جهاد تبیین به روایت اسناد -8- پهلوی و ورزش

ج ه اد تبیین به روایت اسناد -8- پهلوی و ورزش

 

قسمت قبل

جهاد تبیین به روایت اسناد8– پهلوی و  ورزش

 مقدمه:

این قسمت به انتشار برخی از اسناد مربوط به فسادهای مالی، اخلاقی و سیاسی بعضی از مدیران ورزشی رژیم شاهنشاهی پهلوی می پردازد. در اینجا از مرکز بررسی اسناد تاریخی که بخشی از این اسناد را برای انتشار در اختیار وبگاه تحلیل ایرانی قرار داده اند؛ سپاسگزاریم.

انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

v

 وادار كردن مردم براي تمجيد(!)

شماره : 918/ن                                                                 اريخ: 14/10/42

موضوع : سرتيپ خسرواني مدير باشگاه تاج

يكي از مهندسين ناحيه ژاندارمري تهران اظهار داشته سرتيپ خسرواني فرمانده ژاندارمري تهران و مدير باشگاه تاج در عين حال كه مردم را من غيرمستقيم وادار مي‌كند تعريف‌هايي از او در جرايد و نزد مقامات مسئول بنمايند. اخيراً به‌عنوان باشگاه تاج 5 قطعه زمين از زمين‌هاي وحيديه و اراضي خيابان پهلوي را تصاحب و وسيله شيرازيان معمار بدون پرداخت دستمزد ديواركشي و در آنها اتاقي ساخته است.

توضيح اينكه شيرازيان معمار پيمان‌كار تربيت بدني بوده و اضافه نموده در حدود شصت هزار تومان هزينه نقشه‌كشي و ساختمان از سرتيپ خسرواني طلبكار است و هر موقع به وي مراجعه مي‌نمايد سرتيپ خسرواني اظهار مي‌دارد صرف‌نظر كن وگرنه به‌عنوان داشتن مواد مخدره تعقيب خواهي شد.

عيناً جهت اقدام به اداره يكم ارسال مي‌گردد شماره. 14/10

محترماً عيناً به عرض مي‌رساند.

1700 ـ 15/10/42

1ـ اسم كوچك شيرازيان و ساير مشخصات آن معلوم شود.

2ـ با احضار مشاراليه زيرپاكشي شود كه آيا اين اطلاعيه صحيح است يا خير.

17/10

مجدداً‌براي چندمين بار به آقاي نشاط مراجعه شد.

هنوز مشخصات شيرازيان از مأمور نرسيده قرار شد بعد از دريافت اعلام گردد. 9/11/42

جهت تعيين مشخصات شيرازيان به آقاي نشاط مراجعه شد گفتند با مأمور مذاكره گرديده تا مشخصات وي را تهيه و ارسال دارد.

18/10/42

ج ه اد تبیین به روایت اسناد -8- پهلوی و ورزش

زمين‌خواري با رانت‌ نظامي‌گري(!)

چند سال قبل سپهبد پرويز خسرواني يك قطعه زمين بالاتر از ميدان كندي حاشيه 45 متري تاج، جهت ايجاد ورزشگاه در غرب تهران به نام باشگاه ورزشي تاج، از سازمان مسكن مي‌گيرد. مشاراليه به جاي احداث ورزشگاه، در آن محل پمپ‌بنزين ساخته و براي بقيه زمين نيز تقاضاي صدور پروانه به منظور ساختن سينما نموده است، ولي شهرداري تهران به‌علت لطمه به ترافيك و اينكه اين منطقه در نقشه جامع منطقه مسكوني بوده و پروانه تجارتي نمي‌شود صادر كرد با اين تقاضا مخالفت نموده است.

روز 22/10 سپهبد خسرواني به اتفاق همسرش به شهرداري مراجعه وقتي با مقاومت شهردار مواجه شده خطاب به شهردار اظهار داشته :

«اصولاً شما و همكارانتان با امراي ارتش مخالف هستيد» شهردار پاسخ داده: «من نمي‌توانم برخلاف نقشه جامع دستوري بدهم» ضمناً‌ زمين مقابل بيمارستان رازي كه مورد ادعاي سپهبد خسرواني است داراي سند نبوده و فقط يك صلح‌نامه مي‌باشد كه با استفاده از آن از قسمت شهرسازي شهرداري پروانه ديواركشي اخذ و بدين طريق نامبرده مي‌خواهد زمين مذكور را تصاحب نمايد.

