واکنش ایران و مکانیزم ها و پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت آن

واکنش ایران و مکانیزم ها و پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت آن

رای الیوم ؛ 7 اکتبر

تحلیل گران نظامی در شبکه های تلویزیونی و روزنامه های اسرائیل که اکثرشان ژنرال هایی هستند که در ارتش خدمت کرده اند، اتفاق نظر دارند که واکنش اسرائیل علیه حمله موشکی دردناک ایران توسط 200 موشک بالستیک که اکثرشان مافوق صوت بودند، به یک امر حتمی تبدیل شده است و این “واکنش بسیار گسترده” خواهد بود و این امر با هماهنگی آمریکا و شرکای عرب آنها در منطقه صورت خواهد گرفت.

تفسیری که برای عبارت ” واکنش بزرگ اسرائیل ” منطقی تر به نظر می رسد یعنی اینکه جنگنده های شبح اف 35 تاسیسات هسته‌ای و مراکز سوخت و چاه های نفت و گاز و تاسیسات زیربنایی همچون فرودگاه ها و بنادر و ایستگاه های آب و برق ایران را مورد تهاجم قرار خواهند داد.

بنیامین نتانیاهو دستکم ظرف بیست سال گذشته در حال طراحی و برنامه ریزی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است. وی نقش عمده ای در لغو توافق هسته‌ای آمریکا توسط دونالد ترامپ داشت . ما بارها شاهد آن بودیم که نتانیاهو پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت و با نشان دادن نقشه ها و اسنادی سعی کرد تا جهان را علیه خطر هسته‌ای ایران تحریک نماید .

وی در سخنرانی های خود در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار حمایت از طرح هایش جهت حمله به ایران شد . آیا می توان گفت حمله موشکی مشروع “وعده صادق 2” علیه اکثر پایگاه های هوایی اسرائیل به ویژه آَشیانه های جنگنده های شبح فرصت یا بهانه مناسب موردنیاز نتانیاهو برای انجام چنین اقدامی یعنی از بین بردن تاسیسات هسته‌ای ایران را فراهم آورده است؟

در این میان چند نکته اساسی وجود دارد که می بایست قبل از ترسیم نشانه های واکنش احتمالی اسرائیل و امکان موفقیت و یا شکست آن و نتایج احتمالی حاصل از چنین واکنشی  آنها را مورد بررسی قرار داد که به‌طور خلاصه عبارتند از:

اول : هرگونه تهاجمی از سوی اسرائیل چه با استفاده از جنگنده های شبح یا موشک‌های بالستیک نه تنها به‌طور حتم با چراغ سبز آمریکا بلکه با مشارکت مستقیم عملی آمریکا در آن شکل خواهد گرفت. آیا خبر رسیدن ژنرال آمریکایی مایکل کورلا فرمانده ستاد مرکزی نیروهای آمریکا به تل آویو نمایانگر این واقعیت است تا آخرین تدابیر لازم جهت انجام چنین حمله ای شکل گیرد؟

دوم : ایران یک قاره است و اکثر تاسیسات هسته‌ای اصلی آن در درون کوه ها بنا گردید و به خوبی محافظت شده است به گونه ای که بمب های غول پیکر دو هزار پوندی آمریکایی بر آنها هیچ تاثیری ندارد . بمب هایی که طی چند ماه اخیر چه بسا برای انجام چنین ماموریتی در اختیار اسرائیل گذاشته شد و به موازات آن مقر نشست شهید (سید) حسن نصرالله در حومه جنوبی بیروت مورد هدف قرار گرفت و منجر به شهادت وی و شماری از فرماندهان برجسته نظامی گردید . این امر به معنای آن است که احتمالا حمله اسرائیل منجر به موفقیت موردنظر صاحبان آن نخواهد شد.

سوم : شاید ایران از سامانه هوایی لازم جهت سرنگون کردن جنگنده های شبح اسرائیلی برخوردار نباشد که احتمالا نوک پیکان حمله علیه ایران خواهند بود. این جنگنده های دارای مخازن سوخت اضافی هستند و با کمک آن می توانند مسافت دو هزار و یک صد کیلومتری را طی کنند بدون آنکه نیازی به توقف و یا سوخت گیری هوایی داشته باشند مگر آنکه ایران موشک‌های بسیار پیشرفته اس 400 یا اس 500 روسی دریافت کرده باشد . البته این امر با توجه به همکاری نظامی فزاینده ایران و روسیه بعید به نظر نمی رسد. البته به نظر ما ایران از توان خطرناک تری برخوردار است زیرا احتمال اینکه ایران ظرف چند دقیقه پس از آغاز تهاجم تجاوزکارانه پایگاه های هوایی اسرائیل و فرودگاه هایش را با کمک موشک‌های مافوق صوت فتاح مورد تهاجم قرار دهد به گونه ای که جنگنده های مهاجم پس از انجام حمله احتمالی خود هیچ گونه فرودگاهی در اسرائیل برای فرود نخواهند یافت مگر آنکه برخی از کشورهای عرب فرودگاه های نظامی خود را در اختیار اسرائیل قرار دهند.

