تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

 

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

موسسه واشنگتن؛ 13 سپتامبر

نویسنده:  دنیس راس

(دنیس راس، دستیار ویژه سابق رئیس جمهور باراک اوباما، مشاور و همکار برجسته ویلیام دیویدسون در موسسه واشنگتن است.)

رهبران جمهوری اسلامی ایران در حال انجام بازی طولانی هستند. اما رهبران رژیم صهیونیستی اسرائیل این چنین نیستند.

جمهوری اسلامی ایران تعهد خود را برای نابودی اسرائیل پنهان نمی کند. استراتژی آن این است که آن را تحت فشار دائمی نگه دارد و این رژیم را در درگیری های مداوم در مرزهای خود به کار گیرد و خسته کند. در حالی که این امر واضح است، اما به نظر می رسد رویکرد فعلی اسرائیل، از قضا، به نفع ایران است.

[حضرت] آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران، مدت‌هاست بر این باور است که اگر اسرائیلی‌ها دائماً تحت فشار تهدیدات نظامی باشند، کشور را ترک خواهند کرد. چیزی که برخی از آن به عنوان “حلقه آتش” در اطراف اسرائیل یاد می کنند.

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

انعکاس /// توضیحات
انعکاس /// توضیحات

اینکه [حضرت] آیت‌الله خامنه‌ای و رهبر حزب‌الله سید حسن نصرالله اشتباه می‌کنند چندان مهم نیست – بالاخره اسرائیلی‌ها، حتی با همه اختلافاتشان، به‌طور بی‌گمان نشان داده‌اند که برای کشورشان خواهند جنگید و در آن باقی خواهند ماند. آنچه اهمیت دارد این است که [حضرت] آیت‌الله خامنه‌ای و نصرالله بر این باورند و استراتژی نظامی خود را بر این اساس طراحی می‌کنند و این در حالیست که دولت [رژیم صهیونیستی] اسرائیل نیز در دام آنها می‌افتد.

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

سید حسن نصرالله در سخنرانی ژانویه گفت که اسرائیلی ها ریشه در این سرزمین ندارند و تحت فشار از آن فرار خواهند کرد. [حضرت] آیت‌الله خامنه ای گفته است که «مهاجرت معکوس» به معنای پایان اسرائیل است.

بر اساس این منطق، رهبران دو کشور معتقدند استراتژی بلندمدت مناسب، رژیم صهیونیستی اسرائیل را مجبور به جنگ در همه جبهه‌ها می‌کند: در غزه، در مرز شمالی خود با لبنان، و در کرانه باختری، به ویژه با وجود تسلیحات، مواد منفجره و پول قاچاقی که به همه این صحنه ها می رسد – البته به شرطی که این امر ایران را مستقیماً وارد درگیری نکند و برای جمهوری اسلامی و مهم ترین نماینده اش، حزب الله هزینه نداشته باشد. اگر تردیدی در مورد تمایل ایران برای اجتناب از جنگ‌های همه جانبه وجود داشت، باید پس از ترور و شهادت هدفمند فواد شکر توسط اسرائیل، که احتمالاً دومین شخصیت مهم حزب‌الله بود، و شهادت اسماعیل هنیه رئیس سیاسی حماس ، از بین می رفت. در حالی که هم [حضرت] آیت‌الله خامنه‌ای و هم سید حسن نصرالله قول داده‌اند که «پاسخ سختی» خواهند داد و رژیم صهیونیستی اسرائیل بهای گزافی را برای این اقدامات پرداخت خواهد کرد، تاکنون از اقدام به‌گونه‌ای که می‌تواند باعث تشدید تنش شود، اجتناب کرده‌اند. هنگامی که حزب الله سرانجام پاسخ داد، نصرالله ادعای موفقیت بزرگی (برای جلوگیری از انجام کارهای بیشتر) کرد، ولی با این وجود در رسانه های اجتماعی عربی به دلیل ادعاهایش مورد تمسخر قرار گرفت.

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

در حالی که [حضرت] آیت‌الله خامنه‌ای و حسن نصرالله از تهدیدهای تلافی جویانه خود با عمل حمایت نکرده‌اند، آنها قصد دارند اسرائیل را تحت فشار دائمی و درگیر جنگ‌های فرسایشی نگه دارند. در واقع، فرو بردن اسرائیل در باتلاق‌هایی که هزینه‌های نظامی آن را به همراه دارد و از نظر سیاسی آن را در صحنه جهانی منزوی می‌کند، هسته اصلی استراتژی ایران است. همان‌طور که [حضرت] آیت‌الله خامنه‌ای در ماه مارس گفت، اسرائیل در حال «بحران» است، زیرا «ورود رژیم صهیونیستی به غزه باتلاقی را برای آن ایجاد کرد». اگر امروز از غزه بیرون بیاید، شکست خورده است. و اگر بیرون نیاید، شکست نیز خواهد خورد.»

