واشنگتن نگران این است که اسرائیلی ها سایت های هسته ای ایران را بمباران کنند . اما آیا آنها می توانند ؟

واشنگتن نگران این است که اسرائیلی ها سایت های هسته ای ایران را بمباران کنند . اما آیا آنها می توانند ؟

نیویورک تایمز؛ 8 اکتبر

نویسندگان: دیوید ای. سنگر ، اریک اشمیت و رونن برگمن

دیوید ای. سنگر و اریک اشمیت از واشنگتن و رونن برگمن از تل آویو گزارش دادند . هر سه آنها بیش از دو دهه از برنامه هسته ای ایران گزارش داده اند .

22 سال است که نیروهای رژیم صهیونیستی برای این لحظه برنامه ریزی کرده اند . اما بعید به نظر می رسد که آنها در دور بعدی اقدام تلافی جویانه به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنند یا بدون کمک آمریکا موفق باشند .

دو سال پیش ، ده‌ها جنگنده رژیم صهیونیستی بر فراز دریای مدیترانه غرش کردند و حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی کردند ، رزمایشی که نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی آشکارا به عنوان تمرینی برای « پرواز دوربرد ، سوخت‌گیری هوایی و حمله به اهداف دور » تبلیغ کردند .

هدف این رزمایش صرفاً ارعاب ایرانی ها نبود . همچنین برای ارسال پیامی به دولت بایدن طراحی شده بود : نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات به تنهایی آموزش می‌داد ، حتی اگر ایالات متحده – با زرادخانه 30000 پوندی ” بمب سنگرشکن “، در حمله شرکت می کرد ، شانس موفقیت بسیار بالاتر بود . [بمب سنگرشکن (به انگلیسی: Bunker buster ) نوعی بمب هستند که برای نفوذ به ساختارهای سخت ، مانند پناهگاههای نظامی یا تأسیسات زیرزمینی طراحی شده‌اند . این مواد منفجره قدرتمند معمولاً در جنگ ها برای هدف قرار دادن مخفیگاه‌های دشمن که توسط بتن یا فولاد ضخیم محافظت شده‌اند ، استفاده می‌شوند .]

مقامات ارشد سابق و کنونی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌های خود به تردیدها در مورد اینکه آیا این کشور توانایی وارد کردن خسارت قابل توجه به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد ، اذعان کردند . با این وجود ، در چند روز گذشته ، مقامات پنتاگون بی سر و صدا به این فکر می کردند که آیا صهیونیست ها پس از این که به این نتیجه رسیدند که ممکن است دیگر هرگز چنین لحظه ای را نداشته باشند ، آماده می شوند تا به تنهایی پیش بروند .

جو بایدن ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ، به آنها نسبت به حمله به سایت‌های هسته‌ای یا انرژی هشدار داده و گفته است که هرگونه پاسخی باید « متناسب » با حمله هفته گذشته ایران به اسرائیل [رژیم صهیونیستی] باشد و اساساً اذعان دارد که برخی حملات متقابل مناسب است . لوید جی آستین سوم ، وزیر دفاع ، با همتای اسرائیلی [ صهیونیست] خود ، یوآو گالانت ، آشکارا گفته است که ایالات متحده از اسرائیل [رژیم صهیونیستی] می خواهد از اقدامات تلافی جویانه ای که منجر به تشدید تنش جدید از سوی ایرانی ها می شود ، اجتناب کند .

مقامات می گویند که احتمالاً اولین اقدام تلافی جویانه [رژیم صهیونیستی] علیه ایران برای حملات موشکی روز سه شنبه بر پایگاه های نظامی و شاید برخی سایت های اطلاعاتی یا فرماندهی متمرکز خواهد بود . حداقل در ابتدا ، بعید به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی به دنبال جواهرات تاج هسته ای این کشور برود . پس از بحث‌های قابل‌توجه ، به نظر می‌رسد که اگر ایرانی‌ها با حملات متقابل خود از مهار خارج شوند ، آن اهداف برای بعد در نظر گرفته شده است .

