شگردهای جاسوسی موساد -قسمت پایانی

شگردهای جاسوسی موساد -قسمت پایانی

مقدمه:

در پنج قسمت قبلی  به برخی از روش های استخدام جاسوس از طریق موساد از  جمله عضو گیری جاسوس در لباس خبرنگار به صورت خانوادگی و استخدام افراد به صورت عکاس، توریست از طریق آگاهی های روزنامه ایی  و استفاده از جذابیت‌های فیلم و سریال برای جذب نیرو و جاسوسی از طریق زنان (تله‌ی عسل) و نقش زنان مزدور موساد در ترور دانشمندان هسته ‌ای و همکاری تجاری و قرار دادن تجارت به عنوان یک پوشش اطلاعاتی و بهره برداری از اطلاعات شرکت های تجاری و فرا گیر جاسوسی موساد از طریق انداختن شکار خود در تله پزشکی و نزدیک شدن ماموران  جاسوس به نخبگان  اشاره شد. در قسمت پایانی به دو روش دیگر جاسوسی موساد در پوشش فعالیت‌های انسان‌دوستانه و جاسوسی در پوشش خیریه می پردازد….

 

شگردهای جاسوسی موساد -قسمت پایانی

جاسوسی در پوشش فعالیت‌های انسان‌دوستانه

بر اساس گزارش رسانه‌ های ترکیه دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با پوشش درخواست مشاوره و اهداف انسان ‌دوستانه اقدام به جمع ‌آوری اطلاعات از شهروندان ترکیه ‌ای، دانشجویان خارجی و افراد مقیم در ترکیه و جاسوسی از آن ‌ها می ‌کرده است.

به گزارش روزنامه‌ ی صباح برخی از این جاسوسان دستگیر شده ‌اند؛ از جمله صاحب یک شرکت در استانبول که به دانشجویان خارجی مشاوره‌ ی تحصیلی می ‌داده و اولین ارتباط او با عناصر موساد از طریق برنامه‌ ی «واتساپ» صورت گرفته و به او گفته‌ اند که چند مشتری عربی در کشور آلمان دارند که فرزندانشان تمایل دارند در ترکیه ادامه تحصیل دهند و به همین ترتیب از او اطلاعات دریافت می ‌کرده ‌اند.

این متهم به یک جاسوس موساد درباره‌‌ ی روش‌ های‌ ورود دانشجویان فلسطینی به دانشگاه‌ های ترکیه‌ و امکانات و تسهیلاتی که آنکارا به آن‌ ها اعطا می‌ کرده، اطلاعاتی ارائه کرده است. یک هفته پس از ارسال تحقیقاتی که متهم یاد شده آن را برای جاسوس موساد ارسال کرده بود، این فرد صدها هزار یورو از طریق یک شرکت معاملاتی دریافت کرده‌ است.

این متهم می‌ گوید که جاسوس موساد بعدها از او خواسته است که دو تحقیق جداگانه درباره‌ ی سازمان‌ های غیردولتی فلسطینی در ترکیه انجام دهد و اطلاعات را به‌ صورت رمزگذاری شده برای او ارسال کند.

در ادامه دو طرف برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ با یکدیگر ملاقات کرده‌ اند و جاسوس موساد به متهم گفته است که یکی از دوستان نزدیکش قصد کمک به مردم فلسطین را دارد.

در اظهارات متهم مذکور آمده است:«دوست این جاسوس موساد به من گفت که برای اتحادیه‌ ی اروپا کار می ‌کند و تمایل دارد به فلسطین و فلسطینی‌ ها کمک کند. او از من اطلاعاتی درباره‌ ی سازمان‌ های غیردولتی فلسطینی که در ترکیه فعالیت دارند، درخواست کرد. او هم‌ چنین به من گفت که یک شرکت در آلمان دارند و برای ادامه‌ ی ارتباط، حساب خود در پروتون‌ میل را به من داد».

این جاسوس موساد هم‌ چنین در موردی دیگر از او درباره‌ ی فلسطینیانی که در فرودگاه استانبول به علت تدابیر احتیاطی کرونا سرگردان مانده بودند و افرادی که به آن‌ ها کمک کرده‌ اند، تقاضای اطلاعات کرده بوده است.

