تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

بایدن با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مشکلی ندارد

بایدن با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مشکلی ندارد

سندیکای خبری یهود؛ 29 می

نویسنده: اریک لوین

رئیس جمهور بایدن به خاطر انتخاب مجدد، مایل است [رژیم صهیونیستی] اسرائیل و جهان را به خطر بیندازد. در 26 مارس 2012، در کنفرانسی در کره جنوبی، رئیس جمهور باراک اوباما، بدون اینکه متوجه روشن بودن میکروفون خود شود، با رئیس جمهور وقت روسیه دیمیتری مدودف گفتگو کرد. اوباما به مدودف گفت که به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور بگوید که اگر مدودف و پوتین تا پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2012 به او «فضا» بدهند، اوباما «انعطاف بیشتری» برای مصالحه در مورد مسائل دفاع موشکی و هسته ای خواهد داشت.

انعکاس /// توضیحات
انعکاس /// توضیحات

به عبارت دیگر، باراک اوباما آماده بود در ازای کمک به انتخاب مجدد خود، امنیت ملی ایالات متحده آمریکا را به خطر بیندازد. در واقع، کمک یک دولت خارجی که اتفاقاً دشمن ایالات متحده نیز بود. طنز و بدبینی درخواست اوباما را نمی‌توان تا پس از افشای کامل حقه‌بازی ترامپ و روسیه در یک دهه بعد به طور کامل درک کرد.

بایدن با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مشکلی ندارد

درست مانند باراک اوباما، رئیس جمهور جو بایدن آماده، مایل و قادر به فروش منافع امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و متحدانش، به ویژه [رژیم صهیونیستی] اسرائیل، در ازای دریافت «فضا» از ایران تا پس از انتخابات نوامبر 2024 است. در حالی که رئیس جمهور جو بایدن به طور علنی پیشنهاد خود را به آیت الله اعلام نکرده است، در واقع هماهنگی های او با آیت الله نمی تواند [به دلیل شرایط] شفاف تر از این باشد.

اوایل این هفته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) گزارش داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی ایران به حدی پیش رفته است که می‌تواند ظرف چند روز به اورانیوم غنی‌شده با درجه تسلیحات تبدیل شود. مقامات آمریکایی موافق هستند که جمهوری اسلامی ایران اورانیوم غنی شده کافی برای سوخت سه سلاح هسته ای دارد.

فرانسه و بریتانیا که از این تحول نگران شده بودند، اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران را در نشست هیات مدیره کشورهای عضو آژانس در اوایل ژوئن محکوم خواهند کرد. اما دولت جو بایدن به جای اینکه با متحدان ما در ناتو صف آرایی کند، خود را با ایران همسو می کند و علیه هرگونه توهین آمیزی استدلال می کند.

بایدن با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مشکلی ندارد

با تشدید نگرانی مقامات غربی درباره فعالیت‌‌های هسته‌‌ای ایران، اختلاف‌‌ها به وضوح آشکار شده‌‌اند. بر اساس داده‌‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ادعای کشورهای غربی، ایران اورانیوم غنی‌‌شده کافی برای ساخت سه سلاح‌‌ هسته‌‌ای را دارد. برخی از مقامات آمریکایی مدعی شده‌‌اند که نگران آن هستند ایران در حالی که به سمت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید بعد از سانحه بالگرد [دکتر شهید] ابراهیم رئیسی گام بر‌‌می‌‌دارد، با تغییراتی مواجه شود. دولت بایدن مدت‌‌هاست که اعلام کرده به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای برنامه هسته‌‌ای ایران است. دیپلمات‌‌های اروپایی با این ادعا که اقدام نکردن، اقتدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که ناظر بر عدم‌اشاعه سلاح‌‌های هسته‌‌ای است، تضعیف می‌کند، می‌‌گویند این مساله همچنین اعتبار فشار غرب بر ایران را تضعیف می‌کند و آنها از آنچه به عنوان تلاش‌‌های واشنگتن برای تضعیف رویکرد آنها می‌‌دانند، ناامید هستند.

بایدن با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مشکلی ندارد

رئیس جمهور جو بایدن از جمهوری اسلامی ایران محافظت می کند و مسیر دستیابی به سلاح هسته ای را آسان می نماید.

تصادفی نیست که کاخ سفید مدت کوتاهی پس از دیدارهای غیرمستقیم دولت رئیس جمهور جو بایدن با جمهوری اسلامی ایران در عمان در چند هفته پیش، برای دولت پیشرو حامی تروریسم در جهان دست به واسطه گری زده است. مذاکرات در عمان غیرمستقیم بود، زیرا جمهوری اسلامی ایران از ملاقات مستقیم با مقامات آمریکایی خودداری می کند. این نشان دهنده میزان احترام و توجه جو بایدن به آیت الله است. اما در واقع باید اسم این وضعیت را «تحقیر» گذاشت.

گفته می شود هدف از نشست های عمان بحث در مورد چگونگی جلوگیری از تبدیل شدن جنگ غزه به یک جنگ منطقه ای بوده است. اگر کاخ سفید توجه می کرد، متوجه می شد که جنگ منطقه ای در جریان است و ماه هاست که ادامه دارد. [رژیم صهیونیستی] بارها و بارها توسط حماس از غزه، حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها از یمن، نیروهای نیابتی ایران در عراق و رگبار موشک‌ها و پهپادهای مستقیم از ایران مورد حمله قرار گرفته است.

بایدن با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مشکلی ندارد

هر بار که اسرائیل مورد حمله [نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی] قرار می گیرد، دولت ایالات متحده به [رژیم صهیونیستی]  توصیه می کند که واکنش خود را تعدیل کند.

