تهران برای مقابله با اسرائیل و همپیمانان غربی اش چه چیزی تدارک دیده است ؟

تهران برای مقابله با اسرائیل و همپیمانان غربی اش چه چیزی تدارک دیده است ؟

الجزیره ؛ 13 اوت

منطقه خاورمیانه پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” در تهران و تهدید ایران مبنی بر مجازات شدید اسرائیل به شدت دچار تنش شده است.

اسرائیل و همپیمانان غربی اش و در راس آنها آمریکا امکانات نظامی خود را جهت مقابله با حمله ایران گردهم آورده اند و تهران نیز به سرعت سامانه های راداری خود را در سراسر کشور و انواع سامانه های پدافند هوایی را در اطراف تاسیسات حیاتی خویش مستقر کرد.

توضیح جدول انعکاس

بر اساس تجربه به دست آمده از عملیات وعده صادق که طی آن ایران در آوریل گذشته در واکنش به مورد هدف قرار گرفتن کنسولگری اش در دمشق برای اولین بار در تاریخ خود به طور مستقیم اسرائیل را مورد حمله نظامی قرار داد . تهران به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای تجهیز پدافند هوایی و ارتقای توان تهاجمی خود و انجام تمرینات نظامی در غرب کشور به عنوان نزدیک ترین منطقه به فلسطین اشغالی در تلاش بسر می برد.

در همین حال امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تجهیز پدافند هوایی به سامانه‌های موشکی، راداری و پهپادی در راستای توسعه توان رزمی یگان‌های راهبردی خبر داد و گفت: ارتقای توانمندی‌ها ، رادارها، موشک ها و پهپادها متناسب با تهدیدات قابل پیش بینی اخیر صورت گرفته است.

با توجه به اینکه اسرائیل در انتظار پاسخ ایران بسر می برد، تهران استقرار ناوگان دریایی آمریکا در آب‌های منطقه ای خود را زیر نظر داشت و همین امر باعث شد تا سپاه پاسداران تقریبا 2 هزار و 654 سامانه نظامی را به نیروی دریایی خود در آب‌های خلیج (فارس) بیافزاید که در میان آنها به عنوان مثال می توان از موشک های کروز دور برد و میان برد با توان رادارگریزی بالا مجهز به کلاهک های انفجاری قوی نام برد.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی اش به سامانه‌های راداری، سامانه‌های جنگ الکترونیک و پهپادهای جدید دست یافته و جدیدترین تجهیزات نظامی علیه تمامی اهداف دریایی را نیز به دست آورده است.

محمدمهدی یزدی، پژوهشگر نظامی از رونمایی تسلیحات نظامی توسط سپاه پاسداران به عنوان یک پاسخ متناسب با بسیج ناوهای هواپیمابر، ناوشکن و زیردریایی‌های غربی آمریکایی در منطقه نام برده و توضیح داد: آنچه سپاه پاسداران از آن رونمایی کرد تنها بخش کوچکی از آن چیزهایی است که در اختیار دارد. سپاه عمداً شماری از تسلیحات خود با قابلیت شکار و انهدام شناورهای دریایی را به نمایش گذاشت.

یزدی در گفتگو با الجزیره نت معتقد است که کشورش « در حال ارسال پیام‌های عملی به طرف‌های غربی است که این روزها در حال گردآوری تسلیحات پیشرفته خویش برای مقابله با حمله احتمالی ایران علیه رژیم صهیونیستی هستند. بدین ترتیب ایران آنها را از عواقب هر گونه اشتباه محاسباتی برحذر می دارد زیرا این امر به تهران انگیزه لازم جهت از میان برداشتن منابع تهدیدآفرین در دریا را می دهد.»

به گفته این پژوهشگر با توجه به حمله مورد انتظار ایران و تحولات شکل گرفته در دریای سرخ ، ملحق شدن یگان‌های جنگ الکترونیک به زرادخانه سپاه پاسداران در خصوص شکل گیری برخی از سناریوهای احتمالی پیامدهایی به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد که کشورش ” نیروی دریایی آمریکا را دشمن اصلی خود در دریاهای آزاد می‌داند و تسلیحات جدید ایران در وهله اول نیروهای آمریکایی را نشانه رفته است . علاوه بر آن دشمن از کارآمدی شماری از تسلیحات که تا کنون از آنها رونمایی نشده غافلگیر خواهد شد.”