طبق این گزارش، ارتباط دو طرف مدت ‌ها به این صورت ادامه داشته و پس از آن جاسوس موساد از متهم مذکور خواسته که در یک کشور اروپایی با یکدیگر دیدار داشته باشند با این توضیح که تمام هزینه ‌های مربوط به ویزا و هتل را موساد پرداخت کرده و ارتباط از راه کنسولگری سوئیس و دعوت از طریق یک موسسه‌ ی دانشجویی صورت گرفته است و تنها در عرض یک ساعت ویزای او صادر شده است.

شگردهای جاسوسی موساد -قسمت پایانی

جاسوسی در پوشش خیریه

پزشک متخصص سوری ساکن سوئد که در بیروت دستگیر شده، در اعترافاتش داستان نحوه‌ ی جذب شدن به موساد و جمع‌ آوری اطلاعات امنیتی با کمک پدر و ۲ برادرش در سوریه پس از دریافت هزاران یورو را فاش کرد.

روزنامه‌ی لبنانی «الاخبار»، چندی پیش در گزارشی، از دستگیری یک پزشک جاسوس موساد خبر داد و نوشت: «اسرائیل یک پزشک سوری را که در سوئد کار می‎ کرد از طریق یک “شرکت” استخدام کرد که ادعا می‌کرد می‌ خواهد شبکه‌ ی آب در سوریه را رایگان تصفیه کند. مأموریت دکتر، دست یافتن به نقشه ‌های شبکه‌ ی آب و فاضلاب و جمع ‌آوری اطلاعات با بعد امنیتی بود.

وی اعتراف کرد شخصی از طریق ایمیل با او تماس گرفته و به او گفته که نامش کریستوفر است و در شرکت‌ های مرتبط با محیط زیست و تصفیه‌ ی آب کار می ‌کند و به او در پروژه ‌ی تصفیه آب در سوریه که پروژه ‌ای خیریه و رایگان است، کمک می ‌کند. بنابراین او نیز رضایت خود را برای برقراری ارتباط تلفنی نشان داده».

این پزشک در ادامه ‌ی اعترافاتش گفت که در یک ملاقات حضوری اسامی چند فرد را برای همکاری ارائه کرده که شامل برادرانش و همسر برادرش که مهندس شهرسازی است، بودند.

بنابراین گزارش، در دومین دیدار، کریستوفر به همراه شخص دیگری که خود را کارشناس تصفیه‌ ی آب معرفی کرده، حاضر می ‌شود و آن دو از این پزشک می‌ خواهند که یک نقشه‌ ی جغرافیایی از توزیع شبکه‌ ی آب بیاورد و از محل مخازن آب و مکان‌ هایی که برای تصفیه ‌ی آب استفاده خواهد شد، عکس بگیرد. به همین دلیل این پزشک، برای ملاقات با شهردار صحنایا به سوریه سفر کرد و وی را در جریان این پروژه قرار داد و به این ترتیب تصاویر و نقشه مورد نیاز در اختیارش قرار گرفت و آن‌ ها را در اختیار دو مرد قرار داد.

بر اساس اعترافات یوسف، این ارتباطات در ادامه با مدیر پروژه از طریق واتساپ ادامه یافت و در مورد کار، زندگی شخصی و سیاسی صحبت شد. از او خواسته شد تا جزئیات زندگی خانوادگی و خواهر و برادرش، کسب و کار گذشته و حال و شماره تلفن آن‌ها را در اختیارشان بگذارد.

دیدار چهارم در سال ۲۰۱۹ در ایتالیا صورت گرفت. در این دیدار در خصوص تحریم سوریه و نحوه‌ی اجتناب از این تحریم‌ ها در این پروژه خیریه صحبت شد.

بر اساس این اعترافات، ارتباط معین یوسف با «مدیر پروژه» هفته‌ ای یک بار ادامه داشت، تا جایی که او با پدرش و دو برادرش ارتباط برقرار کرد. سپس از او نقشه جامع توزیع آب دمشق را خواست. با این توجیه که این نقشه، بررسی امکان ‌سنجی ایجاد چندین پروژه‌ ی تصفیه ‌ی آب را تسهیل می‌کند به اعتراف این پزشک، وی در آن زمان مشکوک شده بود چون هیچ کدام از پروژه ‌ها اجرا نشده بود و درخواست ‌های صاحب پروژه را غیرمنطقی و غیرمرتبط می‌ دانست، اما به ارتباطاتش ادامه داد و اطلاعات زیادی را به موساد منتقل کرد.

پایان

 

منبع:متسا

 

اسرائیلجاسوسجاسوسیموساد
Comments (0)
Add Comment