با این وجود ، در داخل اسرائیل یک فراخوان فزاینده وجود دارد که توسط برخی مقامات در ایالات متحده تکرار شد ، فراخوانی برای استفاده از این لحظه – عقب انداختن توانایی ایران ، برای سال ها یا بیشتر ، که مقامات اطلاعاتی آمریکایی و کارشناسان خارجی به طور فزاینده می گویند در آستانه تولید یک بمب است . در حالی که بیشتر بحث های عمومی بر این واقعیت متمرکز شده است که ایران تقریباً می تواند غنی سازی را برای تولید اورانیوم با درجه تسلیحاتی یا بمب سازی در چند هفته افزایش دهد ، واقعیت مهم تر این است که مهندسان ایرانی ماه ها یا شاید بیش از یک سال طول می کشد تا سوخت را به یک سلاح قابل تحویل تبدیل کنند .

نفتالی بنت ، ملی‌گرای تندرو و نخست‌وزیر سابق [رژیم صهیونیستی] که زمانی خود را در جناح راست نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو توصیف می‌کرد ، اخیراً در این باره در رسانه های اجتماعی نوشت: « اسرائیل [رژیم صهیونیستی] اکنون بزرگترین فرصت خود را در 50 سال اخیر برای تغییر چهره خاورمیانه دارد . ما باید *هم اکنون* برای نابودی برنامه هسته ای ایران ، تاسیسات انرژی مرکزی آن و فلج کردن مرگبار این [نظام] تروریستی اقدام کنیم .»

وی در ادامه افزود: « ما این توجیه را داریم . ما ابزارها را داریم . اکنون که حزب‌الله و حماس فلج شده‌اند ، ایران در معرض دید قرار گرفته است .»

مقامات آمریکایی ، که از رئیس جمهور جو بایدن شروع کردند ، کمپینی را برای حذف چنین حملاتی به عنوان گزینه روی میز به راه انداخته اند و می گویند که این حملات احتمالاً بی اثر خواهند بود و می توانند منطقه را وارد یک جنگ تمام عیار کنند .

مسئله چگونگی ضربه زدن به ایران به یک موضوع کمپین تبدیل شده است . رئیس جمهور سابق دونالد جی. ترامپ اینگونه استدلال کرد که اسرائیل [رژیم صهیونیستی] باید « ابتدا به تاسیسات هسته ای ایران ضربه بزند و بعداً نگران بقیه باشد .» این رویکردی است که حتی او به عنوان رئیس جمهور نیز از آن طفره رفته است . روز یکشنبه ، مایکل آر. ترنر ، نماینده ایالت اوهایو و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ، از آقای جو بایدن در برنامه « رو در رو با ملت » شبکه سی‌بی‌اس انتقاد کرد و گفت : « کاملاً غیرمسئولانه است که رئیس‌جمهور بگوید این موضوع کنار گذاشته شده است ، در حالی که قبلاً گفته بود این موضوع روی میز است و در حال بررسی است .» (م.ر)

بحث ناگهانی در مورد یک حمله (رژیم صهیونیستی به ایران ) سوالات جدیدی را ایجاد کرده است . اگر رژیم صهیونیستی حمله کند ، واقعاً تا چه اندازه می تواند توانایی های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را عقب بیندازد؟ یا این که آیا نتیجه این حمله صرفاً محرمانه تر کردن و زیر زمینی تر کردن برنامه هسته‌ ای ایران خواهد بود و باعث می‌ شود که ایران از معدود بازرسان هسته‌ ای که هنوز دسترسی منظم، اگر چه محدود، به تأسیسات هسته ای اصلی ایران را دارند ، جلوگیری به عمل آورد ؟ و اگر حمله رژیم صهیونیستی رهبران ایران را وادار کند که در نهایت تصمیم بگیرند برای دستیابی به یک بمب با سرعت بیشتری پیش بروند – مسیری که ملاها [ روحانیون] و ژنرال های ایران برای نزدیک به ربع قرن از عبور از آن متوقف شده اند، در آن صورت چه؟

در نطنز، یک هدف قدیمی و یک هدف جدید

به مدت 22 سال مرکز توجه رژیم صهیونیستی – و واشنگتن – در ایران، نیروگاه غنی‌ سازی نطنز بوده است که در حدود سه طبقه در بیابان مدفون شده است.