سیاست‌های کنونی رژیم صهیونیستی اسرائیل استراتژی جمهوری اسلامی ایران را تأیید می‌کند. اسرائیل در حال حاضر در حال جنگیدن با جنگ های فرسایشی در غزه، در مرز شمالی خود، و به طور فزاینده ای با حملات گسترده تر به کرانه باختری است. هر کدام به تنهایی ممکن است منطقی باشد، اما در مجموع، آنها به منزله بازی با شرایط ایران هستند.

این به این معنا نیست که رژیم صهیونیستی اسرائیل باید اکنون به دنبال جنگ های همه جانبه با حزب الله یا جمهوری اسلامی ایران باشد. اما اسرائیل به استراتژی جدیدی نیاز دارد.

گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. این امر مستلزم تعدادی تصمیم دشوار اما ضروری از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دولت بایدن است. رئیس جمهور بعدی ایالات متحده باید آماده باشد تا اقداماتی را انجام دهد که منطقی کردن برخی از این انتخاب های سخت را آسان تر می کند.

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

برای رژیم صهیونیستی اسرائیل، چنین استراتژی باید با پایان دادن به جنگ در غزه آغاز شود. دولت رئیس جمهور جو بایدن در تلاش است تا با دستیابی به یک معامله گروگانگیری که مسیری را برای آتش بس دائمی ایجاد می کند، این امر را تسهیل کند. متأسفانه، یحیی سنوار، جانشین [شهید] اسماعیل هنیه، داوری می کند که آیا می توان توافقی داشت یا نه، حتی با فرض اینکه بنیامین نتانیاهو در انجام معامله گروگان گیری جدی باشد، که بسیاری از اسرائیلی ها در آن تردید دارند.(م.ب)

در حالی که امیدوارم تلاش‌ های تحت رهبری ایالات متحده آمریکا موفقیت آمیز باشد، باید یک طرح B هم وجود داشته باشد که در آن تمرکز بر پایان دادن به جنگ برای آزاد کردن گروگان‌ ها باشد، نه معامله گروگان‌ ها برای پایان دادن به جنگ. برای این منظور، نتانیاهو باید بتواند به طور قابل اعتمادی بر اساس برچیدن ارتش حماس، تخریب بسیاری از زیرساخت‌ های نظامی آن (انبارهای تسلیحات، آزمایشگاه‌ های تسلیحات، تأسیسات تولید سلاح و تونل‌ ها) و پایان دادن به قاچاق برای جلوگیری از اینکه حماس بتواند خود را بازسازی کند ادعای موفقیت کند. رژیم صهیونیستی به دستیابی به این هدف بسیار نزدیک است، زیرا هم حماس را به عنوان یک نیروی نظامی و هم بسیاری از زیرساخت های نظامی آن را از بین برده است.

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

مصر، مراکش، امارات متحده عربی و سایر کشورها به صورت موقت آماده اداره غزه در کنار فلسطینی های غیرحماس و تامین امنیت هستند- اما نه در شرایطی که رژیم صهیونیستی در غزه بماند و نتانیاهو هم بارها گفته است که این را نمی خواهد. دولت بایدن می‌ تواند با ارائه فن‌ آوری‌ های جدید اسکن و تعهد به کمک به تامین مالی یک مانع زیرزمینی برای تونل‌ ها و ترتیب حضور نیروهای اماراتی همراه با پیمانکاران امنیتی آموزش‌ دیده و مجهز برای گشت زنی در این کریدور به جلوگیری از قاچاق کمک کند.

اگر نتانیاهو پایان جنگ را در صورت آزادی گروگان‌ ها اعلام کند، سنوار نه تنها از سوی اعراب، بلکه از جانب فلسطینی‌ ها برای آزادی آن‌ ها با فشار زیادی مواجه می‌ شود – تا حد زیادی وضعیت حماس همیشه این گونه بوده است. بله، هنوز مذاکراتی در مورد ترتیب، سرعت عقب‌ نشینی ارتش رژیم صهیونیستی و اسرای فلسطینی وجود خواهد داشت، اما کل شرایط تغییر خواهد کرد و رژیم صهیونیستی می‌ تواند از نظر سیاسی ادعای برتری کند و به شهروندانش بگوید که به جنگ با شرایط خود پایان می‌ دهد.

