تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

چرا تهران قبل از حمله به رژیم صهیونیستی برخی از کشورهای منطقه را در جریان قرار داد ؟

چرا تهران قبل از حمله به رژیم صهیونیستی برخی از کشورهای منطقه را در جریان قرار داد ؟

الجزیره: 17 اوریل

تحلیل گران پاسخ می دهند؛

تحلیل گران ایران میگویند تهران؛ واشنگتن را در جریان حمله علیه اسرائیل در شنبه گذشته قرار داده بود تا جنگ منطقه ای در خاورمیانه شعله ور نشود مبنی بر اینکه حمله تنها در واکنش به تجاوز اسراییل علیه سفارت ایران در دمشق و متناسب با آن صورت می گیرد.

آنان در گفت و گوی ویژه با الجزیره نت افزودند: حمایت گسترده غرب و برخی از کشورهای منطقه از اسراییل باعث می شود تا اسرائیل قوی باقی بماند و بتواند به حیات خود ادامه دهد و به رویکرد خود تحقق ببخشد. بر اساس قانون بین الملل ایران می بایست کشورهایی که پهپادهای ایران برای رسیدن به اسرائیل از حریم هوایی آنها عبور می کند را در جریان این امر قرار دهد.

توضیحات
توضیحات

الجزیره نت از شماری از تحلیل گران و کارشناسان مسائل سیاسی در ایران پرسید که آیا تهران توانست به اهداف مورد نظر خود در حمله به اسراییل تحقق ببخشد؟ ”

“محمد صالح صدقیان” مدیر مرکز عربی تحقیقات و پژوهشهای ایرانی اهداف یاد شده را به ترتیب ذیل برشمرد.

شیوه به کار رفته از سوی فرماندهان نظامی ایران در حمله علیه اسراییل در تاریخ مبارزه با این رژیم بسیار حائز اهمیت است و اصول و قواعد جدیدی برای آن به وجود آورد. موضوع برتری نظامی که همواره اسراییل از آن سخن می گفت هم اکنون بی پایه و اساس بودن آن کاملا به اثبات رسیده است. ایران توانست در مقابله با اسراییل به پیروزی های بسیاری دست باید.

آنچه روی داد در بردارنده پیامهای مهمی برای آمریکا و اسراییل و کشورهای منطقه بود مبنی بر اینکه ایران قدرتی است که نباید آن را دستکم گرفت، شنبه شب گذشته آسمان منطقه از حضور پهبادها و موشک های ایران پر شد.

ایران با این دستاورد توانست قواعد درگیری را تغییر دهد. آنچه تحقق یافت برای ایران در داخل بسیار حائز اهمیت است زیرا با این دستاورد خواسته مردم نیز تحقق یافت و محافل مردمی و رسمی و دینی در ایران بسیار احساس آرامش کردند و برای ایران بسیار حائز اهمیت بود تا چنین قدرتی را از خود به نمایش بگذارد.

حسین رویوران معاون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین اهداف یاد شده را مورد تایید قرار داده و گفت : هدف ایران روشن بود. ایران می خواست به سیاست بازدارنده خود اعاده اعتبار نماید و با رژیم صهیونیستی مقابله به مثل نماید و قواعد جدیدی برای درگیری برقرار نماید که بر اساس آن اسراییل حق ندارد هیچ یک از شهروندان ایرانی را در تمامی منطقه مورد تعرض قرار دهد زیرا این امر باعث میشود تا ایران بار دیگر به این اقدام رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهد.

منصور حقیقت پور سرتیپ بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب ایران با دو کارشناس یاد شده اتفاق نظر دارد البته وی معتقد است که واکنش اخیر آن گونه که باید و شاید شدید نبود و میتوانست با شدت بیشتر و دردناک تر تحقق یابد اما در نوع خود منحصر به فرد بود زیرا موقعیت و جایگاه اسراییل از نظر نظامی را در هم شکست.

حقیقت پور از این نیز فراتر رفته و گفت: ما توانستیم به هدف ترسیم شده برای عملیات تحقق ببخشیم و به همین دلیل در صدد شدت بخشیدن به تنش و ادامه دادن عملیات نیستیم اما اگر اسراییل بخواهد مرتکب اشتباه دیگری شود ، پاسخ ما شدیدتر خواهد بود و در آن صورت اسراییل آمریکا و سایر همپیمانانش که زمام امور جهان را در اختیار دارند نخواهند توانست ضرر و زیان های ناشی از عملیات ایران را بشمارند.

حقیقت پور در ارتباط با محدود بودن واکنش ایران گفت:”ایران خواهان برهم زدن اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه نیست و به هر میزان که بتوانیم دشمن را مجازات کنیم به هدف خود نزدیک تر شده ایم. ما به جهان اعلام کردیم که خواهان ادامه عملیات نیستیم مگر آنکه اسراییل مرتکب اشتباه دیگری شود.

