جهاد تبیین به روایت اسناد7- پهلوی و مواد مخدر

جهاد تبیین به روایت اسناد7- پهلوی و  مواد مخدر

 

مقدمه:

به دنبال استقبال مخاطبین وبگاه تحلیل ایرانی از سلسله یادداشت های جهاد تبیین به روایت اسناد در ادامه و در این قسمت به انتشار برخی از اسناد مربوط به قاچاق مواد مخدر توسط خانواده سلطنتی و بعضی از دستگاه های شاهنشاهی می پردازیم.

در پایان از مرکز بررسی اسناد تاریخی که بخشی از این اسناد را برای انتشار در اختیار وبگاه تحلیل ایرانی قرار داده اند سپاسگزاریم.

جهاد تبیین به روایت اسناد7- پهلوی و  مواد مخدر

او فرزند حميدرضاست

به: 2 ه‍302                                                                                         تاريخ: 9/10/35

از: گ 10ـ 2 ه‍                                                                                  شماره: 5615/گ 10

موضوع‌: بيمار معتاد به هروئين

شخصي كه خود را گودرزي معرفي مي‌نموده نظر به آشنايي قبلي كه با يكي از دكترهاي گرگان داشته به وي مراجعه و اظهار مي‌دارد كه مريضي دارد كه به هروئين معتاد است (دكتر مزبور در ترك اعتياد معتادين در گرگان شهرت دارد) و مدتي در تهران تحت نظر دكتر براي ترك اعتياد بستري بوده ولي در خفا مبادرت به تزريق هروئين نموده اخيراً اين مريض به گرگان منتقل شده لذا بايستي دارويي بدهيد كه از نظر تسكين در وي مؤثر باشد دكتر مزبور وضع بيمار را پرسيده و پس از اطلاع اظهار مي‌دارد كه براي معالجاتِ لازم، ديدار وي ضروري بوده و لازم است كه در بيمارستان بستري گردد ولي گودرزي اظهار مي‌دارد كه وضع مريض او طوري است كه نمي‌تواند در بيمارستان بستري گردد و همچنين نمي‌تواند وي را با مريض روبرو نمايد چون نمي‌تواند موقعيت وي را فاش كند در هر حال يك شخصيتي است كه درباره بستري نمودنش بايد از مركز كسب تكليف كند و تقاضا مي‌نمايد كه آمپول متادن كه مخصوص معتادين است برايش نوشته شود دكتر معالج هم نسخه‌اي براي او نوشته و تسليم مي‌نمايد در پيرو اين ديدار پيش از ظهر روز 5/10/ نيز گودرزي تلفني با دكتر مزبور تماس و آدرس منزلي در گرگان به وي داده شده و تقاضا مي‌شود كه براي ديدار مريض مراجعه كند. دكتر منظور هم به آدرس ارائه شده مراجعه و مشاهده مي‌نمايد كه جواني بلند قد حدود 23 ساله در يكي از اطاق‌هاي اين منزل بستري است و پس از مصاحبة لازم، متوجه مي‌شود كه شخص مزبور سخت به تزريق هروئين معتاد بوده و معالجات در مورد وي مؤثر واقع نشده و خودش اصطلاحات داروئي مورد مصرف معتادين را به طور كلي مي‌داند. لذا نسخه‌هايي كه جنبه مسكن داشته براي او مي‌نويسد و در مورد معالجه او اظهار مي‌دارد كه بايستي در بيمارستان بستري گردد و تحت مراقبت شديد قرار گيرد گودرزي اظهار مي‌دارد كه در اين مورد بايستي از مركز كسب تكليف نمايد و مانند روز قبل به دكتر تأكيد مي‌نمايد كه با كسي صحبت نكند و از او در اين موارد قول مي‌گيرد. و نظر به اطميناني كه گودرزي به دكتر داشته در برابر سؤال از هويت مريض نامبرده را فرزند والاحضرت حميد‌رضا معرفي و اظهار مي‌دارد كه سرپرستي وي را شاهنشاه شخصاً عهده‌دار هستند. متأسفانه معتاد گرديده است و قرار است در بعدازظهر اين روز هم جهت مراقبت به «شاه مزرعه» متعلق به گارد شاهنشاهي اعزام گردد. و با اين ترتيب موضوع خاتمه مي‌پذيرد.