اسرائیل [ رژیم صهیونیستی ]  طرح هایی را برای تخریب یا فلج کردن سالن غول پیکر سانتریفیوژ ، جایی که هزاران ماشین بلند و نقره ای با سرعت مافوق صوت می چرخند تا زمانی که اورانیوم به مواد درجه یک در سطح تولید بمب نزدیک شوند، توسعه داده است . در حالی که تهران به طور رسمی تلاش برای در اختیار داشتن بمب را رد می کند ، در ماه های اخیر برخی از مقامات و مفسران ایرانی به شدت در این باره بحث و استدلال کرده اند که آیا فتوای صادر شده در سال 2003 توسط [ حضرت آیت الله ] علی خامنه ای رهبر عالی ایران مبنی بر منع داشتن سلاح هسته ای باید لغو شود یا خیر .

در همین حال جمهوری اسلامی ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد را افزایش داده است . کارشناسان بر این باورند که اکنون این مقدار سوخت برای تولید سه یا چهار بمب کافی است و رسیدن ایران به سطح تولید بمب، یعنی اورانیوم با غنای 90 درصد، فقط چند روز طول می کشد.

در حالی که تاسیسات نطنز یک هدف نسبتا آسان برای هدف قرار دادن خواهد بود، اما ضربه زدن به آن در واقع یک اقدام به جنگ تلقی می شود . بنابراین، در 15 سال گذشته، ایالات متحده آمریکا از دیپلماسی، خرابکاری و تحریم، و نه بمب، استفاده کرده است تا برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را مخدوش کند . و به طور فعال از دستیابی رژیم صهیونیستی به تسلیحات مورد نیاز برای نابودی تأسیسات سانتریفیوژ دیگری به نام تأسیسات هسته ‌ای فردو که در اعماق کوه ساخته شده است، جلوگیری به عمل آورده است .

رییس جمهور جورج دبلیو بوش درخواست های رژیم صهیونیستی را برای دادن بزرگترین بمب های سنگر شکن ایالات متحده و بمب افکن های B-2 به نیروی هوایی خود [ رژیم صهیونیستی ] که برای هدف قرار دادن تاسیسات فردو لازم است رد کرد . این تسلیحات برای هر تلاشی برای خارج کردن تاسیسات هسته ای فردو و دیگر تاسیسات عمیق و به شدت تقویت شده ضروری است .

تصمیم آقای بوش بحثی را در داخل کاخ سفید برانگیخت . دیک چنی ، معاون رئیس جمهور، ایده حمله را پذیرفت، اما آقای بوش با این استدلال که ایالات متحده نمی تواند خطر جنگ دیگری در خاورمیانه را بپذیرد، در مقابل این ایده محکم ایستاد . ایهود باراک که به عنوان عالی‌ ترین افسر یونیفرم پوش رژیم صهیونیستی و همچنین نخست‌ وزیر این کشور خدمت می‌ کرد، در مصاحبه‌ ای با نشریه تایمز در سال ۲۰۱۹ خاطر نشان کرد که هشدار آقای بوش « واقعاً هیچ تفاوتی برای ما ایجاد نکرد ». او تصریح کرد که تا پایان سال 2008، رژیم صهیونیستی برنامه عملی برای حمله به ایران نداشت.

 

به زودی چندین مورد توسعه یافت . مشاجره بر سر سنگر شکن ها به شکل گیری یک عملیات مخفی بزرگ به نام «بازی های المپیک» [عملیات بازیهای المپیک (Operation Olympic Games) به مجموعه حملات سایبری علیه تأسیسات هسته‌ ای ایران گفته می‌ شود که از سوی ایالات متحده آمریکا و اسراییل صورت گرفت. این عملیات که شامل تولید و انتشار مجموعه‌ای از پیچیده‌ ترین بدافزارها علیه تأسیسات هسته‌ ای ایران بود به عنوان اولین جنگ سایبری به معنی واقعی کلمه شناخته شد] کمک کرد، یک برنامه بسیار محرمانه اسرائیلی-آمریکایی برای از بین بردن سانتریفیوژها با استفاده از یک سلاح سایبری. بیش از 1000 سانتریفیوژ توسط ویروس استاکس نت از بین رفت و برنامه هسته ای ایران را یک سال یا بیشتر به عقب انداخت.