ج ه اد تبیین به روایت اسناد -8- پهلوی و ورزش

رابطه با اسرائيل

تاريخ گزارش: 17/3/43

موضوع: در مورد عزيمت تيم تاج ايران به اسرائيل

طبق اطلاع واصله. در نيمه دوم فروردين ماه جاري تيم تاج ايران جهت انجام پاره‌اي مسابقات به تل‌اويو مسافرت نمود. انعكاس اين خبر در جرايد عربي موجبات تهييج افكار عمومي و ازدياد نارضايتي‌هاي مردم عرب را عليه اين مسافرت فراهم آورده است.

نظريه: به طور كلي محافل عربي نسبت به هرگونه روابط ايران و اسرائيل و تماس‌هاي مختلفه در كادرهاي اداري و غيراداري حساسيت آشكاري از خود نشان داده و بلندگويهاي مزدور و دستگاههاي تبليغاتي كشورهاي عربي كه مخالف سياست دولت شاهنشاهي مي‌باشند تماسهايي نظير عزيمت تيم تاج به اسرائيل را دستاويز حملات شديد مطبوعاتي قرار داده و با استفاده از احساسات عربيت مردم آن منطقه افكار عمومي آنان را عليه دولت شاهنشاهي تحريك مي‌نمايند.

از طرف ديگر دولت اسرائيل نيز مدتي است كه اخبار مربوط به اين‌گونه تماسها را با آب و تاب فراوان منتشر مي‌نمايد و بدين وسيله قصد دارد با تيره ساختن روابط ايران و اعراب دولت شاهنشاهي را وادار به گرايش بيشتر به سوي خود نمايد.

علاوه بر اين دشمنان ايران از اين پيش آمد حتي براي تهييج افكار عمومي داخلي بخصوص طبقه روحاني نيز بهره‌برداري و استفاده مي‌نمايند.

لذا شايسته است كه حتي‌المقدور از ادامه تماسهاي مستقيم و اين‌گونه مسافرتها به اسرائيل ممانعت شده تا بدين وسيله از تبليغات سوء مغرضين عليه كشور شاهنشاهي ايران جلوگيري شود.

رونوشت برابر اصل است. 1/4/43

ج ه اد تبیین به روایت اسناد -8- پهلوی و ورزش

در اين مملكت … قدرت دارم …

به: عرض مى‏رسد                          تاريخ: 3/9/54

از: 302

موضوع: سپهبد بازنشسته پرويز خسروانى

 

خانمى به نام شعله با نامبرده بالا تلفنى تماس گرفت و اظهار داشت: موضوع روابط ما را فهميده‏اند. چون شوهرم مى‏گفت چند روز قبل خانمى به منزل ما تلفن كرده و به بهرام (شوهرم) گفته كه مواظب خانمت باش چون با تيمسار (سوژه) روابط نامشروعى دارد. اغلب در زمين تنيس باشگاه تاج با همديگر قول و قرار مى‏گذراند. چند بار به تنهايى به منزل تيمسار رفته و بارها به منزلى كه متعلق به زاهدى است و محل عيش و عشرت است، زن تو با تيمسار به آنجا رفته است. تمام جزئيات ما را به شوهرم گفته؛ نمى‏دانم اين زن كيست كه اين قدر مواظب ما است فكر مى‏كنم كار شهين باشد كه آن روز موقعى كه جلو باشگاه من سوار ماشين شما شدم، ما را ديده باشد. از آن روز به بعد بهرام به من سوءظن پيدا كرده و از حركاتش معلوم است كه خيلى ناراحت است و قبل از ظهرها به منزل تلفن مى‏كند تا ببيند من بيرون رفته‏ام يا نه. اگر خداى نكرده موضوع روابط ما را بفهمد چون لر بختيارى است حتما مرا مى‏كشد لذا اصلح است روز دوشنبه من به آنجا نيايم چون مى‏ترسم متوجه شده، مرا تعقيب كند.

سوژه اظهار داشت: ناراحت نباش شوهرت هيچ غلطى نمى‏تواند بكند چون من در اين مملكت آن قدر قدرت دارم كه شوهرت را به عنوان ترياك‏كشى به زندان بيندازم و از طرفى فكر مى‏كنم اين تلفن از طرف هلن باشد كه مستخدمه من بود و بيشتر به وضع خانه آشنا بوده و اخيرا چون زياد مشروب مى‏خُورْد از خانه اخراج كردم و موقعى كه به منزل من مى‏آمدى شما را ديده بوده و شماره تلفن بيشتر دوستان مرا مى‏دانست. فعلاً ناراحت نباش صلاح است كه اين هفته همديگر را ملاقات نكنيم. من سه شنبه به شما تلفن مى‏كنم.