نظريه يكشنبه: مفاد خبر به گزارش عملياتي مراجعه گردد.

نظريه گ 10: گرچه شنبه فردي است مورد اعتماد كه چنين برخوردي را بازگو نخواهد كرد معهذا به طور كلي تردد اين قبيل شخصيت‌ها و نقاط ضعف احتمالي در محيط كوچك شهرستانها مكتوم نخواهد ماند.

1ـ در مورد گودرزي تحقيق نكرده است كه نام او صحيح است يا مستعار.

2ـ فعلاً فرزند در كجاست معلوم نمايند. [دستخط نصيري]

جهاد تبیین به روایت اسناد7- پهلوی و  مواد مخدر

هروئين حميدرضا

شماره: 4405/ بخش 312ـ اداره يكم عمليات                                            تاريخ: 17/11/41

موضوع‌: قاچاق مواد مخدره

يكي از قاچاقچيان مواد مخدره به‌طور خصوصي به وكيل خود اظهار داشته شاهپور حميد‌رضا با همكاري نعمت‌اله كلان كارمند شهرباني كه سمت رياست دفتر مشاراليه را دارد و تقي علوي‌كيا برادر تيمسار علوي‌كيا قائم‌مقام سابق سازمان امنيت كه در خيابان تخت‌جمشيد دفتري دارند و به كمك ايادي ديگر باندي براي قاچاق مواد مخدره تشكيل داده و توسط چند نفر از كارمندان و سهامداران شركت‌هاي هوايي مواد مخدره مخصوصاً هروئين را از خارج از ايران وارد و در تهران و شهرستانها پخش مي‌كنند و در اين كار حسن عرب نيز همكاري نزديك دارد و اغلب شب‌ها در فرودگاه مهر‌آباد در دفتر شركت‌هاي هواپيمايي بالاخص ايران اير با كارمندان نشسته است. گوينده افزوده شاهپور حميدرضا براي پخش رقم بزرگ اين مواد شخصاً به‌عنوان شكار مواد مذكور را از تهران به شهرستانها و از شهرستانها به تهران حمل مي‌نمايد و چند نفر از افسران و درجه‌داران نيروي هوايي نيز با مشاراليه همكاري مي‌كنند و مواد اوليه (ترياك) را نيز از شهرستانهاي (تبريز، رضائيه، شاپور، مشهد) براي مشاراليه به تهران حمل و تحت‌نظر وي پخش مي‌نمايند و در حال حاضر معروف‌ترين هروئين در تهران به نام هروئين حميدرضا مي‌باشد كه بين مصرف‌كنندگان و قاچاقچيان معروف است.

رونوشت برابر اصل است. اصل در پرونده نعمت‌اله كلان به كلاسه ك ـ ل ـ 306

گيرندگان : سه نسخه در بخش 312 ـ اداره سوم ـ اداره دوم.

تعداد نسخه: 5 نسخه

جهت ضبط در پرونده والاحضرت شاهپور حميدرضا به استحضار رياست دفتر اداره كل سوم برسد.

بخش 314 …

سوم پرونده(8408)

جهاد تبیین به روایت اسناد7- پهلوی و  مواد مخدر

شاهزادة قاچاقچي!

به : كل سوم /315                                                                              تاريخ : 9/12/50

از : سوئيس                                                                                      شماره: 1192

موضوع: وصول 200 كشف 2115 كاشف 900

پيرو 1184 ـ 5/12/50

روز دوشنبه 9/12/50 قاضي مأمور رسيدگي به پرونده حسن قريشي اعلاميه‌اي صادر و اعلام داشت تحويل‌دهنده ترياك شاهزاده ايكس (IKX) يكي از نزديكان شاه ايران بوده كه توقيف او نظر به داشتن مصونيت سياسي ممكن نگرديد. ژنرال كنسول ايران در اين موضوع هيچ‌گونه دخالتي نداشته است.

1ـ قريشي از زندان آزاد گرديد.

2ـ روزنامه‌هايي كه با اين شدت موضوع به اين كوچكي را وسيله حمله قرار داده اند از چه منبعي تغذيه و هدايت مي‌شوند.

