تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

برنامه هسته ای ایران به کجا پیش می رود ؟

برنامه هسته ای ایران به کجا پیش می رود ؟

القدس العربی ؛ 18 ژوئن

آژانس بین المللی انرژی هسته ای اخیرا تصریح کرد ایران 30 برابر اندازه مجاز اورانیوم غنی شده در اختیار دارد. اندازه یاد شده در توافق برجام  امضا شده در سال 2015 میان ایران با پنج قدرت جهانی به همراه آلمان مشخص شده است که بعدها در سال 2018 توسط آمریکا در دوران ترامپ لغو گردید.

مقامات ایران چند هفته پیش تصریح کردند اگر اسراییل خلع سلاح هسته ای نشود، ایران در صدد تغییر دادن دکترین هسته ای خویش برخواهد آمد . چند روز پس از این اظهارنظر یک مقام دیگر ایرانی تصریح کرد که اگر ایران در معرض خطر قرار گیرد در آن صورت دکترین هسته ای خود را تغییر خواهد داد. چنین اظهاراتی برای کسانی که مسائل ایران و به طورمشخص برنامه هسته ای این کشور را دنبال می کنند، موضوع غیرمنتظره ای نیست.

برنامه هسته ای ایران به کجا پیش می رود ؟

انعکاس /// توضیحات
انعکاس /// توضیحات

سران ایران و در راس آنها رهبر نظام بیش از دو دهه است که با تجربه و تدبیر سیاست صبر راهبردی را در پیش گرفته است و بیش از دو دهه است آمریکا وغرب و دولت اشغالگر اسرائیل را در گوشه رینگ قرار داده است. نه آمریکا ، نه غرب و نه دولت اشغالگر اسرائیل توان برچیدن برنامه هسته ای ایران را ندارند و توان تاثیرگذاری بر مراکز تصمیم گیری در ایران را ندارند و ایران تحریم های شدید آنها را ناکام گذاشته است و همه درها بر روی تهران جهت ساخت بمب هسته ای ایران باز است البته اگر خود ایران چنین چیزی را بخواهد و این همان چیزی است که تهران به دنبال آن است و انتظار ما زیاد به طول نخواهد کشید تا اینکه روزی با بمب هسته ای ایران غافلگیر شویم همچنان که کره شمالی با بمب های هسته ای خود آمریکا ، غرب و تمام جهان را غافلگیر کرد . ایران برای دستیابی به چنین مرحله پیشرفته ای تلاش بسیار به عمل آورد و در یک قدمی وارد شدن به باشگاه هسته ای قرار گرفته است.

در سال 2002 وقتی واشنگتن طبل جنگ علیه عراق را به صدا درآورد ، ایران غنی سازی اورانیوم را آغاز کرد.  آیت الله العظمی سید (روح الله موسوی) خمینی راحل فتوای تحریم صنعت تسلیحات هسته ای را صادر کرد و سید (علی) خامنه ای جانشین وی چند سال پس از آن وقتی کاملا مطمئن شد که آمریکا به طور حتم عراق را اشغال خواهد کرد ، فتوای تحریم صنعت تسلیحات هسته ای را صادر کرد .

در سال 2002 به طور عمد همزمان با فتوای رهبری ، سید محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب ایران تصریح کرد که ایران در صدد احیای چرخه غنی سازی اورانیوم برخواهد آمد و همین امر خشم دولت آمریکا و رئیس جمهورش یعنی بوش پسر را برانگیخت اما نمی توانست مانع از تلاش تهران جهت تکمیل چرخه سوخت هسته ای ایران شود زیرا با اشغال عراق با مقاومت شدید در این کشور علیه خود مواجه شد همچنان که در افغانستان با مقاومت سرسختانه مواجه شده بود.

برنامه هسته ای ایران به کجا پیش می رود ؟

ایران پس از انجام چند سال مذاکرات سخت و دشوار بالاخره در سال 2015 توافق برجام را امضا کرد . ایران همزمان با انجام این مذاکرات تمام تلاش خود را برای توزیع مراکز هسته ای خود در نقاط مختلف و در دل کوه ها به کار برد و به فرآیند غنی سازی اورانیوم ادامه داد تا آنکه پس از انجام مذاکرات ظرف ده تا پانزده سال با پنج قدرت جهانی به همراه آلمان به توافق هسته ای برجام دست یابد و طی آن ایران متعهد شد تا غنی سازی اورانیوم را به میزان کمتر از 4 درصد برای دستیابی به اهداف مسالمت آمیز از جمله تولید برق در راکتورهای بوشهر ساخته شده توسط روسیه در کرانه آب های خلیج عرب (فارس) و در نزدیکی کشورهای خلیج عرب (فارس) انجام دهد. بر اساس این توافق ایران 100 میلیارد دلار به دست آورد و قرار شد تا تحریم های شدید اعمال شده علیه این کشور لغو گردد اما ترامپ این توافق را در سال 2018 لغو کرد . ایران از شرایط سیاسی منطقه و جهان به خوبی و به طور کوشا و پویا به نفع برنامه هسته ای خود سود جست.

