تکنیک های عملیات روانی-4 + فیلم
مقدمه:
در قسمت سوم با سه تکنیک چارچوببندی دوگانه یا فریمینگ دوگانه – راه آهن مطلوب – نتایج جنگ به عنوان حربهای روانی آشنا شدیم.
در قسمت چهارم به تکنیک های القای یأس و ناامیدی – برچسب زنی تکنیکی برای تخریب – ارائه اطلاعات گزینش شده – بحران سازی تصنعی اشاره می شود …
تکنیک های عملیات روانی-4 + فیلم
القای یأس و ناامیدی
یأس، حالتی روانی است که اغلب با اضطراب، ناامیدی و احساس بیچارگی و درماندگی همراه میباشد. القای یأس و ناامیدی یکی از تکنیکهای پر کاربرد عملیات روانی به شمار میرود. در این تکنیک، با ارائهی تصویری از موقعیت، تلاشها و فعالیتهای فرد یا جامعه، سعی میشود فرد و جامعه در جریان حرکت خود به سوی هدفها و آرمانهایش در مقاطع گوناگون و بهطور مکرر و پیوسته احساس شکست نموده و به ناتوانی خود معتقد و معترف گردد.
استفاده از فشارهای عملی در کنار عملیات روانی بهویژه فشارهای اقتصادی و بحرانسازی تصنعی زمینهی ایجاد ناامیدی و یأس در جامعه را تسهیل میکند.
یکی از باسابقهترین شیوههای القای یأس و ناامیدی، بیهوده نشان دادن مقاومت و تلاش میباشد. بهطور کلی بیهوده نشان دادن فعالیتهایی خاص باعث تنزل شدید روحیهی مخاطبان میشود.
برچسب زنی تکنیکی برای تخریب
یکی از تکنیکهایی که رسانهها برای تخریب یا تقدیس شخصیتها و یا تفکرات استفاده میکنند، تکنیک برچسبزنی است که هدف از آن این است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شود، بدون اینکه استدلالی در محکومیت آن ذکر شود.
شاید شما هم در زندگی روزمرهتان با افرادی مواجه شده باشید که از سوی دیگران با صفات مثبت یا منفی معرفی شدهاند. این القاب میتواند دیدگاه شما را نیز دربارهی آن فرد تغییر دهند زیرا کلمات ارزشی، قدرت اقناع کنندگی بالایی دارند و میتوانند به تعریف ما از واقعیت جهت دهند.
کاربرد این تکنیک در تبلیغات سیاسی بسیار متداول است.
در این روش، از واژههایی که دارای بار معنایی مثبت یا منفی هستند استفاده کرده و آنها را به افراد یا نهادهای مختلف نسبت میدهند. مثلاً برخی رسانهها با بهکاربردن عناوین مثبت مانند دموکرات، آزادیخواه، نجاتبخش و یا عناوین منفی مانند تروریست، متحجر و سنتی دربارهی یک شخص، گروه یا کشور، برداشت مخاطب را نسبت به موضوع اصلی تحت تأثیر قرار میدهند.
در روش برچسبزنی فرصت بررسی و نقد شواهد از مخاطب گرفته میشود و تنها بهواسطهی القابی که رسانهها برای افراد و گروهها انتخاب کردهاند دربارهی موضوع تصمیمگیری میشود.
ارائه اطلاعات گزینش شده (جمعآوری کارتهای یکدست)
این تکنیک بهره گرفتن از جزئیات و تکههای پراکندهای از یک موضوع یا رخدادی است که از میان انبوهی از اطلاعات درست ونادرست گزینش میشود؛ به گونهای که با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و مخاطب را ناگزیر به نتیجهگیری باب میل خویش نمایند. این جزئیات ممکن است حقایق مربوط به یک موضوع و یا واقعهای باشد، یا ممکن است انتخابی از سخنان و مدارک کذب باشد. در واقع عاملان رسانهای با استفاده از این تکنیک درصدد هستند صرفاً پاسخهای مثبت و یا منفی را (برحسب هدف خود) گزینش نموده و برجسته نماید.
در این مواقع افکارعمومی، عمل خود را نتیجه تصمیم گیری خود میداند و چون همگان عقل خود را برتر میدانند ، لذا بر افکار و ایدههای خود تاکید زیادی دارند. البته در مواقعی که شهروندان سواد و معلومات کمتری دارند و یا با اصل ایده مورد نظر موافقند، نتیجه گیریها باید به طور مستقیم به آنها عرضه شود و از نتیجه گیری توسط مخاطب خودداری شود.
در عملیات روانی رادیویی در امریکا از این تکنیک به کرات استفاده میشود. آنان هرگاه بخواهند علیه یک مسئول یا یک سازمان خارجی تبلیغ کنند، بخشی از گفتهها و یا عملکرد او را جمع آوری و همراه با بیانات کذب و یا حذف و تحریف آن گفتهها پخش می کنند.
بحران سازی تصنعی
بر اساس این تکنیک، کارشناسان عملیات روانی تلاش می کنند اوضاع اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و … را آن چنان بحرانی جلوه دهند، که باعث تشویش افکارعمومی و از بین رفتن اراده مقاومت و تلاش همگانی شود.
مثلا رسانههای فارسی زبان معاند، تمام تمرکز خود را بر موضوع «زنان در ایران» گذاشتهاند و طوری کلمهی زن را به زبان میآورند که در ذهنِ همه مخاطبان، حجم عظیمی از ظلم و ستم به زنانِ ایرانی تداعی شود.
رسانههای خارجی این روش را آنقدر ماهرانه به کار میبرند که این موضوع را بتوانند حتی در خود جامعه ایران القا کنند که زنان در ایران، بیشتر از هرکشور دیگری مخصوصا کشورهای اروپایی و آمریکا تحت خشونتهای مختلف قرار دارند. تا به این صورت بتوانند ایران را درگیر بحرانی بزرگ نشان دهند.
این رسانهها اما حرفی از این آمار نمی زنند:
– در سال 2023، در فرانسه 270 هزار زن اعلام کردند که مورد تجاوز قرار گرفتهاند؛ هر چند به اذعان رسانههای آلمانی این آمار کمتر از تعداد تجاوزات صورت گرفته است. زیرا بسیاری از زنان، از ترسشان از شکایت صرف نظر میکنند.
– در سال 2023 ، 155 زن در آلمان توسط پارتنرفعلی یا سابق خودکشته شده اند. (طبق آمار دفتر پلیس جنایی فدرال )
– در انگلستان درهر سه روز یک زن، توسط یک مرد کشته میشود.
– 18درصد از کل جرایم ثبت شده در انگلستان و ولز را آزارهای خانگی علیه زنان تشکیل می دهد.
– در آمریکا نیز 75 درصد قربانیان خشونتهای خانگی مرگبار، زنان هستند.
– زنان در ایالات متحده 11 برابر بیشتر از زنان در سایر کشورهای پیشرفته و پردرآمد با اسلحه کشته میشوند.
این آمارها صرفاً بخش کوتاهی از آمارهایی است که همه روزه در رسانههای خارجی منتشر میشود، اما سعی دارند آن را از دید مخاطبان فارسی زبان دورنگه دارند.
ادامه مطلب …
تکنیک های عملیات روانی-4 + فیلم
منبع:متسا