران حکایت دارد. وی در ارتباط با صحنه سقوط موشک های ایران در اردن و سایر مناطق خارج از اسرائیل گفت: این امر نشات گرفته از پیکره موشک ها است نه کلاهک جنگی آنها زیرا پیکره موشک با هدایت مرکز کنترل از کلاهک جنگی جدا می شود و کلاهک به سوی هدف مورد نظر پیش می رود.

موسوی در گفت و گو با العربی الجدید توضیح داد نیروهای هوافضای سپاه پاسداران انقلاب ایران از دو پهپاد شاهد ۱۳۶ و ۲۳۸ انتحاری خود بود جست.

موسوی خاطرنشان کرد پهپاد شاهد ۱۳۸ ایران مشهورترین آن به شمار میرود زیرا در ارتباط با بکارگیری آن در جنگ روسیه علیه اوکراین زیاد سخن به میان آمده است و وزن آن تقریبا ۲۰۰ کیلوگرم است و ۲۵ تا ۲۰ کیلوگرم مواد منفجره در کلاهک آن به کار رفته است و در ارتفاع پایین پرواز میکند و رادار قادر به مشاهده آن نیست.

وی ادامه داد. پهپاد ۳۳۸ انتحاری نسخه جدید پهپاد ۱۳۶ و مجهز به موتور جت است.

مرتضی موسوی” تحلیل گر نظامی ایران در گفت وگو با العربی الجدید در ارتباط با موشک های بکار رفته از سوی نیروهای ایران در حملات شنبه شب گفت: مقامات نظامی ایران در ارتباط با نوع تسلیحات بکار رفته در این حملات سخنی به میان نیاورده اند اما بر اساس برخی از تصاویر و ویدئوها می توان گفت که در تهاجم نظامی صورت گرفته شمار متنوعی از موشک های بالستیک به کار رفت.

موسوی ابراز داشت: موشک های بالستیک فاتح ۱۱۰ مجهز به سوخت جامد از چندین پایگاه هوایی ایران شلیک شدند و همچنین موشک نسل پیشرفته موشک زلزال ۲ با سامانه هدایت شونده جدید مورد استفاده قرار گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: موشک خرمشهر ۲ معروف به خیبر از نسل موشک های زمین به زمین با برد دو هزار کیلومتر و به طول ۱۳ متر و قطر ۱٫۵ متر و وزن ۳۰ تن نیز در این حمله بکار برده شد و دارای کلاهک جنگی به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم است. سرعت این موشک در خارج از جو بیش از ۱۶ ماخ و در داخل جو ۸ ماخ است. خرمشهر ۲ توسط وزارت دفاع ایران تولید شده و محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع در ۲۵ ماه مه ۲۰۲۳ از آن رونمایی کرد.

وی گفت: به نظر می رسد در این حملات از موشکهای خیبر شکن با برد ۱۳۵۰ کیلومتر و طول ۵.۱۰ و قطر ۸۰۰ میلی متر و وزن ۲۵۰۰ کیلوگرم نیز استفاده به عمل آمد. این موشک دارای کلاهک جنگی به وزن ۵۰۰ کیلوگرم است و علاوه بر آن سرعتش به بیش از ۵ هزار کیلومتر در ساعت می رسد. صنایع سپاه پاسداران انقلاب ایران این موشک را تولید کرده است و در ۱۱ فوریه ۲۰۲۲ از آن رونمایی شد.