جهاد تبیین به روایت اسناد-10 – فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش پهلوی

جهاد تبیین به روایت اسناد-10

– فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش پهلوی

قسمت قبل:

مقدمه:

قسمت دهم جهاد تبیین به روایت اسناد؛ مربوط به  انتشار چند سند از ساواک (سازمان اطلاعاتی رژیم پهلوی) در ارتباط با خانم فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش در  دوران پهلوی دوم است.

در اینجا از مرکز بررسی اسناد تاریخی که این اسناد را برای انتشار در اختیار وبگاه تحلیل ایرانی قرار داده اند؛ سپاسگزاریم.

جهاد تبیین به روایت اسناد-10

– فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش پهلوی

 خريد و فروش رياست

موضوع: آموزش و پرورش

وضع آموزش و پرورش از چند سال پيش بهتر نشده و هيچ تغييرى هم نكرده چون از زمانى كه خانم پارسا وزير شده ‏اند گرفتن پست در فرهنگ پولى شده (البته سابق هم بوده) ولى حالا ديگر تا اندازه ‏اى علنى گرديده هركس كه مى‏ خواهد رئيس فرهنگ يا رئيس بخش بشود بايد يك مقدارى پول بدهد و بستگى دارد كه آنجايى كه مى‏ خواهد رئيس بشود مبلغ فرق مى‏ كند اگر شهرستان بزرگ باشد بيشتر بايد پرداخت نمايد و مثلاً يكى از شهرستان هاى اصفهان به نام نجف آباد 20 هزار تومان خواسته بودند تا آن آقا را رئيس فرهنگ نمايند البته اين پيشنهاد به آقاى قبادى شده بود كه يكى از فرهنگي ها مى ‏باشند ولى ايشان قبول نكرده بودند چون ايشان مرد مؤمنى است و پيش خود حساب كرده دزدى كه نمى‏ كند پس نمى‏ شود جبران 20 هزار تومان را كرد لذا منصرف مى ‏شود و آقائى به نام محمود روغنى اظهار داشت به من گفته‏ اند 18 هزار تومان بده و رئيس فرهنگ قزوين شو ولى من هم چون اين پول را نداشتم لذا صرف نظر كردم. البته رئيس اين عده كه پولها را مى‏ گيرند آقاى سرتيپى مى‏ باشند كه ايشان اول رئيس دفتر خانم وزير بودند ولى گويا حالا يكى از معاونين ايشان مى ‏باشند. از لحاظ رتبه وضع فرهنگ ها خيلى نامرتب مى‏ باشد. عده ‏اى هستند كه شش سال سابقه تدريس در فرهنگ را دارند و حالا هم 2 سال است كه ليسانس گرفته‏ اند ولى هنوز آنها يك آموزگارى با ماهى 5090 ريال مى ‏باشند و همين موضوع باعث مى‏ شود تمام افرادى كه در فرهنگ كار مى‏ كنند به مجرد اين كه ليسانس مى‏ شوند از فرهنگ استعفا مى‏ دهند و به ادارات ديگر مى‏ روند. عده ‏اى حتى حاضر هستند از سابقه خود صرفنظر كنند و 2 سال هم خدمت سپاهى يا نظام بروند. (در صورتى كه معاف هم بوده ‏اند) تا با استعفاى آنها موافقت شود و به اداره ديگرى بروند. چون در تمام ادارات ديپلم با ماهى 7000 ريال استخدام مى‏ شود. شايد در چند سال ديگر دبير ليسانس خيلى كم داشته باشيم چون يك عده بازنشسته مى‏ شوند و آنهايى هم كه جوان هستند به مجرد گرفتن ليسانس استعفا مى‏ كنند پس ديگر چه كسى در فرهنگ مى ‏ماند. مخصوصا دبيران مرد كه اصلاً با اين حقوق كم نمى ‏توانند زندگى نمايند.

نظريه يكشنبه: شنبه تا حدى در هدف نفوذ دارد و با توجه به صداقت او مى ‏توان به صحت گفتار وى اطمينان داشت.

نظريه چهارشنبه: نظريه يكشنبه تأييد مى ‏گردد.

جهاد تبیین به روایت اسناد-10

– فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش پهلوی

حمايت از هم كاسه!