ملاحظات : سوژه با بيشتر زنان شوهردار روابط نامشروعى دارد و از تلفن آنها چنين استنباط مى‏گردد كه نامبرده (شعله) يكى از بازيكنان تنيس باشگاه تاج بوده كه داراى شوهرى [است] به نام بهرام كه بختيارى مى‏باشد.

جهاد تبیین به روایت اسناد8– پهلوی و  ورزش

سرهنگ خسرواني

شماره: 2 ـ 3 ـ 4916                                                                  تاريخ گزارش: 13/12/36

موضوع: باشگاه تاج

يكي از همكاران و دوستان سابق ورزش سرهنگ خسرواني و ادموند بيت خدا قهرمان پينك‌ پونك اظهار داشته‌اند سرهنگ خسرواني به نام اعليحضرت همايون شاهنشاه و به عنوان اينكه از دوستان نزديك مقام شامخ سلطنت مي‌باشد در بسياري از امور وزارتخانه‌ها و ادارات اعمال نظر نموده و براي پيشرفت كار دوستان و بستگان خود اشخاص را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

نامبردگان افزوده‌اند سرهنگ خسرواني با اغلب اعضاي 15 و 16 ساله باشگاه كه غالباً از خانواده‌هاي درجه 2 و 3 مي‌باشند روابط نامشروع برقرار نموده و ناظر بوده‌اند كه در منزلي واقع در شميران كه به وسيله سرهنگ مذكور اجاره شده چند نفر آنان را دعوت و با آنها به عياشي پرداخته است.

گويندگان اظهار داشته‌اند كه سرهنگ خسرواني چندي است رشته‌هاي ورزشي از قبيل پنگ‌پونگ و بسكتبال براي بانوان و دوشيزگان مدارس ترتيب داده و ودوشيزگان خوش‌صورت را كه در باشگاه حاضر مي‌شوند به عناوين مختلف فريب داده و با خود به گردش و تفريح مي‌برد و حتي دو نفر دوشيزه را به‌عنوان اينكه قصد معرفي آنان به اعليحضرت همايوني و تهيه وسايل مسافرتشان را به خارج كشور دارد فريب داده و شايع است كه به دربار شاهنشاهي راهنمايي نموده‌ است شنيده مي‌شود كه براثر اقدامات اخير خسرواني از طرف دربار شاهنشاهي مقدار 30 هزار متر از اراضي عباس‌آباد به ارزش تقريبي 60 ميليون ريال براي تهيه استاديوم ورزشي و محل باشگاه به مشاراليه اعطاء گرديده و با اينكه از طرف صاحب ملك فعلي باشگاه تاج براي تخليه محل كه مدت اجاره آن سر رسيده فشار وارد مي‌شود معهذا سرهنگ خسرواني از صاحب ملك 5 ميليون ريال مطالبه نموده است.

يكي از افسران ارشد ژاندارمري اظهار داشته سرهنگ خسرواني با استفاده از نزديكي با شاهنشاه در اداره ژاندارمري اعمال نفوذ و با اخذ وجوهي از افسران نام آنان را در ليست ترفيع درجه قيد يا به پست‌هاي حساس و فرماندهي‌هاي ژاندارمري شهرستانها منتقل مي‌نمايد.

ج ه اد تبیین به روایت اسناد -8- پهلوی و ورزش

تجاوز به عنف!!

 موضوع: اعلاميه عليه تيمسار سرلشگر خسروانى

 

تعداد بيست پاكت محتواى اعلاميه ماشينى عليه تيمسار سرلشگر خسروانى توسط پست به آدرسهاى مقامات مملكتى ارسال گرديده كه جمع‏آورى و يك نمونه جهت اطلاع به ضميمه تقديم مى‏گردد.

