جهاد تبیین به روایت اسناد- 14-بخش سوم روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی

جهاد تبیین به روایت اسناد- 14-بخش سوم

روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی

قسمت قبل:

مقدمه:

قسمت چهاردهم؛ بخش سوم از جهاد تبیین به روایت اسناد؛ مربوط به  انتشار چند سند از ساواک (سازمان اطلاعاتی رژیم پهلوی) در ارتباط با روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی  دوم و مبارزات مردم است.

از مرکز بررسی اسناد تاریخی که این اسناد را برای انتشار در اختیار وبگاه تحلیل ایرانی قرار داده اند؛ سپاسگزاریم.

توجه: اسناد بر اساس تاریخ تنظیم شده اند.

 

جهاد تبیین به روایت اسناد- 14-بخش سوم

روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی

 

از هیچ چیز نمی‌ترسیم

شماره: 3473/ س ت                                                     تاریخ:24/2/42

 

روز 15/2/42 اعلامیه‌ آقای خمینی وسیله حسین حسینی دانشجوی کشاورزی به درب رستوران دانشکده الصاق گردیده متن آن به شرح زیر بوده است.

مدت چهل روز از قتل و آدم‌کشی هیأت حاکمه می‌گذرد و ما امروز بخاطر چهلمین روز تاریخی عزاداریم. هنوز آثار ضرب و جرح از میان نرفته و تعداد مقتولین معلوم نگردیده همچنانکه تعداد کشتگان مسجد گوهرشاد بعد از چند سال معلوم نگردیده است و با این توصیف باید فاتحه دین و ایران را خواند. ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم و هر لحظه آماده‌تر هستیم. ما با پیوستن با اسرائیل مخالفیم.

 

برای ضربه زدن به فعالیت روحانیت؟!

شماره: 196/326                                                       تاریخ: 17/2/43

 

کریمی آشتیانی که با مهندس روحانی وزیر آب و برق ارتباط دوستانه دارد میگفت مهندس روحانی اظهار داشته است نظر دوستان مادر کابینه (منظور وزراء پیرو فرقه بهائیگری است که خود روحانی از آندسته میباشد) آنست اختلاف بین دولت و روحانیت ادامه یابد تا اینکه دولت ناچار شود برای ضربه زدن بفعالیت روحانیون با دولت اسرائیل رابطه سیاسی برقرار کند و حتی در صورت لزوم با آن دولت قرارداد نظامی منعقد سازد. کریمی میگفت بمهندس روحانی گفته‌ام این نظر شما را مردم ایران تائید نمیکنند و ممکن است اگر چنین فکری در ایران عملی شود عکس‌العمل شدیدی نشان داده شود.

روحانی گفته است اگر مقامات روحانی در ایران با حکومت مصر بمبارزه برنخیزند ناچاریم این فکر عقد قرارداد با کشور اسرائیل را عملی سازیم.

روی پرونده مهندس روحانی ضمیمه بایگانی شود.

 

کمک به اسرائیل

   از: 300/ و                                                                       تاريخ: 1/11/48

به: 824                                                                          شماره: 20955/300/ و

 

چند تن از افراد فرقه بهائي در کشور اسرائيل سکونت داشته و چند نفر نيز از جمله شخصي به نام روح‌اله مشتاق اهل قريه سيسان در اطراف تبريز به آن کشور تردد داشته و کمک‌هائي که از طرف فرقه مذکور به کشور اسرائيل مي‌گردد توسط آنها انجام مي‌گيرد ضمناً بهائياني که در آذربايجان و در ساير شهرستان‌ها داراي تأسيسات و کارخانه‌هائي هستند از وسايل و آلات ساخت اسرائيل استفاده و با خريد آن به اقتصاد کشور مورد بحث بطور غيرمستقيم کمک مي‌نمايند.

نسخه اول به بخش بررسي ارسال که نظريه اعلام نمايند.

نظريه بخش 824 = نظري ندارد

نسخه اول به عرض تيسمار مديريت کل رسيد مطلبي مرقوم نفرمودند.

