تکنیک های عملیات روانی-5
مقدمه:
در قسمت چهارم به تکنیک های القای یأس و ناامیدی – برچسب زنی تکنیکی برای تخریب – ارائه اطلاعات گزینش شده – بحران سازی تصنعی اشاره شد …
در قسمت پنجم به تکنیک های از جمله سفید شویی و پنجرهی اورتون و شایعه سازی در عملیا ت روانی اشاره می شود…
تکنیک های عملیات روانی-5
سفید شویی رسانه ای (Media Whitewashing)
سفید شویی رسانه ای به فرایندی گفته میشود که در آن رسانه ها تلاش می کنند واقعیت های ناخوشایند یا جنبه های منفی یک فرد، گروه، سازمان یا موضوع خاص را پنهان کنند یا کماهمیت جلوه دهند. این مفهوم در زمینه های مختلفی مانند سیاست، تاریخنگاری، تبلیغات و صنعت سرگرمی به کار میرود تا تصویر مثبت تری از واقعیت ارائه دهد.
یکی از مثال های بحث برانگیز سفید شویی رسانهای، تلاش برخی رسانه ها و کشورها برای تغییر تصویر عمومی محمد جولانی، رهبر گروه تروریستی هيئة تحرير الشام در سوریه، از یک سازمان تروریستی به یک بازیگر معتدل و قابل تعامل است. این تلاشها دلایل و پیامدهای مختلفی دارد، از جمله :
۱-منافع استراتژیک قدرتهای بینالمللی
۲-ادعای جدایی HTS( هیئت تحریر الشام) از القاعده
۳-نیاز به یک نیروی تثبیت کننده در سوریه
۴- تبلیغات رسانهای هدفمند.
روشهای سفید شویی :
شامل :
نمایش جولانی به عنوان یک سیاستمدار مردمی
استفاده از تصاویر و رسانه های بصری
تمرکز بر مبارزه با داعش و بی توجهی به گذشته افراطی او
پیامدهای این سفید شویی شامل :
تضعیف مبارزه با تروریسم
رنج مردم محلی
افزایش پیچیدگی جنگ سوریه است.
در نتیجه، سفید شویی رسانهای محمد جولانی بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای تغییر نقشه سیاسی سوریه و مدیریت بحرانهای منطقه ای است که در بلند مدت می تواند به مشروعیت بخشیدن به گروه های افراطی و بی ثباتی بیشتر در منطقه منجر شود.
سير طرح حمله به عراق در قالب پنجرهی اورتون(Overton Window)
پنجره ی اورتون یک مفهوم سیاسی است که توضیح می دهد چگونه میتوان افکار عمومی را درباره ی یک موضوع به صورت مرحله به مرحله تغییر داد به صورتی که ایده های غیرممکن، در طولانی مدت پذیرفته شوند.
سير طرح حمله به عراق، به خوبی استفاده ی دولت آمریکا و رسانه های همسو با آن از این شیوه را به خوبی اثبات می کند. در ابتدا مطرح كردن حمله به عراق پس از حمله ی ناموفق به افغانستان نزد افکار عمومی آمریکا غيرقابل تصور می نمود؛ پس از مدتي حمله به عراق به دليل حمايت از گروه هاي فلسطيني و پرتاب موشک به سوي سرزمين هاي اشغالي مطرح شد. از آنجايي که مردم آمريکا فقط به خاطر تأمين امنيت اسرائيل بايد متحمل جنگ می شدند، اين ديدگاه افراطي به نظر می رسید؛ اما دولت و رسانه ها کوتاه نیامدند و حمله به عراق را به بهانه ی نبود دموکراسي و نقض حقوق بشر و متهم کردن صدام به داشتن ارتباط با القاعده و تروريست هايي که منافع آمريکا را تهديد مي کنند، نزد افکار عمومی قابل قبول نمودند.
در مرحله ی بعدی حمله به عراق به دليل امکان دستيابي صدام به سلاح هاي کشتار جمعي و کاربرد آن توسط تروريست ها عليه منافع و شهروندان آمريکايي نزد افکار عمومی معقول و بديهي به نظر می رسید.
پس از مدت کوتاهی طرح اين نکته که دولت صدام توانايي بهره گيري از سلاح هاي کشتار جمعي بر ضد امنيت جهاني را طي کمتر از 45 دقيقه دارد، موجب پرطرفدار شدن ديدگاه حمله به عراق شد. در نهایت سياست حمله تصويب شد و عمليات نظامي حتي بدون مجوز سازمان ملل انجام گرفت.
در واقع دولت آمریکا برای رسیدن به اهداف سیاسی خود، در مرحلهی اول افکار عمومی را مورد هدف قرار می دهد.
این ديدگاه در مواردی چون ادعای امارات بر جزایر سه گانه ، تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی و حمله به ایران در حال اجرا است .
منبع:متسا
در تلهی شایعهها نیفتید!
شایعه به عنوان یک تکنیک، نقش مؤثرى در جنگ هاى روانى دارد؛ زیرا بدون آن که برچسب منفى تبلیغات بخورد، شنونده آن را مى پذیرد. بسیارى از اوقات ریشه ی شایعه حذف یا به فراموشى سپرده مى شود و شنونده نیز نمى تواند مدرک و سند بخواهد، چون گوینده هرگز ادعا نمى کند که مدرکى دارد. او فقط آن چه را شنیده تکرار مى کند.
گاهی شایعه به منظور آگاهى یافتن از حقیقت مورد استفاده قرار می گیرد. بدین صورت که در صورت بی خبری، اخبار غیرواقعى منتشر میشود تا طرف دیگر را مجبور به پاسخ دهی و انتشار حقیقت کند. گاهی نیز شایعه توسط سرویس های اطلاعاتی برای پیدا کردن سرنخی از مکان و یا احوال اشخاص صورت می گیرد تا از آن در اقدامات بعدی استفاده نمایند.
در فرهنگ اسلامی به شایعه پراکنی اراجیف و به کسی که شایعه را پخش می کند «مرجفون» گفته می شود …