خبر رسيده از وزارت آموزش و پرورش

آقاى ناصر موفقيان معاون سابق وزارت آموزش و پرورش، پرونده سوءاستفاده كلانى در ديوان كيفر دارد مدت‏ها بود كه معلمين و مطلعين وزارت آموزش و پرورش غيابا از خانم وزير اظهار نارضايتى مى‏ نمودند كه چرا اين فرد نادرست را در يك مقام مهم نگذاشته است. پس از آن كه خانم وزير مجبور شد، او را بركنار نمايد، با گذرنامه خدمت به عنوان مأمور تحقيق به ژاپن اعزام شده، در حالى كه قبل از پرواز به ژاپن دستور جلب و بازجويى وى از طرف بازپرس ديوان كيفر صادر شده بود. خانم وزير براى آن كه ناصر موفقيان به دام عدالت نيفتد، اين نوع مأموريت را جهت وى تراشيده است.

جهاد تبیین به روایت اسناد-10

– فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش پهلوی

نشان همايونى

موضوع آموزش و پرورش

موفقيان معاون بركنار شده وزارت آموزش و پرورش در دادگسترى به يك سال زندان محكوم شده است و به اين صورت سوء استفاده او با مشاركت عده ‏اى از همكارانش مسلم شده است.

نظريه شنبه: مطلب جالب اينكه در همان سالى كه پرونده سوءاستفاده موفقيان به دادگسترى رفته و به اتهام دزدى محكوم شده، به پيشنهاد وزير آموزش و پرورش وقت براى او در همان سال پيشنهاد نشان از دربار شده و به او نشان همايونى اهدا گرديده است. دادن نشان همايونى به كسى كه در همان زمان مشغول دزدى و سوءاستفاده بوده از عمل سوء استفاده او بدتر بوده و سوءاثر بيشترى در محافل فرهنگى ايجاد كرده است.

نظريه سه شنبه: ضمن تأييد نظريه شنبه در مورد سوءاستفاده موفقيان قبلاً گزارشات متعددى به ستاد ارسال گرديده است. تابان

جهاد تبیین به روایت اسناد-10

– فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش پهلوی

وزير،! رشوت بگير

خبر رسيده از وزارت آموزش و پرورش 7/7/1353

آقاى ناصر موفقيان، موقعى كه معاون خانم پارسا، وزير سابق آموزش و پرورش بود، از يك شركت بلژيكى 60 ميليون فرانك وسائل آزمايشگاهى خريدارى نموده و اين شركت بلژيكى از يك شركت انگليسى وسائل مورد قرارداد را خريدارى كرده بوده است. قرار بود كه 60 ميليون فرانك را در مدت پنج سال بپردازند ولى آقاى موفقيان به همدستى خانم فرخ روپارسا با گرفتن حق و حساب از شركت بلژيكى 60 ميليون فرانك را در مدت 2 سال پرداخته است. گفته مى‏ شود كه از اين راه حق و حساب كلان به دست آورده ‏اند. مهم اين است كه معلوم نيست وسائل آزمايشگاهى مزبور را به چه نحوى [و] در چه مدارسى توزيع و تقسيم كرده‏ اند؟  4852

جهاد تبیین به روایت اسناد-10

– فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش پهلوی

حمله‏ هاى نابجا

موضوع: مصاحبه با خانم پارسا وزير آموزش و پرورش

وزير آموزش و پرورش در يك مذاكره خصوصى اظهار داشت: اين حرفهايى كه راجع به سرتيپى و دكتر توكلى زده مى‏ شود چه ريشه ‏اى دارد و چرا به اين دو اين قدر حمله مى ‏شود؟

به وزير گفته شد: شما در وزارت آموزش و پرورش 9 نفر معاون داريد فقط يك نفر از اين عده كه همان مجيد سرتيپى است با تشكيل دادن دسته ‏اى به نام جامعه فارغ ‏التحصيلان تعليم و تربيت در انتصابات وزارتخانه دخالت دارد و حتى در حوزه معاونان ديگر افرادى را منصوب مى ‏نمايد. طبعا چنين جريانى موجب ناراحتى ديگر معاونان شما مى‏ شود و عكس‏ العملى نشان مى‏ دهند و يا اينكه مجيد سرتيپى همه جا شهرت داده است كه قرار است به سمت معاونت مالى و ادارى منصوب گردد و چنين نشان مى ‏دهد كه روابط او با شما بسيار حسنه است. وزير ناراحت شد و گفت بى‏ خود مى‏ كند چنين ادعايى دارد من كجا مى‏ خواهم او را معاون مالى و ادارى كنم. درخصوص دكتر توكلى به وزير گفته شد: شما مهندس فرخ شهاب را چگونه آدمى مى ‏شناسيد. گفت: مى‏ گويند آدم دزدى است. به او گفتم: مهندس حسينى مدير كل دفتر طرح هاى عمرانى مدتى است كه مى‏ خواهد اين شخص دزد را تعويض كند ولى دكتر توكلى نمى‏ گذارد. براى اينكه كليه معاملات عمده وزارت آموزش و پرورش كه رقم آن از پنجاه ميليون تومان در سال بيشتر است بوسيله اين شخص انجام مى ‏شود. وزير گفت مهندس حسينى آدمى نداشته است كه او جانشين او كند به وزير گفته شد: شما دستور داده ‏ايد ابلاغ رياست انستيتو تكنولوژى را كه دانشكده مهمى است براى مهندس فرخ شهاب صادر كنند و همين مسائل است كه همه جا عليه وزارت آموزش و پرورش بحث و گفتگو مى‏ شود و بيشتر از هر كس خود معاونان شما از وجود چنين فسادى عصبانى و ناراحت هستند.