چهارم : نکته قابل توجه اینکه طی چند روز گذشته بارها عبارت “همکاری کشورهای شریک در منطقه با حمله اسرائیل ” از سوی مقامات و تحلیل گران اسرائیلی تکرار شده است احتمالا منظور از کشورهای عرب یاد شده کشورهایی همچون اردن و عربستان هستند که جنگنده های اسرائیل برای حمله به ایران باید از حریم هوایی آنها عبور نمایند و علاوه بر آن می توان از امارات و بحرین و قطر نام برد که پایگاه های هوایی آمریکا در خاک آنها مستقر هستند . آیا این کشورها و یا برخی از آنها تسهیلات در اختیار تجاوز اسرائیل علیه ایران قرار خواهند داد؟

پنجم : حمله جنگنده های اسرائیل علیه تاسیسات نفتی و گازی ایران منجر به یک بحران سوخت در جهان در ابتدای فصل شدید سرما در اروپا خواهد شد و در نتیجه آن صادرات نفت کاهش خواهد یافت و قیمت فرآورده های سوختی به طرز سرسام آوری افزایش خواهد یافت و مهم تر از همه آنها به دشمن روسی خود و منابع انرژی یعنی نفت و گازش به عنوان تنها گزینه فراروی خود متوسل خواهند شد و همین امر ده ها و شاید صدها میلیارد دلار وارد خزانه روسیه خواهد شد و بدین ترتیب هزینه های جنگ علیه اوکراین را برای مسکو فراهم خواهد آمد.

ششم : اگر دخالت آمریکا در این تجاوز به اثبات برسد که هم اکنون به‌طور نظری تقریبا به اثبات رسیده است ، بدین ترتیب ایران تمامی پایگاه های آمریکایی در عراق ، اردن ، شرق سوریه ، منطقه خلیج (فارس) و ترکیه را مورد هدف قرار خواهد داد که در آنها بیش از 40 هزار سرباز آمریکایی گردهم آمده اند و ممکن است به کشورشان بازنگردند و یا اکثرشان در تابوت و کفن بازخواهند گشت.

ایران به‌طور حتم در صورت شکل گیری تجاوز از سوی اسرائیل تماشاچی نخواهد ماند. در واقع دو عملیات وعده صادق یک و دو در بردارنده پیام هشدارآمیزی برای تل آویو بودند. اظهارات سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب و خطبه نماز جمعه (حضرت آیت‌الله) سید علی خامنه‌ای در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید فلسطین و مقاومت سید حسن نصرالله همگی ثابت می‌کند که هرگونه پاسخ به واکنش انتقام‌جویانه اسرائیل به‌طور مستقیم و ویرانگر و در عمق شکل خواهد گرفت .

لازم به یادآوری است اظهارات کمال خرزای مشاور ارشد رهبری در مسائل هسته‌ای مبنی بر اینکه ایران فردای شکل گیری هرگونه اقدام تجاوزکارانه از سوی اسرائیل انفجار هسته‌ای را چه به صورت اتمی و یا با استفاده از تسلیحات کلاسیک به آزمایش خواهد گذاشت البته اگر ایران واقعا هم اکنون کلاهک های هسته‌ای در اختیار نداشته باشد زیرا ایران تمامی موارد موردنیاز در این خصوص از جمله اورانیوم غنی شده در سطح بالا و اندیشه های سترگ و موشک‌های موردنیاز جهت حمل کلاهک ها و مواد موردنیاز جهت منفجر کردن کلاهک ها را در اختیار دارد.

موجودیت اسرائیل در اکثر جبهه ها البته اگر نگوییم همه جبهه ها در یمن و غزه و کرانه باختری و جنوب لبنان با شکست های متوالی مواجه شده است به گونه ای که مقاومت اسلامی تمامی تلاش های ارتش اسرائیل جهت یورش زمینی به سرزمین لبنان را ناکام گذاشته است و تنها به انجام حملات هوایی نمایشی و کشتار غیرنظامیان بیگناه بسنده کرده است.

حمله اسرائیل علیه ایران اگر روی دهد، دروازه های جهنم را بر روی دولت اشغالگر اسرائیل خواهد گشود . آمریکا نمی تواند مانع از حملات موشک‌های ایرانی و لبنانی و یمنی و عراقی علیه غیرنظامیان اسرائیلی و تاسیسات زیربنایی آنها یعنی آب و برق و بنادر و فرودگاه ها و سکوهای گاز در دریای مدیترانه شود . حمله اخیر پهپاد عراقی به پایگاه هوایی اسرائیل در جولان اشغالی و کشته شدن دو سرباز و زخمی شدن 24 تن دیگر شاهد مثالی بر حملات احتمالی تمامی میدان های مقاومت پس از تجاوز اسرائیل علیه ایران به شمار می‌رود.

نتانیاهو می خواهد آمریکا را به‌سوی جنگ جهانی سوم سوق دهد و به نظر می رسد با توجه به اینکه جود بایدن در وضعیت ضعیفی قرار دارد و تسلیم لابی صهیونیسم شده است، نتانیاهو می خواهد از این فرصت طلایی به اهداف موردنظر تل آویو و واشنگتن تحقق ببخشد. همچنان که از بین رفتن آلمان نازی برجسته ترین نتیجه جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود و همچنان که نبرد کانال سوئز باعث آغاز شمارش معکوس فروپاشی دو امپراطوری انگلیس و فرانسه گردید، این احتمال وجود دارد که این سناریو بار دیگر تکرار شود و طی جنگ آتی آمریکا و غرب از بین بروند و یا تضعیف شوند و به سلطه آنها بر جهان پایان داده شود. نتانیاهو هم اکنون نقش هیتلر را بازی می‌کند و نتایج کاملا روشن و آشکار است. (م.غ)

 

آمریکااسرائیلجمهوری اسلامیجمهوری اسلامی ایرانحماسغزهموشکهسته ای
Comments (0)
Add Comment