شگردهای جاسوسی موساد -2

شگردهای جاسوسی موساد -2

قسمت قبل…

عکاسی که برای موساد جاسوسی می‌کرد 

افشای اطلاعات مربوط به یک مزدور رژیم صهیونیستی در لبنان و نحوه‌ی همکاری او با موساد نشان ‌دهنده روش‌های جدید این رژیم برای جاسوسی از حزب‌الله و سایر گروه‌های مقاومت است و اکثر قربانیان به‌ طمع پول در این دام دشمن گرفتار می ‌شوند.

بر اساس اطلاعاتی که توسط سرویس اطلاعات لبنان منتشر شده است، بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ یک عکاس زن حرفه‌ای در این کشور با دشمن صهیونیستی ارتباط برقرار کرده است و مأموریت او ارسال عکس و فیلم از منزل رهبران حماس و حزب‌الله در لبنان بوده است.

این عکاس حرفه‌ای با صندوق توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی وابسته به شورای توسعه و بازسازی لبنان کار می‌کرد و نمونه کارهای خود را در شبکه‌های اجتماعی در صفحه خود منتشر می‌نمود.

این جاسوس که سابقه‌ی ده سال عکاسی حرفه‌ای دارد بعد از دستگیری گفت که یک فرد خارجی با وی تماس گرفته و خود را «جاستین» معرفی کرده و گفته بود که در هنگ ‌کنگ اقامت دارد و در بخش سرمایه ‌گذاری املاک و مستغلات کار می‌کند.

او در ادامه گفت که جاستین شماره‌ ی او را در گوگل پیدا کرده و به وی گفته بود، یک دوست لبنانی در هنگ ‌کنگ دارد که بنا به دلایلی نمی ‌تواند به کشورش برگردد، به همین دلیل می‌ خواهد دوستش را با نشان دادن عکس و فیلم‌ هایی از لبنان غافلگیر کند. بعد از آن زمانی که جاستین متوجه شد که او یک عکاس حرفه‌ای است به او گفت که به ‌ازای هربار ارسال عکس و فیلم، ۵۰ دلار دریافت می‌کند.

سپس جاسوسه عکس ‌هایی از هتل‌ها و مکان‌های دیدنی بیروت تهیه کرده برای جاستین فرستاد. بعد از مدتی جاستین از او خواست از برخی مناطق مسکونی که محل‌ های استقرار رهبران و رزمندگان حزب‎الله بوده، نیزعکس ‌برداری کند.

او به ‌محض ورود به مکان‌ های مورد نظر، با استفاده از «گوگل مپ» با جاستین ارتباط می ‌گرفته و تصویربرداری ‎را با وی هماهنگ می ‌کرده است.

سوءاستفاده از فقر و بحران اقتصادی و مالی لبنان برای تحریک مردم این کشور به همکاری با دشمن، از روش‌ های کثیف موساد برای جذب جاسوس محسوب می‌ گردد. عوامل موساد در این روش طعمه‌ های خود را تحت فشار قرار می‌دهند و مدام به آنها اصرار می ‌کنند و قول می‌ دهند که همه مشکلات مالی‌ شان را حل کنند. موساد همچنین جوانانی را که تمایل به تحصیل در کشورهای اروپایی دارند نیز فریب می‌دهد و به آنها وعده‌ ی گرفتن اقامت در این کشورها را می‌دهد.

استخدام جاسوسان خارجی

چندی پیش یک شهروند روس هنگام خروج از لبنان در فرودگاه بیروت توسط نیروهای سرویس امنیت عمومی این کشور به اتهام جاسوسی دستگیر شد. بر اساس اطلاعات فاش شده، این شهروند روسی به همراه همسر و کودک هفت‌ ماهه ‌ی خود وارد لبنان شده و در هتلی در بیروت اقامت کرد. او چند روز بعد از ورود به لبنان ترددهای مشکوکی در ضاحیه‌ ی جنوبی بیروت انجام می‌ داد. در آنجا سرویس امنیتی مقاومت که این شهروند روسی را تحت نظر داشت متوجه شد او به دنبال پیدا کردن یکی از دفاتر ویژه‌ی حزب ‌الله در ضاحیه‌ ی جنوبی است. اما نیروهای مقاومت او را رها کردند تا ببیند در نهایت می‌خواهد چه کاری انجام دهد و ماموریت اصلی وی چیست.

طبق این اطلاعات، شهروند مذکور روسی که برای اسرائیل جاسوسی می‌کرد، در ایام ماه محرم و به‌ ویژه در آستانه ‌ی عاشورای حسینی تردد زیادی به ضاحیه‌ ی جنوبی بیروت داشت؛ زیرا ارزیابی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی این بود که دفاتر و مقرهای مقاومت در ساعات خاصی در ایام محرم برای برگزاری مراسم عزای حسینی، تخلیه می ‌شود. عاملان موساد نقشه‌ ای را در اختیار این مزدور، قرار داده بودند که او با استفاده از آن به راحتی به مکان دقیقی که مشخص شده بود برسد.

نتیجه‌ی اعترافات او به شرح زیر است:

او یک شهروند روس است که در زمینه‌ی ساخت و تعمیر قفل‌ها تخصص دارد و رزومه‌ی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود و به طور معمول از جانب طرف‌های ناشناس پیشنهاداتی برای کار دریافت می‌کرد. یک بار فردی که خودش را معرفی نمی‌ کرد پیشنهاد وسوسه ‌کننده‌ ای با پول زیاد به او داد.

این فرد ناشناس از شهروند مذکور روسی خواسته بود تا در اوایل 2021 به بیروت رفته و از برخی مکان‌ های خاص ضاحیه‌ ی جنوبی بیروت تصویربرداری کند.

او در سال 2022 نیز برای دومین بار به بیروت سفر کرده و از او خواسته شده بود به یک منطقه‌ی تجاری در این شهر رفته و از وجود ژنراتور برق در این منطقه مطمئن شود و سپس آن را آتش بزند. اما او متوجه شده بود که دوربین‌ های نظارتی زیادی در این منطقه وجود دارد و به همین دلیل نتوانسته بود ماموریتش را اجرا کند.

عاملان موساد قبل از سفر آخر این شهروند روسی به بیروت مبلغی را برای او حواله کرده و وعده داده بودند اگر بتواند ماموریت خود را به درستی انجام دهد قفل یکی از دفاتر حزب ‌الله را باز کند، پول زیادی به او خواهد رسید.

این شهروند روس هم‌چنین اعتراف کرد که عاملان موساد اطلاعاتی در مورد هدفی که قرار بود به آن برسد در اختیار او قرار داده، برای او زمان تعیین کردند، تصاویری از یک نوع قفل را به او نشان دادند و از او خواستند که باز کردن آنها را به روشی خاص و در مدت زمان کوتاه تمرین کند. اما زمانی که وی موفق به باز کردن درب دفتر مورد نظر که متعلق به حزب ‌الله بود شد فهمید که یک درب دیگر نیز وجود دارد و هنگامی که برای باز کردن درب دوم اقدام کرد، صدای نگهبانان را شنیده و بلافاصله فرار کرد و به فرودگاه رفت و بدین صورت مأموریتش ناتمام ماند.

ادامه مطلب …

منبع: متسا

اسرائیلپولجاسوسیسرویس اطلاعاتعکاسی
Comments (1)
Add Comment
  • صالحی حسن

    ممنونم از اریه اطلاعات مفید