اما بازی‌ های المپیک گلوله نقره‌ ای [گلوله‌ ای است که از نقره درست شده‌ است و تنها اسلحه‌ ای است که قابلیت به‌ کارگیری در مقابل گرگینه (گرگ وحشی)، افسونگری (جادوگری) یا سایر هیولاها را دارد] نبود : ایرانی‌ ها فعالیت های خود را بازسازی کردند و هزاران سانتریفیوژ دیگر اضافه کردند. آنها بیشتر تلاش خود را به اعماق زمین منتقل کردند. و این واقعیت که کد کامپیوتری مخرب [ بدافزار] از کارخانه درز پیدا کرد و به جهان فاش شد، کشورهای دیگر را بر آن داشت تا بر توسعه حملات زیر ساختی خود، از جمله شبکه‌ های برق و سیستم‌ های آب تمرکز کنند.

اسرائیلی‌ ها همچنین دانشمندان ایرانی را ترور کردند و به تأسیسات غنی‌ سازی بالای زمین حمله کردند، با هواپیماهای بدون سرنشین مراکز تولید سانتریفیوژ را هدف قرار دادند و منابع عظیمی را به منظور آماده‌ سازی برای حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران سرمایه‌ گذاری کردند.

تلاش‌ های اسرائیل [ رژیم صهیونیستی ]  پس از دستیابی دولت اوباما به توافق هسته‌ ای با ایران که باعث شد این کشور بیشتر سوخت هسته‌ ای خود را به خارج از کشور ارسال کند، دچار تزلزل شد.(م.م)

و بعداً، وقتی آقای دونالد ترامپ از توافق [برنامه جامع اقدام مشترک] خارج شد، او و آقای نتانیاهو متقاعد شدند که ایرانی‌ها در پاسخ به تهدیدات واشنگتن از پروژه‌های خود دست می‌کشند. نیروهای دفاعی [رژیم صهیونیستی] اسرائیل به جای آن بر حزب‌الله و تونل‌های زیرزمینی که موشک‌های تولید ایران را در آن نگهداری می‌کرد، متمرکز شدند.

مقامات اسرائیلی می گویند زمانی که آقای بنت در سال 2021 به نخست وزیری رسید، از عدم آمادگی [رژیم صهیونیستی] اسرائیل برای حمله به برنامه ایران شوکه شده بود و دستور تمرینات جدید برای شبیه سازی پرواز مسافت های طولانی به ایران و ریختن منابع جدید در آماده سازی را صادر کرد. حتی امروز نیز توانایی اسرائیل محدود است. این کشور به ناوگان قدیمی هواپیماهای سوخت‌رسان هوایی بوئینگ 707 متکی است و سال‌ها طول می‌کشد تا مدل‌های جدیدتر که قادر به حمل سوخت برای بردهای طولانی‌تر هستند، توسط ایالات متحده به آن ها تحویل داده شود.

سنگر شکن های خود [رژیم صهیونیستی] اسرائیل در برابر انواع تونل هایی که حزب الله موشک ها را در آنها ذخیره می کند مؤثر بوده است و به نیروهای اسرائیلی امکان کشتن [شهید] سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله را در ماه گذشته داد. اسرائیلی ها معتقدند که می توانند پدافند هوایی در اطراف بسیاری از سایت های هسته ای را از بین ببرند. آنها در مبادله موشکی با ایران در ماه آوریل یکی از این سایت ها را زدند تا پیامی ارسال کنند. اما [رژیم صهیونیستی] اسرائیل به سادگی نمی تواند وارد تاسیسات هسته ای بسیار تقویت شده ایران حفر شده در کوه ها شود.

ژنرال فرانک مک کنزی که در زمان مدیریت فرماندهی مرکزی ایالات متحده مسئول برنامه های جنگ ایران بود، گفت: «هدف هسته ای یک هدف بسیار دشوار است. او گفت: «جایگزین‌های زیادی برای این هدف وجود دارد،» و افزود که اجرای بسیاری از آنها – از جمله زیرساخت‌های انرژی – آسان‌تر خواهد بود.

حرکت و اقدامات بعدی ایران

چه [رژیم صهیونیستی] اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند یا نه، دلایل جدیدی برای نگرانی در مورد آینده هسته ای ایران وجود دارد.