رژیم صهیونیستی سپس می تواند به مرز شمالی بپردازد و تمرکز خود را به آن جا معطوف سازد. حسن نصرالله به صراحت بیان کرده است که در صورت برقراری آتش بس در غزه، حمله به سمت اسرائیل را متوقف خواهد کرد – که همین موضوع زمینه را برای دستیابی به توافقی فراهم می کند که به شهروندان اسرائیلی و لبنانی اجازه می دهد به خانه های خود در هر دو طرف مرز بازگردند. حتی اگر ایران ترجیح دهد که جنگ فرسایشی در آنجا ادامه پیدا کند، نصرالله با توجه به هزینه‌ ای که پایگاه شیعی حزب‌ الله در جنوب لبنان پرداخت می‌ کند، جایی که تقریباً 100000 لبنانی مجبور به تخلیه خانه‌ های خود شده‌ اند، چنین چیزی را نمی خواهد.

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

60000 اسرائیلی تخلیه شده تنها در صورتی به خانه های خود بازخواهند گشت که مطمئن باشند نیروها و تسلیحات حزب الله به مرز بازنخواهند گشت. هیچ راه ساده ای برای تضمین این موضوع وجود ندارد- نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در کشور و ارتش لبنان ثابت کرده اند که از انجام کاری یا رفتن حزب الله به جایی جلوگیری نمی کنند. اما یک راهی وجود دارد که ایالات متحده آمریکا می‌ تواند حزب‌ الله را از نقض چنین تفاهمی باز دارد: متعهد شدن به حمایت از رژیم صهیونیستی، به صورت زبانی و با فراهم آوردن تدارکات، همان کاری که اکنون انجام می دهد، از جمله در زمین، در صورتی که حزب‌ الله نیروهایی را به سمت مرز بازگرداند.

نصرالله به جای اینکه به سادگی بگوید واشنگتن نمی تواند مانع از اقدام اسرائیلی ها شود، باید بداند که در صورت نقض توافق حزب الله، ایالات متحده از اقدام رژیم صهیونیستی حمایت خواهد کرد. نصرالله عواقب یک جنگ همه جانبه را درک می کند و حزب الله تنها نماینده ای است که ایران آماده قربانی کردن آن نبوده و هیچ تمایلی هم به انجام چنین کاری ندارد.

در مورد آنچه که به طور فزاینده یک جبهه سوم تلقی می شود، یعنی کرانه باختری، رژیم صهیونیستی نمی تواند به سادگی سیاست تنبیهی را دنبال کند. عملیات‌ های کنونی ارتش رژیم صهیونیستی در آنجا در نابود کردن آزمایشگاه‌ های ساخت بمب و کشتن و دستگیری تروریست‌ های تحت تعقیب موفق خواهد بود – و رژیم صهیونیستی مانند حملات قبلی خود، مجبور است این عملیات را تکرار کند.(م.م)

تلاش قابل توجهی از سوی ایران برای قاچاق اسلحه و مواد منفجره در داخل و پرداخت پول به تعداد زیادی از جوانان بیکار فلسطینی برای انجام اقدامات تروریستی علیه اسرائیل وجود دارد – و این جریان باید قطع شود . بیشتر قاچاق از مرز اردن به کرانه باختری وارد می شود و منشا آن سوریه است . اردن تلاش می کند تا آن را متوقف کند ، اما فاقد فناوری و نیروی انسانی برای انجام این کار است – و در اینجا ، دوباره ، نقش ایالات متحده با ارائه فناوری ، هواپیماهای بدون سرنشین و حتی پرسنل وجود دارد .

اما رژیم صهیونیستی همچنین باید به زمین مساعدی که ایران در کرانه باختری از آن بهره برداری می کند ، رسیدگی کند . این امر باید به فلسطینی‌های آزمایش‌شده اجازه دهد تا دوباره در اسرائیل کار کنند – چیزی که بیکاری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد . توقف مالیات‌هایی که برای فلسطینی‌ها جمع‌آوری می‌کند تا از استرس اقتصادی عمیق تشکیلات خودگردان فلسطین که تنها 50 درصد حقوق به کارمندان خود از جمله نیروهای امنیتی خود می‌پردازد ، را بکاهد . و خشونت های ناشی از مهاجران یهودی را با شدت بیشتری سرکوب کند .

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

تا زمانی که ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ ، ناسیونالیست‌های مسیحایی در دولت کنونی رژیم صهیونیستی ، بتوانند سیاست‌های رژیم صهیونیستی را در قبال کرانه باختری شکل دهند ، چیزی نمی‌تواند تغییر کند . آنها خواهان فروپاشی تشکیلات خودگردان هستند – و این خلأ در کرانه باختری ایجاد می‌کند ، خلایی که ایرانی‌ها از آن استقبال می‌کنند و از پر کردن آن بسیار خوشحال هستند .