از سوی دیگر رویوران گفت : ایران فقط خواست تا به تجاوز صورت گرفته علیه سرزمین خود پاسخ دهد و مایل به شعله ور کردن آتش جنگ در منطقه نیست. در چارچوب چنین دیدگاهی ایران به اطلاع آمریکا رساند که پاسخش متناسب با تجاوز اسراییل علیه کنسولگری ایران در دمشق خواهد بود.

محمد صالح صدقیان نیز در همین رابطه گفت: «ایرانیان از همان ابتدا به وضوح گفتند که این عملیات گسترده نخواهد بود. بلکه به شکل محدود انجام خواهد گرفت و دارای اهداف مشخصی است. در واقع این همه پهپاد از نظر نظامی پدافند هوایی و جنگنده های اسرائیل و گنبد آهنین و سایر سامانه های دفاع هوایی اسراییل را به خود مشغول کردند و در نتیجه به نظر می رسد دستاورد بزرگی تحقق یافته است و من تصور میکنم آثار و نتایج آن در آینده نمایان خواهد شد.

پاسخ ایران شگفتی ناظران سیاسی و تحلیل گران منطقه را برانگیخت به ویژه با توجه به اینکه اسراییل اعلام کرد که این حمله هیچ تلفاتی به همراه نداشت و همه این پهپادها قبل از رسیدن به اهداف خود سرنگون شدند اما منصور حقیقت پور از اسراییل خواست که اگر راست میگوید به روزنامه نگاران و خبرنگاران مستقل اجازه دهد تا از مراکزی که ایران اعلام کرده آنها را مورد هدف قرار داده ، دیدن به عمل آورند اگر اسرائیل با ورود روزنامه نگاران مستقل به مراکز یاد شده موافقت کند در آن صورت میتوان پذیرفت که ادعای اسراییل صحیح است اما من مطمئن هستم که اسرائیلی ها اجازه چنین کاری را نخواهند داد .

اما رویوران پژوهشگر مسائل سیاسی معتقد است که اسراییل میخواهد بگوید این حمله گسترده هیچ نتیجه ای به همراه نداشته است در حالی که خود همین حمله در نوع خود بی سابقه است و تمامی تلاشهای اسراییل جهت مصرف کردن ایران از انجام این واکنش بی فایده بود.

رویوران افزود:من معتقدم این ادعای اسراییل در چارچوب تبلیغات گمراه کننده این رژیم قرار دارد زیرا ایران اعلام کرد که درصدد هدف قرار دادن مراکز غیر نظامی و اقتصادی نیست و فقط میخواهد مراکز نظامی را هدف قرار دهد. ما می دانیم که در اسرائیل انتشار اخبار مربوط به هدف قرار گرفتن مراکز نظامی اساسا ممنوع است و ما می دانیم که واحد نظارت ارتش مانع از انتشار چنین اطلاعاتی می شود.

در مورد موضع کشورهای منطقه در ارتباط با حمله ایران به ویژه با توجه به اینکه پهپادها و موشک های شلیک شده به سوی اسراییل از حریم هوایی این کشورها عبور میکند. رویوران گفت:ایران به این کشورها خبر داده بود با توجه به اینکه از نظر قانونی می بایست چنین کاری انجام دهد. این کشورها هر یک به شکل خاصی در دفاع از اسراییل شرکت کردند. این کشورها و تاریخ شان برای همگان شناخته شده است و نیازی به ذکر نام آنها نمی بینم. رویوران افزود : رژیم صهیونیستی بخاطر بسیاری از حکومت های منطقه که در راستای منافع رژیم صهیونیستی گام برمی دارند قدرتمند است و به حیات خود ادامه میدهد. این امر از دوگانگی موجود میان ملت ها که در کنار فلسطین قرار گرفته اند با بسیاری از دولت های حامی رژیم صهیونیستی حکایت میکند. البته این یک وضعیت استثنایی و ناپایدار است و ممکن نیست تا ابد ادامه پیدا کند.

حقیقت پور سرتیپ بازنشسته در سپاه پاسداران انقلاب از این نیز فراتر رفته و معتقد است کشورهایی که در زمین اسرائیل بازی می کنند و به حیات خلوت اسراییل تبدیل شده اند و در گرفتاری ها به یاری اش می شتابند بدون شک در آینده مجبورند بهای آن را بپردازند و کردار و رفتارشان از حافظه ما و ملتهای جهان پاک نخواهد شد.

اما محمد صالح صدقیان با دو کارشناس یاد شده اتفاق نظر ندارد و معتقد است که ایران از این موضوع سخنی به میان نخواهد آورد اما نسبت به بکارگیری حریم هوایی کشورهای عربی و غیر عربی و همسایه جهت تجاوز علیه ایران هشدار داد.