ضميمه هريك از اين اعلاميه‏ها شكوائيه شخصى به نام… و نيز فتوكپى برش روزنامه ورزش مى‏باشد. شكوائيه مذكور را بانو … به پيشگاه شاهنشاه آريامهر تقديم داشته و در آن خاطرنشان گرديده كه مدت شش ماه است به عضويت باشگاه تاج درآمده و چهار ماه بعد از ورود به اين بنگاه روزى سرلشگر خسروانى او را به دفتر خود خواست و گفت چون شما خوب ورزش مى‏كنيد شما را براى مربى ورزش خانم شاهپور غلامرضا تعيين كرده‏ام عصرى با من بياييد تا شما را به كاخ والاحضرت ببرم و توصيه كرد كه من لباس مرتبى بپوشم و نظافت هم بكنم عصر در ساعت هفت در سه راه احمدى به اتومبيل او سوار شدم او بطرف كرج حركت كرد از او پرسيدم كه كاخ والاحضرت در خيابان كاخ است چرا به طرف كرج مى‏رويم اظهار كرد كه والاحضرت در كرج هستند. هوا تاريك شده بود كه از جاده كرج خارج شد و به يكى از جاده‏هاى خاكى رفت من كه از قصد او مطلع شدم خواستم خود را از اتومبيل بيرون بياندازم ولى مانع شد و به شوفرش دستور داد پياده شود. خسروانى به من اظهار علاقه نمود به او گفتم من دخترم و شرافت دارم او توجه نكرد و با جبر و زور شرافت مرا لكه‏دار نمود. من گريه كردم ولى اصلاً به اين نكته توجه نكرد و در مراجعت به من گفت كه با تو ازدواج مى‏كنم ولى تا به امروز مرا سرگردان نموده و در خاتمه تقاضاى رسيدگى و صدور اوامر مؤكد از پيشگاه شاهنشاه آريامهر نموده است.

فتوكپى روزنامه ضميمه نيز حاوى مطالبى پيرامون نظرات تيسمار خسروانى نسبت به دو نفر از رؤساى فدراسيون‏هاى ورزشى است.

توضيح اينكه پاكات مذكور به آدرس مقامات برجسته مملكتى من‏جمله جناب آقاى نخست‏وزير و تيمسار قائم‏مقام رياست ساواك نيز ارسال گرديده مستدعى است مقرر فرمايند در مورد توزيع آنها نظريه اعلام دارند.

به عرض تيمسار رياست ساواك رسيد مقرر فرمودند از نظر سياسى چنانچه اعلاميه مضره نباشد از وظائف ما نيست.

محترما به عرض مى‏رسد.

ج ه اد تبیین به روایت اسناد -8- پهلوی و ورزش

قرمزته ـ آبيته

موضوع: برخورد طرفداران تيم تاج و پرسپوليس

 

پس از پايان مسابقه فوتبال بين تيمهاى تاج و پاس تماشاچيانى كه در ميدان بودند به دو گروه تقسيم شده و در خيابان براه افتادند طرفداران تيم تاج خيلى كم بودند و هواداران تيم پرسپوليس كه بسيار زياد بودند به چند گروه تقسيم و پشت سر دسته اول حركت نمودند. طرفداران تيم تاج با شعار (قهرمان آسيا متشكريم) و ديگران با شعار (پرسپوليس تو قلب مردم قهرمانه) براه خود ادامه ميدادند در اين موقع شعار طرفداران تيم تاج عوض شد و همگى مى‏گفتند تاج قهرمان ـ تاج قهرمان و مخالفين آنها فرياد مى‏زدند تاج…. مال ـ تاج…. مال جمعيت موقعى كه از تخت جمشيد گذشت عده‏اى مى‏گفتند (يا فوتبالو جمعش كنيد ـ يا تيمسار و عوض كنيد) و عده‏اى ديگر مى‏گفتند (مرگ بر اين تيمسار قانون شكن) در دروازه دولت پليس به مردم حمله كرد طرفداران تاج شعار مى‏دادند جاويد شاه ـ جاويد شاه و طرفداران پرسپوليس فرياد مى‏زدند مرگ بر اين دولت قانون شكن و عده‏اى هم در حاليكه فرار ميكردند شعار مى‏دادند مرگ بر اين ديكتاتور.

جمعيت طرفدار تاج از ورود به خيابان سعدى منصرف شدند و به طرف لاله زار رفت. در اين بين عده‏اى از طرفداران پرسپوليس نيز به خيابان لاله زار داخل شدند و تا ميدان سپه بر ضد تيم تاج و تيمسار خسروانى شعار مى‏دادند البته پليس چند مرتبه آنان را متفرق كرد لكن مجددا بهم پيوستند.

نظريه شنبه: شنبه نظرى ندارد.

نظريه يكشنبه: يكشنبه نظرى ندارد آزرم

نظريه چهار شنبه: نظرى ندارد

ادامه…

تاججهاد تبیینخسروانیشاهورزش
Comments (0)
Add Comment