بايگاني شود

 

عوام‌فریبی

از: 9/ ھ                                                                          تاریخ: 30/7/1349

به: 311                                                                         شماره: 12098/9ھ

پیرو: 12031/9 ھ – 23/7/49

 

چون چند روز قبل مادر فنائی فوت کرده بود وقتی که سلیمی نژاد در دانشکده باو تسلیت میگفته از ایشان پرسیده که آیا همانطور که قبلا گفتی واقعاً مرگ ناصر آنقدر مادرت را ناراحت کرده که باعث مرگش شد فنائی جواب میدهد ماردم فشار خون داشت و کمتر زنی را دیده بودم که اینقدر روشنفکر و اهل مطالعه باشد او شعرهای زیادی از حفظ داشت و همانقدر که با یهود ضدیت داشت بکشورهای عربی که با اسرائیل جنگیده­اند و مخصوصاً بشخص ناصر علاقمند بود و وقتی خبر درگذشت ناصر را شنید حالش بقدری بد شد که بزمین افتاد و قدرت حرکت از او سلب شد تا فوت کرد بعد فنائی از جریان تشریف فرمائی شاهنشاه به بیرجند و گناباد صحبت کرده و میگوید یارو آمده و بر روی قبور مردگان زلزله رقص مرگ میکند او که ظاهراً برای سرکشی از تجدید بنای مناطق زلزله بآنجا رفته در باطن برای سرکشی از مقدار محصول چغندر و عایدات زمینهائی که از مردم گرفته­اند رفته است زیرا شوخی نیست در حدود یکصد و هشتاد هزار هکتار زمین را کشت کرده­اند و علم از این ممر 80 میلیون تومان پول گرفته که 40 میلیون تومان آنرا بشاه داده است و چون میخواسته­اند که جشن تولد فرح را در گوشه دنجی بگیرند و میخواسته­اند به بیرجند و باغ شوکت آباد بروند برای عوام فریبی بیشتر از نقاط زلزله زده هم بازدید میکنند.

نظریه یکشنبه- همانطور که طی گزارش پیروی فوق بعرض رسید غلامرضا فنائی اغلب مطالب بر خلافی اظهار میداد و تمام اظهارات وی بعلت معاشرت گذشته وی با کامبوزیا است و میشود گفت که تحت تأثیر و نفوذ عقاید وی میباشد در نظر است با بررسی بیشتر در مورد وی و از روش آن اداره کل مبنی بر ارشاد بعضی افراد ناراحت که نتیجه مطلوب هم داشته است استفاده شود. خـ

11/5/49

311

 

مردم دیگر از شکنجه نمی‌ترسند

از: 12 ﻫ س                                                                            تاریخ: 26/7/57

به: 312                                                                                 شماره: 1884/12ﻫ س

موضوع: محمد امین دانشور

محمد امین دانشور اظهار داشت این یک واقعیت می‌باشد که ملت ایران یکپارچه از رژیم فعلی بیزارند و این عدم رضایت از رژیم از سالها قبل شروع شده بوده لیکن مردم بعلت هراس از حکومت خونخوار 66 جرئت بیان عقاید خود را نداشته‌اند اما حالا دیگر کاسه صبر ملت لبریز گردیده و یکپارچه فریاد می‌زنند که حکومت فعلی را نمی‌خواهند و دیگر از کشته و زندانی شدن و شکنجه نمی‌ترسند و گفته حال حاضر دولت 66 با زور و سرنیزه حکومت می‌نماید و افزوده تنها امید 66 ارتش بوده که خوشبختانه ارتشیان هم مانند گذشته از وی پشتیبانی نمی‌نمایند بطور مثال در وقایع تهران چندین بار اتفاق افتاده که سربازان به جای تیراندازی به طرف مردم فرمانده خودشان را هدف گلوله قرار داده‌اند. و اضافه نموده بایستی چنین هم باشد زیرا سربازان پسران و برادران مردم هستند و به همین لحاظ شایع است که عده زیادی سرباز اسرائیلی به ایران وارد شده‌اند.ح*

نظریه شنبه: با توجه به نحوه اظهارات نامبرده بالا به نظر می‌رسد محمد امین دانشور از وضعیت فعلی خوشنود بوده است.

نظریه یکشنبه: 1- با توجه به دسترسی ردیف 7 و نحوه کسب خبر توسط شنبه به صحت بیان خبر می‌توان اطمینان کرد.

2- وضعیت محمد امین دانشور قبلاً به استحضار رسیده است.

نظریه دوشنبه: نظریه یکشنبه مورد تایید است. روان

نظریه 12/ ﻫ س: بعید بنظر نمی‌رسد نامبرده فوق خبر را گفته باشد.

* عدد 66 کد رمز محمدرضا پهلوی است.

جهاد تبیین به روایت اسناد- 14-بخش سوم

روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی

آمریکااسرائیلساواکفلسطین
Comments (0)
Add Comment