تکنیک های عملیات روانی-6+ فیلم

تکنیک های عملیات روانی6+ فیلم

 مقدمه:

در قسمت پنجم به تکنیک های از جمله سفید شویی و ‌پنجره‌ی اورتون و شایعه سازی در عملیا ت روانی … اشاره شد…

در قسمت ششم تکنیک های مارپیج سکوت – کشف حقیقت – تکنیک مقایسه – توازن دروغین – نفی و اثبات – تعمیم افراطی – به همراه فیلم ماجرای اسب تروا یا جنگی مذهبی ارائه می گردد…

تکنیک های عملیات روانی6+ فیلم

“مارپیچ سکوت”

نظریه «مارپیچ سکوت» را خانم الیزابت نوئل نئومان در سال ۱۹۷۳ مطرح کرد. فرضیه اصلی او در این نظریه این بود که افکار عمومی نتیجه تعامل بین افراد و محیط اجتماعی است که تحت تاثیر عمیق رسانه‌ها شکل می‌گیرد.

 این نظریه بر اساس چند ادعای مرتبط با هم استوار است؛ اول این که مردم از انزوا و فشار گروهی می‌ترسند و نمی‌خواهند در یک موضوع درگروه اقلیت باشند؛ دوم این که مردم از ترس انزوا و زیر فشار قرارگرفتن، فرار از طعن و تمسخر و طرد سکوت می ‌کنند؛ سوم این که مردم در رفتار و ارتباطات روزمره، متاثر از ذهنیت‌های دریافتی به این ارزیابی می‌رسند که درگروه اقلیت هستند یا اکثریت.

  براساس نظریه مارپیچ سکوت به موازات نشر عقاید خاص در رسانه ‌های جمعی به عنوان عقاید غالب و مسلط، حمایت میان ‌فردی از یک عقیده و تفکر به مرور ضعیف می‌شود؛ تعداد افرادی که آشکارا عقیده و تفکر موجود را بیان نمی ‌کنند یا به تفکر القایی متمایل می ‌شوند، افزایش پیدا می‌ کند. روند تزایدی گرایش به عقیده مورد نظر رسانه‌ ها به شکل ‌گیری «سکوت مارپیچی» در جامعه منجر می ‌شود. این همان تکنیک «مارپیچ سكوت» است .در این فرآیند، مردم تحت تاثیر تصویری که امپراتوری رسانه‌ ای ساخته است، بیشتر به آنچه دیگران به صورت عمومی بیان می‌ کنند، اعتماد کرده تا به آنچه می ‌اندیشند. رسانه ‌های جمعی با بهره‌ گیری از تکنیک «مارپیچ سکوت»؛ تصورات مربوط به عقاید مد نظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد می‌ کنند؛ و از این طریق ذهنیت افراد راجع به این که به چه عقایدی مسلط است را شکل می‌ دهند؛ و چنین القاء می ‌کنند که فرد یا گروه برای فرار از انزوا چه عقید‌ه‌ ای را اختیار و ابراز کند. بر این اساس، رسانه‌ ها افراد و گروه‌ های مخالف را با ایجاد فضای رعب و وحشت و با کمک دیکتاتوری رسانه ‌ای، افکار و عقایدی همسان و مشابه را بر جامعه تحمیل کرده و آنها را وادار به سکوت و کناره‌ گیری می ‌کنند.

با تغییرات تکنولوژی ارتباطات، افکار عمومی تحت تأثیر فضای غیرمنضبط و آنارشیستی مجازی قدرت تفکر و تحلیل خود را از دست می ‌دهد یا در سایه دیکتاتوری رسانه‌ ای ناچار به تغییر عقیده یا سکوت می‌ شود. در چنین شرایطی شبکه‌ های اجتماعی به عنوان رسانه ‌ای قدرتمند و فراگیر، فرضیات موجود در نظریه مارپیچ سکوت را در فضای مجازی و واقعی تثبیت و نهادینه می ‌کند.

تکنیک های عملیات روانی6+ فیلم

تکنیک برگشتی(کشف حقیقت):

این تکنیک به معنای ساختن دروغ برای تست حریف است. برای مثال، در جریان حمله امریکا به افغانستان، پس از هر بمباران شدید مقرهای طالبان، ادعاهایی مبنی بر کشته شدن بن لادن و یا سایر اعضای مهم این گروه از سوی رسانه‌ های امریکایی و رسانه ‌های همسو با آنها مطرح می ‌شد. زمانی که طالبان خبر را تکذیب می ‌کردند، آمریکایی‌ ها می‌ فهمیدند که تلاش آنها در انهدام مواضع طالبان و کشتار آنها چندان مؤثر نبوده است. اگر نیروهای طالبان سکوت می‌ کردند، این سکوت صحت ادعای آمریکایی‌ ها را اثبات می‌کرد و نیروهای طالبان را نیز از نظر روحی تضعیف می‌ نمود.