فلسطینی‌ها همچنین به امیدی نیاز دارند که آینده‌ای دارند و غیراسلام‌گرایان سکولار و غیر ردکننده‌ها می‌توانند آن را فراهم کنند . سعودی‌ها می‌توانند نقش بزرگ‌تری در کمک به ارائه دیدگاه سیاسی برای فلسطینی‌ها ایفا کنند ، چیزی که همچنین برای جلوگیری از افراط‌گرایی بیشتر در کرانه باختری ضروری است . سعودی ها ، دولت بایدن و نتانیاهو همگی به توافق عادی سازی عربستان و رژیم صهیونیستی علاقه مند هستند .

به نوبه خود ، سعودی ها خواستار یک معاهده دفاعی با ایالات متحده آمریکا و آنچه که آنها مسیری معتبر به سوی تشکیل کشور فلسطینی می نامند ، هستند . دولت بایدن آماده نهایی کردن معاهده دفاعی و ارائه آن به سنای آمریکا پس از انتخابات است ، اما مسیری معتبر به سوی تشکیل کشور فلسطینی مستلزم تعدیل در سیاست رژیم صهیونیستی است .

از زمان حمله حماس در 7 اکتبر 2023 ، افکار عمومی رژیم صهیونیستی ، نه فقط نتانیاهو ، نسبت به تشکیل کشور فلسطین نگران بوده اند . اسرائیلی ها حق دارند که بدانند یک کشور فلسطینی نمی تواند و نمی شود توسط حماس یا مخالفان رهبری شود و هویت فلسطینی ها بر اساس همزیستی با رژیم صهیونیستی است نه مقاومت .

البته ، اگر رژیم صهیونیستی بتواند به گونه‌ای عمل کند که تشکیل کشور فلسطینی را غیرممکن کند ، هیچ مسیر معتبری برای تشکیل و به رسمیت شناختن یک کشور ممکن نیست . بنابراین نتانیاهو باید عادی سازی روابط با عربستان را به ناسیونالیست های مسیحایی در دولت خود ترجیح دهد . در کوتاه مدت ، این به معنای انتخاب جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا به جای بن گویر است .

بایدن ممکن است با ارائه چیزی بیش از یک معاهده دفاعی به سعودی ها به عنوان بخشی از توافق عادی سازی روابط ، این کار را آسان تر کند . با توجه به تاریخ اسرائیل ، رفتار رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود همیشه قابل درک است ، اما در شب 13 آوریل ، زمانی که نیروهای ایالات متحده – با شرکای انگلیسی ، فرانسوی و عرب – بسیاری از پهپادها و موشک های کروز پرتاب شده توسط ایران را رهگیری کردند ، مشخص شد که رژیم صهیونیستی به تنهایی از خود دفاع نمی کند . از آنجایی که ایران نمی‌خواهد وارد درگیری مستقیم با ایالات متحده شود ، زمان آن رسیده است که یک معاهده دفاعی رسمی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز امضا شود .

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

آنچه من خواستار آن هستم یک برنامه و دستور کار دلهره آور برای هر دولت رژیم صهیونیستی خواهد بود . اما در این میان تهدیدی را که ایران و نیروهای نیابتی آن ایجاد می‌کنند ، در نظر بگیرید و همچنین موضوعی را که نتانیاهو همیشه و با قاطعیت به عنوان مأموریت ویژه و تاریخی خود تعریف کرده است ، در نظر بگیرید : دفاع از اسرائیل در برابر ایران . در حال حاضر ، دولت نتانیاهو رویکرد ایران را تأیید می کند ، نه اینکه آن را تضعیف کند .

این واقعیت که ایران نشان داده است که خواهان درگیری مستقیم نیست – مسلماً نه با ایالات متحده – باید زیربنای استراتژی جمعی باشد که واشنگتن باید در اجرای آن رهبری کند . اما رژیم صهیونیستی باید نقشی را ایفا کند و منافع خود حکم می کند  که به جای تقویت استراتژی بلندمدت ایران ، باید آن را تضعیف کند .

نتانیاهو در دستان حضرت آیت الله خامنه ای بازی می کند

*دنیس راس ، دیپلمات و نویسنده آمریکایی ، همکار برجسته ویلیام دیویدسون در مؤسسه واشنگتن ، قبلاً در سمت‌های مدیر اداره شرق‌نزدیک و آسیای‌جنوبی شورای امنیت ملی آمریکا در دوران رونالد ریگان ، مسئول برنامه‌ریزی سیاستهای وزارت امور خارجه آمریکا در دوران جورج بوش (پدر) ، نماینده آمریکا در خاورمیانه در ارتباط روابط اسرائیل با همسایگانش در دوران بیل کلینتون و به عنوان یکی از چهره‌های کلیدی قرارداد صلح اردن با اسرائیل خدمت می‌کرد . او از طرفداران اصلی جنگ عراق در دوران جورج دبلیو بوش بود. این مقاله ابتدا در وب سایت فارین پالیسی منتشر شده است. (م.ر)