آمریکا در دوران بوش پسر در سایه تک قطبی شدن جهان و حاکمیت یافتن نومحافظه کارها بر مراکز تصمیم گیری آمریکا تصور کرد که می تواند در جهان تحولات بزرگ ایجاد کند اما روند تحولات در جهان برخلاف خواست و اراده آمریکا پیش رفت و نیم کره جنوبی جهان با کمک و حمایت و مشارکت روسیه و چین و کشورهای در حال توسعه علیه آمریکا قیام کرد و بدین ترتیب ایالات متحده رقبای سرسختی در سطح جهان فراروی خویش یافت.

بوش پسر در دومین ماه سال 2003 در سخنرانی خود به منظور توجیه یورش نظامی آمریکا به عراق و اشغال و ویران کردن آن از سه کشور جهان یعنی عراق در دوران رژیم سابق و ایران و کره شمالی به عنوان سه کشور تشکیل دهنده محور شر در جهان نام برد.

آمریکا نتوانست نظم نوین جهانی خود را در جهان حاکم نماید و تمامی نقشه هایش در هنگام اشغال عراق و افغانستان با شکست مواجه شد و کره شمالی به یک کشور هسته ای تبدیل شد و ایران همچنان دنباله رو راه کره شمالی جهت دستیابی به تسلیحات هسته ای است.

آمریکا در سایه شرایط کنونی منطقه و جهان توان و امکان بازداشتن ایران از دستیابی به تسلیحات هسته ای را ندارد. از سوی دیگر به گفته رسانه های گروهی روسیه ،‌ تهران با کمک مسکو توانست اولین ماهواره خود را به فضا بفرستد. روسیه در تمامی زمینه ها به همکاری خود با ایران ادامه می دهد و دو طرف در صدد امضای موافقتنامه همکاری و مشارکت راهبردی دوجانبه هستند . آمریکا و غرب و به طور مشخص آمریکا هم اکنون درگیر جنگی هستند که اوکراین به نمایندگی از سوی آنها در حال انجام آن است.

جنگ در اوکراین سرنوشت جهان و سلطه جویی آمریکا و غرب بر جهان را مشخص خواهد کرد. اگر روسیه در این جنگ پیروز شود و بتواند به اهداف خود تحقق ببخشد در آن صورت یکه تازی آمریکا در جهان پایان خواهد یافت. این جنگ در سایه پیروزی های به دست آمده توسط ارتش روسیه و قرار گرفتن ارتش اوکراین در آستانه فروپاشی کامل جریان دارد. واشنگتن همچنین با تهدید موفقیت آمیز چین علیه سلطه جویی آمریکا بر جهان در زمینه های تجارت و فناوری ارتباطات و امور مالی و صنایع و افزایش فزاینده قدرت ارتش چین روبرو است.

آمریکا و غرب در رویارویی با روسیه و چین و جنگ کشتار جمعی صهیونیسم در غزه غرق شده اند که در نتیجه آن دولت اشغالگر اسرائیل در انزوا قرار گرفت و دورویی آمریکا و غرب برملا گردید.

ایران از همه تحولات یاد شده به نفع برنامه هسته ای و تلاش جاری خود جهت دستیابی به تسلیحات هسته ای بهره برد. تهران هم اکنون با یک فرصت تاریخی روبرو است . مقامات ایران این را به خوبی درک کرده اند و می دانند که این فرصت ممکن است دیگر تکرار نشود .

مقامات ایران از هوش و صبر و تجربه برخوردارند و به طور کامل از مراحل پیش روی خود بهره می برند . آنها گام به گام و مرحله به مرحله با آرامش و حساب شده در سطح بالایی از کارآیی و بهره بری کار خود را پیش می برند. کسانی که تحولات ایران را دنبال می کنند باید تسلیم این واقعیت شوند زیرا به هیچ وجه نمی توان آن را انکار نمود و بر آن سرپوش گذاشت.

ایران در دوران ریاست جمهوری (شهید) ابراهیم رئیسی سیاست به صفر رساندن مشکلات با کشورهای خلیج عرب (فارس) و سایر کشورهای عربی همچون مصر را در پیش گرفت. اگر ما با دقت و واقع بینانه برخورد کنیم ،‌ تهران سال ها قبل از ریاست جمهوری (شهید) رئیسی چنین سیاستی را در پیش گرفت اما این سیاست تنها در دوران ریاست جمهوری (شهید) رئیسی به ثمر نشست . ایران در واقع با این تلاش خود می خواست به کشورهای عربی و خلیج عرب (فارس) از بابت صنعت تسلیحات هسته ای خود اطمینان خاطر ببخشد.(م.غ)