3ـ موضوع چهار ميليون فرانك ضمانت در دادگاههاي سوئيس بي‌سابقه است حتي براي شديدترين جرمها چگونه براي 35 گرم ترياك اين وديعه را خواسته‌اند بايد دستگاه قضائي ژنو هم تحت تأثير آن عوامل باشد اين عوامل را بشناسيد.[دستخط نصيري]

اوامر سريعاً به رئيس نمايندگي ابلاغ ضمناً به فرموده، نمايندگي تلاش بيشتري در وظايف خود داشته باشد.

جهاد تبیین به روایت اسناد7- پهلوی و  مواد مخدر

عاملین اصلی توزیع …

از: 6/ ﻫ 1                                                                                       تاریخ: 14/7/35

به: 311                                                                                       شماره: 10389/ ﻫ 1

موضوع: اظهارات خانم ضیائی

 

خانم ضیائی کارمند شرکت مخابرات خرمشهر در قسمت آبونمان تلفن شرکت مذکور در یک مذاکره خصوصی درباره اعتیاد عنوان داشت در جراید خارجی خوانده است که در ایران دولت برای گمراه کردن جوانان و روشنفکران آنان را به طرف اعتیاد به مواد مخدر سوق می‌دهد. خانم ضیائی افزود در سال‌های گذشته والاحضرت اشرف را در مونیخ به عنوان حامل هروئین دستگیر و جریانش را در نطفه خفه نموده‌اند ولی در جراید ممنوعه از آن صحبت شده است. خانم ضیائی در خاتمه درباره بازداشت عاملین تهیه و توزیع موارد مخدر را اضافه نمود چرا دار و دسته شاهپور غلامرضا و گردن کلفتها را نمی‌گیرند.

نظریه شنبه- خانم ضیائی کارمند شرکت مخابرات بوده و سال ششم شبانه دبیرستان بازرگانی می‌باشد و احتمال دارد دارای افکار منحرفی باشد.

نظریه یکشنبه- امکان اظهار چنین مطالبی از خانم ضیائی وجود دارد به منظور تعیین نحوه افکار و تمایلات سیاسی وی آموزش‌های لازم جهت مراقبت از تعیین نحوه افکار و تمایلات سیاسی وی آموزش‌های لازم جهت مراقبت از اعمال و رفتار و شناسائی دوستان و همفکران مشارالیها به منبع داده شد. افراز

جهاد تبیین به روایت اسناد7- پهلوی و  مواد مخدر

باند فروشندگان مواد مخدر

شماره : 2 ـ 3 ـ 5251                                                                 تاريخ : 26/11/37

موضوع : مطبوعات خارجي

در محافل مطلع مطبوعاتي تهران شايع است كه شماره‌هاي اخير مجله تايم كه به ايران ارسال شده تماماً از طرف سازمان اطلاعات و امنيت كشور سانسور و دو صفحه وسط آن بريده شده است‌.

گفته ميشود مندرجات اين دو صفحه كه توسط يك مخبر آمريكايي تهيه شده بود مربوط به قاچاق مواد مخدره و باند قاچاقچيان هروئين و كوكائين در ايران بوده و والاحضرت اشرف پهلوي و اعليحضرت همايون شاهنشاه و علياحضرت ملكه مادر به ترتيب از گردانندگان باند فروشندگان مواد مذكور در خاورميانه و ايران معرفي شده‌اند.

در اين مجله ذكر شده والاحضرت اشرف پهلوي بعلت شناخته شدن در مسافرتهائي كه براي حمل مواد مخدره مينمايند از طرف پليس كشورهاي اروپايي تحت نظر ميباشد كما اينكه والاحضرت اصولاً حق ورود بخاك فرانسه را ندارند زيرا در هر مسافرتي كه معظم لها مينمايند با استفاده از مصونيت خاندان سلطنتي مبادرت بحمل مقادير زيادي مواد افيوني و هروئين به خاورميانه مي‌نمايند و حتي والاحضرت فاطمه پهلوي كه داراي شوهر آمريكايي هستند در آمريكا تحت مراقبت مي‌باشند.

اداره سوم

ـ آيا صفحه وسط مجله مزبور را بريده‌اند؟

ـ قبلاً دستور داده شده‌…نميبايستي اجازه داده شود…..را انجام دهيد.

جهاد تبیین به روایت اسناد7- پهلوی و  مواد مخدر

حمل مواد مخدر با اتومبيل مجلس (!)

