شگردهای جاسوسی موساد -4

شگردهای جاسوسی موساد -4

مقدمه:

در سه قسمت قبل به چند روش جاسوسی موساد از  جمله عضو گیری جاسوس در لباس خبرنگار به صورت خانوادگی و استخدام افراد به صورت عکاس، توریست از طریق آگاهی های روزنامه ایی  و استفاده از جذابیت‌های فیلم و سریال برای جذب نیرو و جاسوسی از طریق زنان (تله‌ی عسل) و نقش زنان مزدور موساد در ترور دانشمندان هسته ‌ای مطالبی اشاره شد . در قسمت چهارم به چند روش دیگر از شگردهای جاسوسی موساد از جمله همکاری تجاری و قرار دادن تجارت به عنوان یک پوشش اطلاعاتی و بهره برداری از اطلاعات شرکت های تجاری مواردی ذکر می گردد …

همکاری تجاری

با گسترش صنعت و پیشرفت تولید و تبادل کالا، همکاری ‌های اقتصادی از مرز کشورها گذشته و شرکت ‌های صنعتی و تجاری بین ‌المللی به وجود آمده ‌اند.

حضور هیأت‌های تجاری و صنعتی خارجی در کشورها نیز امری عادی و معمولی شده است.

این موضوع شبکه‌ های جاسوسی خصوصاً موساد را به این اندیشه رهنمون کرده که از عناوین اقتصادی جهت پوشش جاسوسی خود سود جویند. سازمان‌ های جاسوسی علاوه بر استفاده از هیأت ‌های اقتصادی برای جمع‌ آوری اطلاعات، مأموران خود را نیز با عناوین اقتصادی به کشورهای هدف می ‌فرستند.

تجارت، یک پوشش اطلاعاتی

یک افسر اطلاعاتی موساد فعال در حوزه‌ی خاورمیانه ضمن اذعان به گسترش استفاده از پوشش تجاری برای جاسوسی تأکید می‌ کند: «یک فهرست کامل از بازرگانان که در حال انجام معاملات مهم و اساسی در کشورهای خارجی هستند، باید در دسترس تحلیل ‌گران قرار گیرد و آنها، نیازهای اطلاعاتی خود را که برخی از بازرگانان می‌ توانند جمع‌ آوری کنند، به آنها اعلام ‌کنند».

وی به برخی از پوشش‌ های سازمان جاسوسی موساد اشاره کرده و می ‌نویسد: «تشکیلات رسمی که برای پوشش موساد به کار می‌ رود شامل هیأت‌ های خرید اسرائیلی، شرکت‌ های توریستی دولتی اسرائیل نظیر ال‌ آل، دفاتر شرکت زیم، موسسه‌ ی ساختمانی اسرائیل، گروه‌ های صنعتی و سازمان‌های بین‌المللی تجاری اسرائیل است».

 استفاده‌ی اطلاعاتی از شرکت‌های تجاری

روش دیگر استفاده‌ ی موساد از پوشش شرکت‌ه ای تجاری، ارائه‌ ی پیشنهاد همکاری تجاری به افراد موردنظر در خصوص خرید و فروش کالا، بازاریابی، مشاوره ‎‎ی اقتصادی یا تحقیق و توسعه است. در این حالت، موساد با افراد مورد نظر خود ارتباط برقرار کرده و اظهار تمایل می ‌کند که از تجربیات و دانش آن ‌ها برای پیشرفت شرکت خود استفاده کند.

آن‌ ها معمولاً به بهانه ‌ی وجود رقابت در اقتصاد جهانی، از این افراد که معمولاً از کارمندان دولت متبوع خود هستند، می‌ خواهند که ارتباط خود با آنها را نزد دیگر شرکت ‌ها، دولت ‌ها، همکاران و حتی افراد نزدیک و بستگان فاش نکنند.

حتی ممکن است سازمان‌ جاسوسی موساد با این بهانه که باید مطمئن شود که افراد با شرکت ‌های رقیب آنها همکاری نمی‌ کنند، آنها را با دروغ‌ سنج مورد آزمایش قرار دهد یا حتی به بهانه‌ ی اینکه شرکت‌ های رقیب از محتویات همکاری آنها باخبر نشوند، اطلاعاتی که قرار است افراد به شرکت پوششی بدهند، رمز کنند.

پس از طی این دوره، موساد هدف اصلی خود را فاش کرده و در این حالت، افراد خود را در قلب فرآیند جاسوسی می‌ بینند و برای آنها راه بازگشتی متصور نیست.

در مواردی که افراد به هر قیمتی بخواهند از ادامه‌ ی همکاری خودداری کنند، سازمان‌های جاسوسی سعی می‌ کنند با تحریک حس میهن‌ پرستی افراد مانع این کار شوند. برای مثال ممکن است ادعا کنند که افراد با این اقدام به کشور خود خدمت می‌ کنند. برای مثال ادعا می ‌کنند که «به دلیل اینکه آمریکا و اسرائیل از فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران اطلاع کافی ندارند، ممکن است به آن کشور حمله کنند. شما از طریق ارائه‌ ی اطلاعات درست به آنها، در اصل مانع حمله‌ ی نظامی می‌ شوید و جان مردم خود را نجات می‌دهید.

ادامه مطلب…

 

اسرایلاطلاعاتتجارتجاسوسیشرکتموساد
Comments (0)
Add Comment