در حالی که بخشی از ایرانیان، استقرار تسلیحات غربی در منطقه را دلیلی بر ناتوانی اسرائیل در محافظت از خود می‌دانند، بخش دیگری این سوال را مطرح می کند که تهران برای مقابله با ناوگان هوایی، به ویژه هواپیماهای رادارگریز که در عملیات « وعده صادق » موفق شدند درصد زیادی از موشک ها و پهپادهای ایرانی را سرنگون کنند، چه چیزهایی آماده کرده است؟

در حالی که مطبوعات فارسی به یادآوری مانورهای نظامی مشترک جمهوری اسلامی ایران با مشارکت روسیه و چین در آب های اقیانوس هند می پردازند، برخی محافل ایرانی از سرنوشت ائتلاف های راهبردی تهران و متحدان شرقی اش می پرسند. در حالی که گروهی دیگر از کند بودن طرف روسی در تحویل دادن جنگنده های سوخو-35 که تهران بیش از یک سال پیش خریداری کرده بود، انتقاد کردند.

حسین کنعانی مقدم سرتیپ بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب در گفت وگو با الجزیره نت در پاسخ به سوال های یاد شده با اشاره به این ضرب المثل که ” دشمن دشمن من دوست من است ” تاکید کرد: ارزیابی دشمن که تصور می کند تهران در مقابله با همپیمانان  اسرائیل تنها است ، اشتباه می باشد . به عنوان مثال سفر اخیر سرگئی شویگو دبیرکل شورای امنیت روسیه به تهران در همین راستا انجام گرفت.

کنعانی مقدم – که به دلیل نزدیک بودن به مراکز تصمیم‌گیری ایران شخصیت شناخته شده ای است – در گفتگو با الجزیره نت فاش کرد که کشورش سامانه‌های پدافند هوایی اس-400 به همراه  تعدادی جنگنده سوخو-35 را از متحد روس خود دریافت کرده است .

کنعانی مقدم توضیح داد : تجهیزات پیشرفته نظامی که وارد کشور شده برای انجام وظایف محوله در آمادگی کامل بسر می برند.

کنعانی مقدم در پایان با بیان اینکه توافقات راهبردی امضا شده بین تهران و مسکو و پکن به نفع همه طرف‌ها است و هماهنگی بین طرف‌های معاهدات با سرعت پیش می‌رود، ادامه داد: « نیازی به افشای گام‌های بعدی قبل از انجام آنها نمی بینیم. »

با توجه به سکوت رسمی ایران در قبال گزارش رسانه های غربی مبنی بر ورود تسلیحات روسی به جمهوری اسلامی، نمایندگی دائم تهران در سازمان ملل در 10 اوت به سرعت صحت گزارش ارسال موشک از سوی تهران به روسیه را تکذیب کرد و افزود: ایران یک مشارکت راهبردی بلندمدت با روسیه در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری نظامی منعقد کرده است.

در حالی که تهران همچنان تهدید به پاسخگویی می کند بدون آنکه آن را شروع نماید، برخی محافل دلیل تاخیر در حمله مورد انتظار را به رزمایش های سپاه پاسداران برای تمرین برنامه های طراحی شده نسبت می دهند، در حالی که ناظران بر این باورند که بالا نگه داشتن چوب انتقام بر سر تل آویو و متحدان غربی اش به مدت طولانی برای  آنها بسیار پرهزینه خواهد بود و ادامه وضعیت آماده باش ممکن است باعث فروپاشی وضعیت روحی روانی شهرک‌ نشینان شود و خسارات بیشتری را به اقتصادهای غربی وارد کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دیروز یکشنبه گزارش داد که سپاه پاسداران در حال انجام آموزش نظامی در مناطق غربی کشور در نزدیکی مرز عراق « به منظور ارتقاء بخشیدن به آمادگی نیروهای رزمی خویش » است. ایرنا توضیح داد که این آموزش نظامی از جمعه گذشته آغاز شده و قرار است تا امروز سه شنبه ادامه یابد.

با توجه به میانجی‌گری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور منصرف کردن ایران از انجام تهدیداتش ، ایران می‌گوید که بر سر حاکمیت ملی و خون میهمان خود حاضر نیست سازش کند. البته برخی از طرف ها هشدار می دهند که به تعویق افتادن حمله ایران بیش از حد انتظار ممکن است باعث شود اسرائیل حمله پیشگیرانه علیه جمهوری اسلامی انجام دهد هر چند این موضوع در حال حاضر بعید به نظر می رسد.

ناظران سیاسی در ایران معتقدند که اسرائیل توان انجام حمله پیشگیرانه علیه ایران را ندارد زیرا توان تل آویو در تجاوز مستمرش علیه غزه دچار فرسایش شده است و علاوه بر آن چنین حمله ای با توجه به وسیع بودن جغرافیای جمهوری اسلامی ثمری به همراه ندارد و ممکن است زمینه را برای یک جنگ طولانی مدت فراهم آورد . جنگی که ممکن است باقیمانده توان اسرائیل را از بین ببرد. (م.غ)

تهران برای مقابله با اسرائیل و همپیمانان غربی اش چه چیزی تدارک دیده است ؟