هدف واقعی مذاکرات عمان محدود کردن احتمال رویارویی مستقیم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بود. بار دیگر، دولت از وظایف خود غافل شده است. جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن از 7 اکتبر تاکنون بیش از 100 بار به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه حمله کرده اند. هرگز پاسخ معناداری به این حملات داده نشده است. اگر دولت به طور مستقیم علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام تلافی جویانه انجام دهد، حملات مدت ها پیش متوقف می شد.(م.ب)

در هر صورت، برای حصول آرامش میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران ( حداقل تا انتخابات نوامبر ) ، بدیهی است که جو بایدن به تیم خود در عمان دستور داده است که آن ها می بایست از جمهوری اسلامی ایران حمایت کنند تا آن ها نه تنها بتوانند از برنامه هسته‌ای خود محافظت کنند، بلکه به ایران برای نجات حماس نیز کمک کنند . این موضوع توضیح می‌دهد که چرا جو بایدن علناً هر قدمی را که اسرائیل در رفح برمی‌دارد، تضعیف می‌کند، زیرا اسرائیل تلاش می‌کند تا حماس را ریشه کن کند و گروگان‌هایی را که هنوز شش ماه پس از 7 اکتبر در بازداشت هستند، آزاد کند.

این یک عقب نشینی و امتیازدهی آسان برای بایدن بود. وی پیشتر تصمیم گرفته بود عاملان قتل عام 7 اکتبر را _ به عنوان حمله به یک جناح مترقی رادیکال حزب دمکرات _ نجات دهد. برای بایدن، نجات حماس از اسراییل مانند انجام کاری بیهوده و بی معنی است. عدم حمایت و دوری بایدن از اسرائیل نیز به برخی عواقب پیش بینی نشده منجر شده است.

همین هفته گذشته، دیوان دادگستری بین‌المللی (ICJ) به اسرائیل دستور داد تا به جنگ برای بقای خود خود پایان دهد و در برابر حماس تسلیم شود.

بایدن با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مشکلی ندارد

در تئوری، «دستور» دیوان بین‌المللی دادگستری که اسرائیل را ملزم به تسلیم می‌کند، طبق قوانین بین‌المللی، امری اجباری است. با این حال، دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ نمی تواند دستورالعمل خود را اجرا کند . اسرائیل به همان اندازه که احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران از گسترش مقاومت در سراسر جهان و ساخت تسلیحات هسته‌ای دست بردارد، و یا احتمال اینکه چین به نسل‌کشی اویغورها پایان دهد، و یا این احتمال که روسیه از حمله به اوکراین عقب‌نشینی ‌کند و یا این احتمال که کره شمالی از داشتن تسلیحات هسته‌ای خود دست بکشد، به احتمال زیاد دست از دفاع از خود برمی دارد.

هیچ یک از اعضای دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ احتمالاً نمی تواند این توهم و تصور را داشته باشد که دستور دیوان بین المللی دادگستری می تواند به تلاش های جنگی اسرائیل پایان دهد. هدف واقعی این دادگاه آسیب رساندن به اعتبار اسرائیل، تضعیف جایگاه آن از نظر ژئوپلیتیکی و مشروعیت بخشیدن به یهودی ستیزان در سراسر جهان است که از نابودی اسرائیل و نابودی قوم یهود حمایت می کنند.

همین امر در مورد تصمیم اخیر دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) برای صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به‌خاطر «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» نیز صادق است. البته دیوان کیفری بین المللی هیچگونه صلاحیت قضایی و قانونی برای صدور چنین حکمی را ندارد. حتی اگر چنین بود و این دادگاه چنین صلاحیتی را داشت، هیچ مبنای واقعی یا قانونی برای انجام این کار وجود نداشت.

مانند تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، سوء استفاده منزجر کننده و ناخوشایند دیوان بین‌المللی کیفری از قدرت تنها با هدف آسیب رساندن به جایگاه بین‌المللی اسرائیل طراحی شده است.

سرانجام ، اسپانیا ، ایرلند و نروژ تصمیم گرفته‌اند که «دولت فلسطین» را که وجود ندارد به رسمیت بشناسند. این کشور ، یک “دولت” بدون مرز و بدون سرزمین است. آن ها دولت ندارد. تشکیلات خودگردان فلسطین [که از لحاظ تئوری با این عنوان شناخته می شود] هرگز به صورت صلح آمیز، حق اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی در مرزهای بین المللی، به رسمیت نشناخته است. به رسمیت شناخته کشور فلسطین صرفاً اعطای پاداش به مقاومتی است که بدترین حمله را علیه یهودیان از زمان هولوکاست انجام دادند.

اگر دولت بایدن شانه به شانه اسرائیل بایستد، هیچ یک از این کشورها هرگز جرات نخواهند داشت تا چنین اقداماتی انجام دهند. بایدن با پشت کردن به اسرائیل و فاصله انداختن میان آمریکا و وفادارترین متحدش، اجازه داد تا این اقدامات بدخواهانه خلأ های موجود را پر کند.

سیاست‌های بایدن نشان داده است که آسیب‌هایی که وی به آمریکا و متحدانش وارد کرده است تنها زمانی افزایش می یابد که وی مجددا به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شود.

اریک آر. لوین یکی از اعضای مؤسس یک شرکت حقوقی در شهر نیویورک می باشد. او مقاله‌نویس، مفسر سیاسی و جمع‌آوری کننده کمک مالی برای نامزدهای جمهوری‌خواه با تأکید بر سنای ایالات متحده است.  (م.ک)