تکنیک های عملیات روانی6+ فیلم

تکنیک مقایسه

کارشناسان عملیات روانی سعی می‌ کنند با استفاده از تکنیک مقایسه بین پدیده مورد نظر با پدیده ‌های مورد قیاس، عمق و شدت پدیده را به مخاطب نشان دهند.

تاکید بر وضعیت اقتصادی مردم و یا ارائه‌ ی آمار مربوط به ناملایمات اجتماعی و مقایسه آن‌ ها با زمان گذشته، بدون در نظر گرفتن ملاحظات پیرامونی، مثال بارزی در این خصوص می ‌باشد

برای مثال:

یکی از دلایلی که سران رژیم صهیونیستی تأکید زیادی بر هولوکاست دارند، یادآوری رنج‌ ها و محنت های یهودیان در طول تاریخ است تا از این طریق القاء کنند که رنج و درد فلسطینی ‌ها در مقابل یهودیان، ناچیز و کم‌اهمیت است.

تکنیک های عملیات روانی6+ فیلم

توازن دروغین

جنگ ادراکی علیه ذهن ایرانیان در مقایسه ۲ آتش سوزی!

آتش همان آتش است؛ اما ببینید وقتی از آتش سوزی در زاگرس و آتش در شمال کالیفرنیا گزارش می‌دهند، چگونه ادبیات و نوع بیانشان تغییر می ‌کند..

این نمونه از نابرابری در نوع بیان اخبار، به وضوح تکنیک توازن دروغین در عملیات روانی را نشان می‌دهد.

بر اساس قوانین رسمی روزنامه نگاری آمریکا، رسانه‌ های خبری باید حقایق مربوط به دو طرف رقیب یا دشمن را یکسان منتشر کنند، اما این امر به ندرت اتفاق می‌افتد.

با این وجود این رسانه‌ ها اصرار دارند که در انعکاس خبر، توازن را رعایت می‌ کنند؛ حال آنکه توازن معنایی وجود ندارد و بیشتر توازن ‌ها، صوری و ظاهری است.

تکنیک های عملیات روانی6+ فیلم

نفی و اثبات

در این روش، مجری عملیات روانی سعی می‌ کند همه پیام‌ های رقیب را نفی و شیوه و پیام مطلوب خویش را اثبات کند.

 مثلا غربی‌ها از این روش برای القاء برتری فرهنگی خود سود برده ‌اند. در این تبلیغات نفی تمدن و فرهنگ باستانی ایران و چین و مصر، زمینه ساز اثبات برتری و اصالت فرهنگ و تمدن یونان باستان شده است و تئوری غیرعلمی خصلت ابزارسازی نژاد غربی را تجسم علمی بخشیده است.

دستگاه عملیات روانی رادیویی آمریکا علیه ایران و کشورهای آسیایی به اشکال  مختلفی از این روش بهره می‌ گیرد. مثلا برای اثبات اینکه سبک زندگی غربی بهترین سبک زندگی است، ابتدا دیگر اشکال و سبک های زندگی در غرب را تشریح می ‌کند و آنگاه معایب آن‌ ها را برجسته می ‌سازد و در آخر اثبات می‌کند لازمه خوشبختی اتخاذ سبک زندگی آمریکایی است.

تکنیک های عملیات روانی6+ فیلم

تعمیم افراطی

در تعمیم افراطی اصولا واژه ها و اصطلاحاتی به کار گرفته می ‌شوند که به لحاظ عاطفی و مجازی تداعی گر مفاهیم ارزشی و اعتقادات راسخی ‌اند که ثابت کردن آنها نیاز به اطلاعات یا استدلال خاصی ندارند. البته چنین واژه‌ ها و اصطلاحاتی تصورات مختلفی را در ذهن افراد مختلف متبادر می سازند، اما دلالت ضمنی آنها همواره مطلوب و مؤثر است.

بی ‌تردید، داوری‌ هایی که بر پایه‌ ی تصورات و عقاید قالبی و بی انعطاف استوار باشد، ممکن است با واقعیت ارتباط داشته باشد، اما این ارتباط سطحی و غالبا نادرست است.

شخصی که در ذهن خود تصویری از ملتی می‌ سازد و آن را در مورد همه افراد آن ملت صادق می داند، اسیر عقاید قالبی و قضاوت‌ های سطحی و کلی شده است.

مثلا، مخالفت برخی از سفیدپوستان آمریکا با سیاه پوستان و عدم پذیرش آنها در مدارس خود، حاکی از پیش داوری نژاد پرستانه‌ ای است که از قرن های گذشته در میان بسیاری از سفید پوستان شکل گرفته است.

فیلم:

اسب تروا «جنگ مذهبی»

 

 

منبع:متسا

اسب ترواتکنیکعملیات روانی
Comments (0)
Add Comment