تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

انتخابات ریاست جمهوری سخت و غیرمنتظره ای در انتظار ایران است

انتخابات ریاست جمهوری سخت و غیرمنتظره ای در انتظار ایران است

الجزیره ؛ 2 ژوئن

پس از درگذشت (شهادت دکتر سید) ابراهیم رئیسی و همراهانش در اثر انهدام بالگردشان در 19 ماه مه در شمال غرب کشور انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام غیرمنتظره ای به ایران تحمیل شد.

وزارت کشور ایران پنجشنبه گذشته به طور رسمی ثبت نام افراد داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرد. این انتخابات قرار است در 28 ژوئن جاری برگزار شود.

انعکاس /// توضیحات
انعکاس /// توضیحات

فرآیند ثبت نام قرار است پنج روز به طول انجامد و شورای نگهبان قانون اساسی پرونده های افراد داوطلب را جهت تایید و یا رد صلاحیت شان مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد .

تحلیل گران سیاسی پیش بینی می کنند که ایران در 28 ژوئن آینده انتخابات سخت و دشواری پیش رو دارد.

محمد مهاجری کارشناس سیاسی پیش بینی کرد که رئیس جمهور آینده و به دنبال آن دولت آتی می تواند از راه تعامل با کشورهای منطقه و جهان بحران های اقتصادی به وجود آمده در اثر تحریم ها را حل و فصل نماید.

مهاجری در گفت وگو با الجزیره نت افزود: ایران نیازمند دولتی است که سیاست خارجه را خوب بفهمد به گونه ای که این امر منجر به رشد و توسعه اوضاع اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم شود. این امر باعث تقویت روحیه ملی در میان ملت خواهد شد.

به اعتقاد مهاجری دولت آتی باید از جریان تندرو دوری نماید که طی چند سال گذشته بر کشور حاکمیت یافت و رئیس جمهور می بایست منطقی باشد و از وعده های غیرمنطقی مبتنی بر حل و فصل همه بحران ها از راه سیاست خارجه دوری گزیند.

در همین راستا این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد : انتخابات ریاست جمهوری در ایران معمولا با امور غیرمنتظره ای همراه است به استثنای انتخابات اخیر که منجر به پیروزی (شهید) ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید در آن گردید.

وی در ارتباط با پرونده هسته ای و گفت وگوهای مربوط به آن توضیح داد: به نفع تهران نیست که این بحران بدون حل طول بکشد و بهتر است مذاکرات هسته ای پایان یابد و تحریم ها هر چه سریع تر حل و فصل گردند.

به گفته مهاجری شانس سعید جلیلی برای پیروزی در این انتخابات اندک است زیرا خود اصولگراها مایل نیستند وی رئیس جمهور دولت شان باشد زیرا وی یک شخص افراطی است و سابقه فعالیت های اجرایی ندارد و یک دولت بسیار ایدئولوژیک تشکیل خواهد داد.

وی با اشاره به رد صلاحیت علی لاریجانی از سوی شورای نگهبان قانون اساسی در انتخابات ریاست جمهوری پیشین گفت: حضور لاریجانی در این انتخابات یک چالش بزرگ به شمار می رود.

از سوی دیگر علی موسوی خلخالی کارشناس سیاسی معتقد است که در صورت موافقت شورای نگهبان با کاندیداهای جریان های مختلف درصد مشارکت در انتخابات از 50 درصد فراتر خواهد رفت برعکس انتخاباتی که منجر به پیروزی (شهید) رئیسی گردید.

وی در گفت وگو با الجزیره نت افزود: میزان مشارکت بالای مردم باعث افزایش شانس پیروزی رئیس جمهور میانه رو در آن خواهد شد به ویژه با توجه به اینکه جریان های میانه رو همواره بر آرای کاندیداهای اصلاح طلب و خاکستری تکیه دارند.

انتخابات ریاست جمهوری سخت و غیرمنتظره ای در انتظار ایران است

به اعتقاد خلخالی پس از سرنگون شدن بالگرد رئیس جمهور و درگذشت وی یک فعالیت اجتماعی و عاطفه ملی شکل گرفته است که ممکن است آن را در صندوق های رای بیابند و ممکن است انتخابات آتی از شکاف موجود میان ملت و صندوق ها بکاهد.

خلخالی در پایان این گونه نتیجه گیری کرد: تصمیمات شورای نگهبان قانون اساسی در تایید و یا رد صلاحیت کاندیداها می تواند انتخابات را در میان جریان های مختلف سخت و دشوار نماید و یا با منحصر نگه داشتن آن در میان راستگراها آن را تسهیل نماید.(م.غ)