مقایسه تطبیقی واجا با ساواک-4

مقایسه تطبیقی واجا با ساواک-4

فراز:

قسمت سوم  اختصاص به مقایسه عرصه های نیروی انسانی و آموزش های اطلاعاتی در دو دستگاه اطلاعاتی واجا و ساواک داشت.

در قسمت چهارم مجتبی قانعی نگاهی به چگونگی رعایت قانون و حدود شرعی و مدل ها و شیوه های اقدامات اطلاعاتی در دو دستگاه اطلاعاتی ساواک و وزارت اطلاعات پرداخته است.

مقایسه تطبیقی واجا با ساواک-4

5ـ در عرصه رعایت قانون حدود شرعی و مدل ها و شیوه های اقدامات اطلاعاتی

 

ساواک و عرصه رعایت حدود شرعی و مدل ها و شیوه های اقدامات اطلاعاتی

بر اساس سوابق به جای مانده که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، آنچه که در اسناد و بایگانی ها باقی مانده است و امروزه در دسترس پژوهشگران و محققین قرار دارد حاکی از این است که ساواک یک دستگاه حرفه ای اطلاعاتی قلمداد نمی شد و فرسنگ ها فاصله از اقدامات اطلاعاتی حرفه ای داشت و عمده راهبرد آن توسل به زور و خشونت و آزار مردم بود، علاقمندان به کشف حقایق و واقعیت ها می توانند با مراجعه به منابع زیر و مطالعه آنها صحت این ادعا را باور نمایند.

  1. کتاب شکنجه در عصر پهلوی تالیف و جمع آوری مهیار خلیلی از انتشارات موزه عبرت ایران
  2. کتاب پهلوی، ساواک، شکنجه از انتشارات موزه عبرت ایران
  3. کتاب شکنجه گران می گویند از انتشارات موزه عبرت ایران
  4. و ده ها کتاب دیگر از مبارزات و تبعیدگاه و زندان از آقای یعقوب لطفی
  5. کتاب رنج بی پایان عشق- خاطرات علی اوسط تنهایی- نگهبان سابق زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری- انتشارات سوره مهر حوزه هنری)
  6. دائره المعارف زندان سیاسی پهلوی- حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی 1402
  7. و صدها کتب خاطرات زندانیان سیاسی دوره پهلوی

هر چند ساواک نام یک دستگاه اطلاعاتی را یدک می کشید و ادعای انجام اقدامات اطلاعاتی فاخر را داشت ولی آنچه سوابق نشان می دهد زیرساخت ها و پایه های اصلی ساواک بر ایجاد رعب و وحشت، زندان و شکنجه خلاصه می شد، در بعضی از مواقع  نیز برای تکمیل اهداف ذکر شده به شنود و تعقیب و مراقبت و استفاده از منابع و خودفروختگان متوسل می شد.

آنچه گویاست عدم رعایت حق الناس و حقوق بشری و بی توجهی به قواعد شرعی و حقوق حقه و قانونی مردم در انجام اقدامات اطلاعاتی سرلوحه فعالیت های اطلاعاتی بود، این دستگاه اطلاعاتی برای اقدامات خود، هیچگونه مجوزی را از مقامات قضایی و مسئول اخذ نمی کرد و کاملاً با دست باز هر آنچه را که تشخیص می داد انجام می داد. حتی در مواقعی که مدت زندانی یک مبارز سیاسی به پایان می رسید، تحت عنوان «ملی کشی» یک اصطلاح دوران مبارزات سیاسی در رژیم پهلوی است او را در زندان نگه می داشت و یا برای شلاق زدن و آزار و اذیت سوژه های خود هر آنچه که لازم بود بدون طی مراحل قانونی وارد عمل می شد و در نهایت اصولاً انسانیت و شرع و دین و حقوق مردم در این دستگاه اطلاعاتی جایگاهی نداشت و ادامه همین ظلم ها و تصدی ها بود که این دستگاه اطلاعاتی را متلاشی نمود و وعده الهی تحقق پیدا نمود.

مقایسه تطبیقی واجا با ساواک-4

عرصه رعایت حدود شرعی و مدل ها و شیوه های انجام اقدامات اطلاعاتی

مقایسه تطبیقی واجا با ساواک-4

(وزارت اطلاعات و رعایت قانون و حدود شرعی مدل های فعالیت و روش ها)

مقام معظم رهبری مد ظله العالی می فرمایند: (بیانات 20/09/1361)

“قصاص در شرع حق است، اگر من زدم به صورت کسی باید او بزند به صورت من، چاره ای جز این نیست. شرع مقدس است. خوب، من که تسلیم شرع مقدس هستم، حاضرم اگر شرع مقدس گفته بود که عوضش دو تا سیلی هم باید بخوری دو تا سیلی بزند، توجه کنید؟ بنابراین این دقت ها و این ظرافت ها را داشته باشید”.

معظم له با توجه به اهمیت حق الناس و ضرورت توجه به حقوق مردم رهنمود می دهند:  (بیانات 07/04/1374)

“البته کار باید با دقت، با مراقبت و با انضباط انجام شود. هیچ ولنگاری نباید باشد، در کنار این باید حدود شرعی را هم صد در صد رعایت کرد. که این کار در درست رفتن و پیش رفتن به انسان کمک می کند”.