نظريه شنبه: وزير آموزش و پرورش اين روزها داراى روحيه ناراحت و عصبانى است اين عصبانيت‏ها ناشى از اين است كه عده‏ اى از همكاران بسيار نزديك به او مانند موفقيان، توكلى، سرتيپى، شمس آورى، نقيب‏زاده، فصيحى در معرض اتهامات گوناگون قرار دارند و اگر آنها را تعويض نمايد، بهترين همكاران خود را از دست داده و اگر آنها را از دست ندهد خود مورد اتهام قرار دارد. جالب اين است بيش از هر كس خانم نيرومند زاده مدير كل دفتر وزارتى از فساد افراد مورد بحث اطلاعاتى دارد و چون فرد ساده‏ اى است ابا ندارد كه فساد اين افراد را علنا بازگو كند.

نظريه سه شنبه: به نظر مى‏رسد خانم پارسا به علت نفوذ و اطلاعات كامل و روابط دوستانه وى با اغلب معاونان و رؤساى ادارات خواسته از وى اطلاعات جديدى اخذ نمايد.

نظريه چهارشنبه: تعيين نظر معاونين در وزارت آموزش و پرورش روشنگر اين است كه كليه امور به نحو احسن انجام پذيرد و درگيريها و مشكلات موجود هر منطقه به دست صاحب مناصب حل و فصل شده متأسفانه اخبار واصله حكايت مى‏ كند كه وجود اين اشخاص به انحاء مختلف [عدم] رضايت [و] نا امنى فكرى را براى اين دستگاه فراهم [كرده] كه هر يك در مظان اتهاماتى قرار دارند و وجود و اشاعه اين شايعات، تأثيرهاى معنوى اين وزارت را كاهش داده به هرحال اخذ تصميم در مورد انتخاب خوب و بد با جناب وزير آموزش و پرورش است و هرگونه تجديد نظرى در مورد تعويض، موكول به نظر مشاراليها[ست]

 

آموزش و پروشپهلویجهاد تبیینرژیم پهلویشاهفرخ رو پارسا
Comments (3)
Add Comment
  • صالحی حسن

    سلام، این افراد طاغوتی که به مجازات عملشان رسیدن و حالا که کار از کارشان گذشته لطف کن مسئولین فعلی را جهاد تبین کنید که روز مردم را شب کردن البته بعضاً.

    • مجید بهمنی

      با سلام
      با تشکر از نگاه شما به وبگاه خودتان .
      موضوع جهاد تبیین و مسائل آن بیشتر متوجه جوانانی است که دوران طاغوت را درک نکرده اند و متاسفانه جریان غالب در فضای مجازی با چهره سازی مصنوعی از افراد کارگزار رژیم گذشته تلاش دارند تاریخ را مخدوش نمایند و اصولا انقلاب اسلامی را زیر سئوال ببرند و سعی می کنند از افراد فاسد رژیم پهلوی چهره هایی مصلح و ظاهر الاصلاح بسازنند.
      در ارتباط با مفاسد فعلی چند یادداشت مهم در همین وبگاه درج شده است که مهمترین آن تهیه لیست بلند بالای مفسدینی است که از اول انقلاب تا کنون(1400) شناسائی و به دست عدالت سپرده شده اند.
      در همین رابطه می توانید به یادداشت فساد در جمهوری اسلامی در وبگاه تحلیل ایرانی مراجعه نمائید.

  • صالحی حسن

    بسیار عالی