به: 327                                                                                       تاريخ: 21/6/49

از: 20 ه‍                                                                                      شماره: 29673/20 ه‍

موضوع: سردار فاخر حكمت

در تاريخ 11/6/49 ساعت 1700 نصراله انتظام و احمدي بختياري و سناتور نمازي به اتفاق به باشگاه ايران رفته و ضمن صحبت انتظام اظهار نمود سردار فاخر حكمت را در اروپا ديدم ولي سر حال به نظر نمي‌رسيد نمازي گفت بله چند روز پيش به ايران آمد و روز جمعه هم در منزل من هستند احمدي گفت اين سردار فاخر حكمت زندگيش از كجا مي‌گذرد نمازي گفت حقوق جزيي كه مي‌گيرد انتظام اظهار داشت حقوقش كه به جايي نمي‌رسيد و خانه‌هايي را كه مي‌فروشد يا عوض مي‌كند در آنها استفاده مي‌كند مخصوصاً خانه‌اي را كه به سازمان امنيت فروخت خيلي گران فروخت البته دستور بود كه از ايشان گران‌تر بخرند نمازي گفت بله ولي شنيده‌ام در موقع رياست مجلس نيز از اتومبيل مجلس زياد استفاده كرده انتظام گفت در موقع رفتن و آمدن از شيراز اتومبيل را ترياك يا چيز ديگري بار مي‌كرده چون كه اتومبيل او را كسي بازرسي نمي‌كرده است.

نظريه يكشنبه: در مورد حمل ترياك توسط سردار فاخر در زماني كه رياست مجلس را به‌عهده داشت در بين مردم شايعاتي وجود دارد. تاكستاني

در پرونده 97339 بايگاني شود.

محصول داده شد.

آقاي سلامتيان يك نسخه حصول 23/6/49

جهاد تبیین به روایت اسناد7- پهلوی و  مواد مخدر

وزير قاچاقچي

شماره: 3223/ س ـ ن / د                                                                          تاريخ: 5/2/38

موضوع: دكتر جهانشاه صالح

دكتر جهانشاه صالح وزير سابق بهداري كه قريب دو سال قبل وزير بهداري بود و ده كيلو گرم هروئين را به طور قاچاق وارد ايران كرده بود گويا مقامات مربوطه به اين موضوع پي‌برده بودند و در حال حاضر استاد دانشگاه تهران مي‌باشد به‌طوري كه دكتر رضا نقابت داراي شماره تلفن 43745 كه در خيابان پهلوي سه راه شاه كوچه جنب بيمارستان وزيري سكونت دارد اظهار داشته است مدتها قاچاقي هروئين وارد مي‌كرده و از موقعيت خويش سوءاستفاده مي‌نموده و در ضمن از فروش مواد مخدره پول سرشاري به جيب زده و مبارزه با ترياك نيز فقط رد گم كردن و در ضمن رواج بازار هروئين و مرفين و كوكائين خودش بوده است.

1ـ در پرونده دكتر چهانشاه صالح ضميمه

2ـ رونوشت در پرونده قاچاق هروئين …

3ـ در دفتر هم ثبت گردد.

از: 325                                                                                          تاريخ: 8/6/48

به: 326                                                                                        شماره: 886/325

جهاد تبیین به روایت اسناد7- پهلوی و  مواد مخدر

موضوع: قاچاق هروئين و مرفين توسط آقاي حبيب ثابت

 

اخيراً شخصي به نام زين‌الاعابدين [العابدين] سبحاني طي نامه‌اي جهت مجله خواندنيها – حبيب ثابت را بزرگترين قاچاقچي مواد مخدره در ايران معرفي و يادآوري شده در چندي قبل مقدار ده کيلوگرم هروئين و مرفين از اتومبيل وي کشف شده است- اما مطابق معمول حبيب ثابت با پرداخت حق حساب و حق‌السکوت موضوع را سنبل کرده است./ .

نويسنده نامه سپس با تذکر اينکه ملياردها تومان ثروت حبيب ثابت از راه قاچاق مواد مخدره و بدبخت – کردن مردم ايران بدست آمده- از مدير مجله خواندنيها خواسته با تحقيق در اين زمينه و سپس درج آن موضوع را به سمع مقامات عاليه کشور رسانده تا مردم تعقيب قانوني وي را به چشم ببينند.

 

در ساعت 13 روز 8/6/ سال 48

به بخش 326 واصل گرديد

 

اعتیادپهاولخانواده سلطنتیموادمخدر
Comments (0)
Add Comment