اولین مورد این است که آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه بارها در هفته های اخیر مطرح کرده است: او بر اساس اطلاعاتی که ایالات متحده از صحبت در مورد آن امتناع می ورزد، تاکید کرده است که روسیه در حال اشتراک فناوری با ایران در زمینه مسائل هسته ای است. مقامات این کمک را “کمک فنی” توصیف می کنند و می گویند هیچ مدرکی دال بر اینکه مسکو سخت افزار مورد نیاز برای ساخت کلاهک جنگی را در اختیار ایران قرار می دهد وجود ندارد.

اما تا قبل از شروع جنگ در اوکراین، روسیه با ایالات متحده و اروپا برای مهار برنامه هسته‌ای ایران همکاری کرده بود، حتی به مذاکرات سال 2015 در کنار کشورهای غربی پیوست. حال، اگر گزارش‌های آمریکایی درست باشد، نیاز روسیه به هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی و سایر تسلیحات به این معنی است که می‌تواند پیشرفت ایران را به سمت ساخت دستگاه هسته‌ای سرعت بخشد.

نگرانی دوم این است که آسیب های وارد شده به حزب الله در چند هفته گذشته، از جمله ترور و شهادت رهبران آن، می تواند جمهوری اسلامی ایران را آسیب پذیر کند. دیگر نمی تواند روی توانایی گروه تروریستی برای حمله به [رژیم صهیونیستی] اسرائیل حساب کند. حرکت برای دستیابی به سلاح هسته ای ممکن است تنها راه واقعی آن برای بازدارندگی [رژیم صهیونیستی] اسرائیل باشد.

غروب ششم شهریور ماه سال 1403آمریکا و ناتو در کنار طیفی از کشورهای مرتجع عربی و اروپایی با تابلویِ «نتانیاهو» و «[رژیم صهیونیستی] اسرائیل» یکی از ناجوانمردانه‌ترین، کثیف‌ترین و هولناک‌ترین عملیات‌های ترور تاریخ را در ضاحیه بیروت انجام دادند. آنها یک محوطه کوچک که در آن چند ساختمان قرار داشت را با استفاده از 12 جنگنده اف 15 و اف 35 و با 80 بمب سنگرشکن 2000 پوندی که برخی نام آن را «جی بو یو 28» نامیده‌اند، بمباران کردند! طبق گزارش‌ها، چیزی بالغ بر 400 نفر که غالبا غیرنظامی بودند، در این حمله وحشیانه شهید شدند. یک روز بعد اعلام شد، [شهید] سید حسن نصرالله و برخی فرماندهان ارشد این جنبش استثنائی و محبوب به شهادت رسیده‌اند و بمب‌ها را نیز آمریکا در اختیار صهیونیست‌ها قرار داده بود.

و نگرانی سوم این است که ضربه زدن و آسیب رساندن به برنامه ایران سخت‌تر می شود. چندین سال پیش، زیر نظر ماهواره‌های آمریکایی و اسرائیلی، ایران شروع به حفر یک شبکه تونلی وسیع در جنوب نطنز کرد، جایی که ایالات متحده معتقد است یک مرکز غنی‌سازی جدید و در واقع بزرگترین مرکز ایران است.البته این مرکز هنوز بطور کامل راه اندازی نشده است. در گذشته – زمانی که [رژیم صهیونیستی] اسرائیل رآکتورهای هسته ای را در عراق در سال 1981 و سوریه در سال 2007 منهدم کرد – دقیقاً همان لحظه ای بود که تصمیم گرفت حملات پیشگیرانه را انجام دهد.

دیوید ای.سنگر، تحلیلگر اخبار دولت بایدن و امنیت ملی آمریکاست. او بیش از چهار دهه روزنامه نگار تایمز بوده و چندین کتاب در مورد چالش های امنیت ملی آمریکا نوشته است.  اریک اشمیت خبرنگار امنیت ملی تایمز است که بر امور نظامی ایالات متحده و مسائل ضد تروریسم در خارج از کشور تمرکز دارد، موضوعاتی که او بیش از سه دهه در مورد آنها گزارش کرده است. رونن برگمن نویسنده مجله نیویورک تایمز، مستقر در تل آویو است. آخرین کتاب او “برخیز و بکش اول: تاریخ مخفی ترورهای هدفمند [رژیم صهیونیستی] اسرائیل” است که توسط Random House منتشر شده است.(م.ب)