“باید احتیاط و دقت در کار را خیلی رعایت کنید، مبادا یک وقت خدای ناکرده به حقوق مردم و کارهای آن‌ها، آن کسانی که مورد توجه شما هستند، اندکی اجحاف شود، این خیلی مهم است. (بیانات 07/09/1374)

پایبندی کارکنان دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظه‌الله بوده و بارها به رعایت مسائل شرعی تاکید شده است و این توجه از ویژگی های بسیار مهم دستگاه اطلاعاتی در یک حکمرانی اسلامی محسوب می شود. معظم له با صراحت می فرمایند:  (بیانات 1378)

“بنده بارها به وزارت اطلاعات گفتم، الان هم می گویم، از هیچ عمل خلاف شرع و خلاف قانون در داخل وزارت اطلاعات، بنده دفاع نمی کنم و نخواهم کرد. باید تمام بر طبق موازین باشد، بر طبق موازین شرعی، موازین قانونی، با همین دقت با همین استواری با همین بینش وسیع، می شود وظایفی که بر عهده وزارت است را انجام داد”.

از آنجاییکه هیچگاه هدف وسیله را توجیه نمی نماید و برای رسیدن به هدف باید از گناه و ظلم فاصله گرفت، رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظه الله می فرمایند:   (بیانات 26/10/1380)

“هیچکس سعی نکند که یک بی گناه را به زور مجرم کند، این چیزی است که بی برکت می کند”.

معظم له از باب، تاکید و اتمام حجت می فرمایند:

“یک نفر مجرم است، خیلی خوب محاکمه کنند، مجازات کنند، به اشد مجازات هم اگر محکوم شد، مجازات کنند. اما شما حق ندارید یک سیلی اضافی به او بزنید یا یک جمله بدگویی. من با این جور بدگویی ها کردن موافق نیستم، هم از جهت شرعی اشکال دارد، هم از جهت سیاسی اشکال دارد. بنده شاید به اندازه سن اکثر شما سابقه سیاسی دارم. ما در این چیزها تجربه داریم. اصلاً به نفع نیست. کاملاً به ضرر است. اگر یک جایی لازم باشد جلوی این جور کارها را بگیرید، باید مانع بشوید”.

“برخورد با متهم باید منطقی باشد، شرعی باشد، قانونی باشد، بدور از ظلم باشد، بدور از گناه باشد، من گاهی به رفقا می گویم، بدترین چیزی که برای ما ممکن است  پیش بیاید این است که روز قیامت یک کسی که اهل جهنم است بیاید یقه ما را بگیرد و بگوید به ما ظلم کردید، بعد خدای متعال بگوید بله راست می گوید ظلم کردی، خوب، حالا باز یکی از اهل بهشت بیاید یقه آدم را بگیرد، می گوییم نوش جانش، هر چقدر خواست از ثواب های ما ببرد یا خدای متعال هر کار خواست با ما بکند، اما اهل جهنم، آدم بد، طلبکار انسان بشود. نباید ظلم کرد، نه به آدم بد، نه به آدم خوب”.  (بیانات 12/12/1389)

امروزه تمام دستگاه های نظارتی جمهوری اسلامی ایران بر اقدامات وزارت اطلاعات نظارت دارند. کلیه امور با اخذ مجوزهای شرعی و قانونی صورت می گیرد و قواعد شرعی و قانونی مطابق با قوانین موجود از جمله اصول قانون اساسی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون تاسیس وزارت اطلاعات، قانون تمرکز اطلاعات صورت می پذیرد. بدیهی است در بعضی از مواقع ممکن است کارشناسی یا کارشناسانی از کارکنان وزارت اطلاعات تخلفاتی را در زمینه عدول از قواعد شرعی و قانونی مرتکب شوند و در صورت برملا شدن بلافاصله توسط دستگاه های صیانتی و مراقبتی و هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری و سایر دستگاه های قضایی مورد رسیدگی قرار می گیرد و مجازات های بایسته در مورد آن اعمال می گردد. اصولاً تصدی پست وزارت اطلاعات توسط یک فرد مجتهد و عادل و سایر شرایط دیگر ذکر شده در قانون به همین دلیل است که اقدامات این دستگاه اطلاعاتی مطابق با اصول و مقررات شرعی و قانونی باشد. و در ادامه وجود چندین دستگاه نظارتی مانند حفاظت، بازرسی در داخل مجموعه دستگاه های اطلاعاتی مزید بر مطالبی است که گفته شد. برای تقویت رعایت حدود شرعی و قانونی بصورت مرتب کلاس های آموزش دانشگاهی و ضمن خدمت مانند اخلاق اطلاعاتی، احکام اطلاعاتی، آیین دادرسی کیفری، سیره و روش امامان معصوم (ع) در حوزه های اطلاعاتی، اخلاق حرفه ای اطلاعاتی برای کارکنان وزارت برگزار می شود و سخنرانی های معارفی در مناسبت هاب مختلف این روش را تکمیل می نماید. خداوند را سپاسگزاریم که شاکله اصلی این دستگاه اطلاعاتی مبتنی بر اصول و پایه های ارزش‌های اسلامی بنا نهاده شده است و همه نظارت های موجود برای رعایت دقیق حدود شرعی و قانونی و حق‌الناس ساری و جاری است.

مقایسه تطبیقی واجا با ساواک-4

ادامه مطلب…

مجتبی قانعی

 

جمهوری اسلامی ایرانساواکشاهشکنجهوزارت اطلاعات
Comments (0)
Add Comment