تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

رئیس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در پی حمله ۷ اکتبر استعفا داد

رئیس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در پی حمله ۷ اکتبر استعفا داد

گاردین: دوشنبه ۲۲ آوریل

نویسنده: پیتر بومونت اورشلیم

سرلشکر آهارون هالیوا اولین شخصیت بلندپایه ای است که به دلیل نقش داشتن در مرگبارترین حمله در تاریخ رژیم صهیونیستی کناره گیری می کند. رئیس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی به دلیل شکستهای فاجعه آمیز حمله بی سابقه حماس در ۷ اکتبر استعفا داد و به اولین شخصیت بلندپایه ای تبدیل شد که به دلیل نقشش در مرگبارترین حمله حماس در تاریخ رژیم صهیونیستی از سمت خود کناره گیری کرد.

سرلشکر آهارون خالیوا در نامه استعفای خود نوشت: اداره اطلاعات تحت فرمان من به وظیفه ای که به ما سپرده شده بود عمل نکرده است. او افزود: «من آن روز سیاه را از آن زمان هر روز و شب با خود حمل کرده ام و درد وحشتناک جنگ تا ابد و همیشه همراه من خواهد بود.»

توضیحات
توضیحات

در بحبوحه ادامه خشم گسترده عمومی نسبت به نقش های سیاسی و اطلاعاتی هالیوا با اعلام اینکه وی از سمت خود کناره گیری می کند، خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق دولتی به طور کامل عمیق جامع و دقیق برای بررسی و شناسایی عوامل ناکامی ها و شکست شد.

وی افزود: «من متقاعد شده ام که اکنون زمان آن رسیده است یک کمیسیون تحقیق دولتی تشکیل شود که بتواند به طور کامل، عمیق جامع و انتقادی همه عوامل و شرایطی را که منجر به حوادث غمانگیز شده است. بررسی کند.

اظهارات هالیوا زمینه را برای آنچه که انتظار میرود پیامدهای بیشتر از سوی مقامات ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی در مورد حمله حماس باشد فراهم میکند زمانی که شبه نظامیان دفاع مرزی را نقض کردند برای ساعت ها به جوامع رژیم صهیونیستی حمله کردند و ۱۲۰۰ نفر را که اکثرا غیر نظامی بودند کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفتند.

اواخر روز دوشنبه یهودا فاکس رئیس فرماندهی مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی – که منطقه مسئولیتش شامل کرانه باختری اشغالی است – نیز اعلام کرد که در تابستان از سمت خود کناره گیری میکند. وی استعفای خود را در نامه ای به هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد گزارشها حاکی از آن است که ژنرال فاکس ارتباطی با شکست اطلاعاتی ارتش در خصوص حمله گروه شبه نظامی حماس به خاک اسرائیل در ۷ اکتبر ندارد و مورد اتهام قرار نگرفته اما خود تأکید کرده که به پایان راه در خدمت به ارتش رسیده است.

کمیسیونهای تحقیق قبلی از جمله کمیسیون اکرانات که علل جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ را بررسی کرد و کمیون گاهان در قتل عام صبرا شتیلا در لبنان در سال ۱۹۸۲ نیز بازتابهای سیاسی گسترده ای را به دنبال داشت.

در حالی که هالیوا و دیگران مقصر شکست در جلوگیری از حمله را پذیرفته اند دیگران زیر بار نرفته اند، به ویژه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو که گفته است به سوالات سخت در مورد نقش خود پاسخ خواهد داد، اما مستقیماً مسئولیت مستقیم اجازه حمله را نپذیرفته است.

او همچنین اشاره ای به کناره گیری خود نکرده است. اگرچه یک جنبش اعتراضی فزاینده خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام است.

تداوم خشم عمومی در رژیم صهیونیستی به دلیل نقصهای اطلاعاتی در نظر سنجی جدید موسسه دموکراسی اسرائیل نشان میدهد بیش از ۶۲ درصد از اسرائیلی ها معتقدند که مسئولین شکستهای ۷ اکتبر باید استعفا دهند. در حالی که ۵۱ درصد از انتخابات تا پایان سال جاری حمایت می کنند.

هاليوا قبلاً مسئولیت عمومی این شکستها را بر عهده گرفته بود و یک هفته پس از حمله حماس گفت: ما به ماموریت خود عمل نکردیم. همچنین افزود: مسئولیت کامل این شکست بر عهده من است. البته او گفت که تا پایان جنگ با حماس در این سمت باقی خواهد ماند.

هالیوا به ویژه در برابر پیامدهای حمله اکتبر آسیب پذیر دیده می شد. او در تعطیلات در استراحتگاه دریای سرخ ایلات بود و در همان ساعات اولیه صبح با او تماس گرفت تا در مورد حمله احتمالی حماس به روز شود. اما پس از آن هیچ نقشی در گفتگوهای میان کارکنان ارشد نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی در مورد آنچه اتفاق می افتاد نداشت.

حمله حماس باعث آغاز جنگ غزه شد که اکنون هفتمین ماه خود را سپری می کند. ارتش اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد که هالیوا خواسته است به خاطر مسئولیتش به خدمت خود پایان دهد.

مدت کوتاهی پس از جنگ؛ هالیوا علماً گفته بود که به عنوان رئیس بخش نظامی که مسئول ارائه هشدارهای اطلاعاتی و هشدارهای روزانه به دولت و ارتش است. او به دلیل عدم جلوگیری از حمله مقصر است.

ارتش در این بیانیه گفت که رئیس ستاد ارتش درخواست هالیوا برای استعفا را پذیرفت و از خدمات وی تشکر کرد. انتظار می رفت هالیوا و سایر رهبران نظامی و امنیتی در پاسخ به شکستهای آشکاری که منجر به حمله ۷ اکتبر شده استعفا دهند.

زمان استعفاها مشخص نیست زیرا رژیم صهیونیستی همچنان در حال مبارزه با حماس در غزه و نبرد با گروه شبه نظامی لبنانی حزب الله در شمال است. تنش با جمهوری اسلامی ایران نیز پس از حملات بین دو این دشمن بالاست.