پهپادهای شیطانی یا انسانی

به بهانه ترور شهید اسماعیل هنیه

پهپادهای شیطانی یا انسانی

بنام خدا

قطعا و بدون شک امروزه ریزپرنده ها یا پهپادها در ابعاد مختلف از کف دست گرفته تا ابعاد چندین متری، بی ملخ یا با ملخ های یک الی هشت گانه خود در بسیاری از حوزه های نظامی، علمی، فنی، آزمایشگاهی، کشاورزی، راه سازی، نقشه برداری و در نهایت پالایش های سرزمینی و جغرافیائی و تاسیساتی توانسته اند جا پای محکمی برای خود باز کرده و توانمندی های خود را به سایر فناوری های شناسایی نشان داده اند.

اما باید با این تکنولوژی روز که مجهز به هوش مصنوعی نیز گردیده است چگونه برخورد کرد؟

با نگاهی نچندان دور می توان به راحتی دریافت بشریت با توجه به پیشرفت های علمی در صنایع های مختلف توانسته است در دوره های مختلف با فناوری های جدید به پیشرفت های بزرگی دست یابد. اگر از عهد پارینه سنگی عبور کنیم انسان از زمانی که توانست اشیا را به عنوان ابزار به خدمت بگیرد،  رو به پیشرفت گام برداشته است.

ابزارها در زمانی های مختلف توانسته اند کارائی خوب خود را در صحنه های مختلف نشان بدهند تا جایی که در کتاب های مقدس دینی نیز به این ابزارها اشاره شده است. قرآن مبین از تولید آهن نام می برد و یا کشتی را ابزاری مناسب برای تردد دریائی می داند. و استفاده و بکارگیری مذاب آهن و مس در داستان ذالقرنین و ساخت دیوار معروف است.

بنابراین؛ با گذشت زمان و با دسترسی به علوم، بشریت توانسته است ابزارهای پیچیده تر و درخور توجه ائی را برای خود اختراع یا کشف نماید و بوسیله آن بر محیط اطراف یا سایر انسان ها تسلط  پیدا کند.

اگر  ساخت انواع سرنیزه ها و سپس شمشیر و سپر را روزی یک فناوری مهم در اختیار کشورهای متخاصم یکدیگر بدانیم؛ جوامع انسانی در طی زمان  و با کشف دینامیت، بمب و سلاح مخرب اتمی، بشر بناگاه جهش بلندی در راستای تولید ابزارهای کنترل و تسلط بر دیگران برداشته است.

در ابتدای قرن 21 میلادی، ریزپرنده یا پهپادها با قابلیت های بکار گرفته شده در آنها توانسته اند معادلات جدیدی را در صحنه های کارزار رزمی و نظامی پیدا کنند و کسی نیست که امروزه منکر برتری کشورهایی شوند که در صحنه نظامی دست برتر در این قدرت نو ظهور را دارد.

ریز پرنده ها یا همان پهپاد ها با عمر نچندان زیادشان توانسته اند تاثیرات عمیقی در معادلات کشورها با یکدیگر بگذارند. این نوع پرنده ها که در حقیقت نمونه های کوچک شده هواپیما هستند، با تکنولوژی مخصوص خود، در اختیار کنترل از راه دور انسان قرار گرفته اند.

آنچه منبعد در این رابطه مهم جلوه می کند ضرورت جهت دهی علوم بشریت به سمتی است که بتوان با این پدیده فنی و تکنولوژیک مقابله کرده و آن را در اختیار انسان و انسانیت قرار بدهد.

امروزه با جمع آوری دقیق مختصات جغرافیائی و بار گذاری آن به سیستم های ریزپرنده به راحتی می توان این پرندگان مصنوعی را به پرواز درآورد و با حمل سلاح های آتشین یا حتی محموله های خاص از این ابزار به عنوان سلاح یا ابزاری در کنترل خود استفاده نمود.

پائین کشیدن پهپاد آر کیوی آمریکائی که گرانترین نوع این دسته پهپادها است را می توان نمونه بارز مقابله با پروازهای غیر مشروع این پرنده های مصنوعی دانست.

از امروز به بعد دانشگاهیان و موسسات دانش بنیان باید علوم و دانسته های خود را در راستای کنترل این ریز پرنده ها قرار دهند. آنهم به نحوی که هیچ پرنده مصنوعی نتواند بدون اطلاع قبلی در آسمان سرزمینی به جولان بپردازد.

سیستم های راداری حساس عمودی و سیستم های راداری افقی با برد صدها کیلومتری عمیق شاید نقطه شروع رفع نیاز بشری و ضرورت جوامع امروزی برای  مقابله با این پدیده خطرناک باشد.

در غیر اینصورت منبعد باید شاهد استفاده بی رویه و بدون نظارت و کنترل این ریز پرنده ها در دست رژِیم های تروریستی و گرگ های تنها که هدفی جز نابودی جوامع بشری ندارند، باشیم.

در کنار آنچه در شرایط فعلی وجود دارد باید با تصویب قوانین بین المللی، و قوانین و مقررات داخلی استفاده و بکارگیری این ریز پرنده ها تعریف شده و الزامات بیش از پیشی برای استفاده از آنان مصوب گردد.

آنچه تا دیروزبه عنوان یک اسباب بازی کودکانه یا تفریحی شناخته می شد، حالا تبدیل به سلاح کشنده ایی در دست مزدوران گردیده است تا براحتی جان انسان ها را در خطر انداخته و تهدیدی جدی برای صلح جهانی باشد.

در آینده و روزی این تکنولوژی همچون سایر تکنولوژی های ساخته شده در دست بشر، جای خود را به سایر تکنولوژی های نو ظهور دیگر خواهد داد ولی تا آنزمان باید دانشمندان، متخصصان، مطلعان علوم و صنایع نظامی و دفاعی  قدم های موثر و کارآئی در جهت کنترل، مقابله و نظارت بر این دسته از پرندگان مصنوعی در جهان و منطقه بردارند.

مجید بهمنی

11 مرداد 1403

پهپادرزمریز پرندهنظامی
Comments (0)
Add Comment