انجمن حجتیه گسترش فساد و ظهور5

انجمن حجتیه گسترش فساد و ظهور5

قسمت قبل:

مقدمه:

آیا مبارزه انجمن حجتیه با بهائیت واقعیت داشت؟

مقدمه:

در قسمت چهارم در ادامه مبحث مبارزه انجمن حجتیه با بهائیت ابتدا اشاره ائی  به چرایی علاقه شاه به بهائیت انداخته شد و سپس به تنگاناهای که روحانیت در خصوص مبارزه با بهائت و به مواضع انجمن حجتیه در این رابطه نگاه گردید و اشاره ایی به مواضع انجمن  حجتیه در قبال گردهمایی ۱۵ هزار بهایی از سراسر جهان در اردیبهشت سال ۱۳۴۲ در لندن انداخته شد.

در قسمت پنجم مباحثی همچون قدرت اقتصادی بهاییان، ایدئولوژی پهلویسم، شکارگاه بهاییت مطرح می گردد و اینکه سیاست انجمن حجتیه درقبال این سیاست بهائیت و رژیم پهلوی مبنی بر بستن چشمان خود چگونه به این سیاست رژیم گذشته کمک کرده است مطالبی اشاره می گردد…

انجمن حجتیه گسترش فساد و ظهور5

مبارزه انجمن حجتیه با بهاییت

قدرت اقتصادی بهاییان

بهاییت ذیل راهبرد قبضه کردن ایران به کسب قدرت اقتصادی اهتمام ویژه و جدی نشان داد.

آقای سید حسین سجادی بخش ناچیزی از قدرت اقتصادی این فرقه را چنین بر می شمارد.

”  … از نظر اقتصادی مملکت در قبضه آنان بود. نخستین تلویزیونی که به ایران آمد متعلق به آنها بود. دارو کلا در قبضه آنها بود. پپسی کولا را بهاییان تاسیس کردند. شرکت فیروز – که قسمت های مختلفی از دارو تا لوازم خانگی داشت – متعلق به بهاییان بود …”

( در سایه خورشید، تاریخ شفاهی تبلیغ و…  خاطرات سید حسین سجادی، دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول، ۱۴۰۰، ص: ۲۶)

انجمن در قبال این راهبرد فرقه، برنامه و راهبردی در نظر نگرفت و یا مجاز نبود لذا جز تماشای رشد تصاعدی اقتصاد بهاییت کاری از آن بر نمی آمد. رشد اقتصادی بهاییان در اکثر شاخه ها و رشته های تجاری و اقتصادی و کشاورزی توسعه یافت.( نک : ظهور و سقوط پهلوی، خاطرات حسین فردوست)

فقط یک مورد آن کارتلی است که هژبر یزدانی دست و پا کرد و انحصار قند، واردات گوشت و مالکیت سهام بانک صادرات را به دست آورد.( فردوست، همان)

انجمن حجتیه در قبال قدرت یابی اقتصادی بهاییان که به شکل افسانه ای رو به گسترش و پیشرفت گذاشته بود راهبردی نداشت.

البته تنور شوخی بی مزه ای به نام جنگ پپسی و کوکا کولا را همواره گرم نگه می داشتند.

انجمن حجتیه گسترش فساد و ظهور5

مبارزه انجمن حجتیه با بهاییت

 ایدئولوژی پهلویسم، شکارگاه بهاییت

ایدئولوژی پهلویسم چند پایه داشت: ناسیونالیسم شوونیستی باستانگرا، سکولاریسم و مدرنیسم.

تمام پایه های مزبور دارای جوهره ی ضد دینی اند. مضافا اینکه سیاست های اجرایی شاه در حوزه فرهنگ، ترویج الحاد و حذف دین از صحنه اجتماع بود.

برای مثال چنانچه شهید مطهری ره نوشت، شاه الحاد مارکسیستی ( چپ اروپایی یا مدرن) را در دانشگاهها اشاعه می داد و چاپ و نشر کتب مارکسیستی را نیز آزاد می گذاشت.

علاوه بر آن چنانکه  سرهنگ علی زیبایی در کتاب کمونیسم در ایران می نویسد، پس از کودتای ۲۸ مرداد حکومت تصمیم گرفت توده ای را با رژیم همراه سازد  و به خدمت خود در آورد.

شاه این سیاست را با موفقیت و شتاب دنبال کرد و تعداد کثیری از توده ای ها را در کانون پرورش فکری کودکان، روزنامه کیهان، رادیو تلویزیون، حزب رستاخیز و … به کار گرفت. پرویز نیکخواه و محمود جعفری دو نمونه از کمونیست های در خدمت شاهند.

افزون بر آن تلویزیون ایران حدود ۱۱ تا ۱۲ سال در تملک و تحت مدیریت پرویز ثابت پاسال بود و نیز بهاییان را بر دیگر مصادر امور مهمی مانند آموزش و پرورش گماردند‌( فرخ رو پارسا).

با این وجود شاه برای عوامفریبی و کسب مشروعیت دینی، قرآن هم چاپ می کرد، به حرم امامان کمک می نمود  و… طرفه آنکه ادعا می کرد نظر کرده امام زمان عج و حضرت عباس است و از جانب خدا به او الهاماتی می شود.

باری براساس مطالعات محققان، پیامد مستقیم اشاعه الحاد حکومتی، زوال فکر دینی و سستی عقاید توده مردم است و در کنار این فرآیند، سیاست تضعیف روحانیت نیز مزید بر علت شد.

پیداست در چنین شرایطی جامعه به تعبیر دورکهایم دچار آنومی می شود و شهروندان گرفتار زوال معنا می گردند اما نمی توانند بدون معنا زیست کنند لذا در جستجوی معنا به هر ریسمانی ولو دروغین می آویزند، اینجاست که صید فرقه ها می شوند.

 

انجمن حجتیه گسترش فساد و ظهور5

مبارزه انجمن حجتیه با بهاییت

سرچشمه ناشناسی انجمن حجتیه

۱- انجمن تاکنون تحلیل و تبیینی علمی و یا مذهبی در باره ایدئولوژی پهلویسم ارایه نداده و از آثار و پیامدهای آن غفلت تاریخی ورزیده است و بلکه متاسفانه همراه و موید آن هم بوده است.

البته آقای حلبی یکی دوبار بر منبر ناسزاهایی به باستانگرایی و طرفدارانش نثار کرده ولی از تبیین علمی ایدیولوژی پهلویسم ناتوان بود و یا به عللی خودداری ورزیده است.

۲- چنانکه آمد، رژیم پهلوی با برنامه های نظام مند و کارکردهای حساب شده ی ضد دینی اش مهمترین کارگاه تولید طعمه برای گروهها و فرقه هایی مانند بهاییت به شمار می رفت.

انجمن دانسته و یا ندانسته چشم بر این واقعیت روشن فرو بسته بود و ساده اندیشانه می پنداشت اگر شماری از بهاییان را مسلمان سازد مشکل را حل کرده است. در حالی که به ازای هر بهایی مسلمان شده صدها نفر تحت تاثیر برنامه های الحاد زای رژیم پهلوی، طعمه آماده ی شکار این دست فرقه ها می شدند.

نتیجه:

اینکه انجمن می گفت با سیاست کاری نداریم در واقع فریاد می زد که به سرچشمه ترویج الحاد بی توجه است.

ادامه مطلب…

انجمن حجتیهبهائیانبهائیتجهاد تبیین
Comments (0)
Add Comment