چرا جهان از چهار سال دیگر ریاست جمهوری ترامپ می ترسد؟

چرا جهان از چهار سال دیگر ریاست جمهوری ترامپ می ترسد؟

سیدنی مورنینگ هرالد؛ 1 جولای

نویسنده: استفان بارتولومئوس

مناظره هفته گذشته ریاست جمهوری ایالات‌متحده آمریکا باعث ترس بسیاری از متحدان سنتی و شرکای تجاری آمریکا می شد.

حضور و عملکرد ضعیف جو بایدن و نحوه بیان او، عملکرد معمولاً نامنظم و چالش برانگیز دونالد ترامپ را تحت الشعاع قرار داد.

احتمال دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ بلافاصله بسیار واقعی تر شد، که برای متحدان آمریکا در اروپا و آسیا که جو بایدن روابط خود را با آنها بازسازی کرد تا نقطه شکست در دوره اول ترامپ باشد، چشم انداز نگران کننده ای است.

انعکاس /// توضیحات

همچنین نگرانی ها در داخل چین افزایش خواهد یافت.

جو بایدن با حفظ تعرفه های دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر واردات از چین، سیاست استراتژیک و ظریف تری را دنبال کرده است .

استراتژی «حیاط کوچک و حصار بلند» دولت او به طور محدودتری بخش‌ها و فناوری‌های استراتژیک را هدف قرار داده است و در عین حال تلاش می‌کند تا روابط پایدارتر و گفتگوی مستمر را نسبت به رویکرد خام دونالد ترامپ در زمینه تجارت و ژئوپلیتیک حفظ کند.

با وعده دونالد ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه 60 درصدی بر تمامی کالاهای وارداتی از چین، در کنار 10 درصد «تعرفه پایه جهانی» بر تمامی واردات از جاهای دیگر، چشم انداز دو برابر شدن سیاست های «اول آمریکا» ترامپ هم برای  چین و هم متحدان سنتی آمریکا، نگران کننده خواهد بود.

با این حال، فرصتی را برای چین فراهم می کند.

جو بایدن روابط با اروپا را که به طور فزاینده ای همسو و در راستای رویکرد دولت او در تجارت با چین قرار می گیرد، ترمیم کرده است. حمایت ایالات‌متحده از ناتو، اوکراین و تحریم های مشترک اروپا و آمریکا علیه روسیه به بازگرداندن برخی اعتمادها کمک کرده است، درحالی‌که تأکید آمریکا بر تأثیر سیاست های مرکانتیلیستی چین بر سایر اقتصادها در اروپا طنین انداز شده است.

تعرفه‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چین، بررسی‌های این اتحادیه در مورد یارانه‌های توربین خورشیدی و بادی چین که ممکن است منجر به تعیین تعرفه‌ها شود و زبانی که مقامات اتحادیه اروپا برای توصیف سیاست‌های تجاری دولتی چین به کار می‌برند، به طور فزاینده‌ای با سیاست‌های دولت هماهنگ شده است.

اگر دونالد ترامپ دوباره قدرت را به دست گیرد، بر همه کالاهای صادراتی اروپا به آمریکا تعرفه وضع کند، دوباره تهدید به خروج از ناتو و سایر نهادهای بین‌المللی کند، و ارائه کمک‌های خود به اوکراین را قطع کند، نگرش اروپا نسبت به آمریکا و چین ناگزیر پس رفت می‌کند و سیر قهقرایی در پیش می گیرد و فرصتی برای چین فراهم می‌کند که می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.

این فرصت می‌تواند با موفقیت تظاهرات ملی مارین لوپن در دور اول انتخابات فرانسه در آخر هفته افزایش یابد .

سیاست‌های حزب راست افراطی رالی ملی بازتاب برخی از اولویت‌بندی های سیاست «اول آمریکا» ترامپ درباره مسائل داخلی بر تعامل بین‌المللی و حمایت‌گرایی بر جهانی شدن است.

رهبران این حزب از چین، طرح کمربند و جاده و عدم تعادل تجاری بین چین و اروپا انتقاد کرده‌اند. اما آنها به همان اندازه از ایالات‌متحده انتقاد کرده‌اند که لوپن آن را به‌عنوان “متحدی که دوست نیست و می‌تواند مانند یک رقیب، حتی یک دشمن رفتار کند” توصیف کرده است. آنها همچنین نسبت به اتحادیه اروپا بدبین هستند، اگرچه حزب راست افراطی رالی ملی از سیاست سابق خروج از اتحادیه اروپا عقب نشینی کرده است.

در قلب اتحادیه اروپا روابط بین فرانسه و آلمان نمایان بوده است و روابط آنها بخش جدایی ناپذیر از سیاست گسترده اروپا را تشکیل می دهد. اختلاف نظرها در مورد رویکرد اوکراین، روسیه (حزب رالی ملی از لحاظ تاریخی رابطه قوی با روسیه داشته است) و چین این پتانسیل را دارد که آنچه را که به‌عنوان “موتور” اتحادیه اروپا توصیف می‌شود، شکست دهد.(م.ر)

 

آلمان، با داشتن روابط قوی‌تر با اقتصاد چین نسبت به بقیه اروپا، حتی بیشتر مورد هدف پکن قرار خواهد گرفت، چینی که قبلاً تلاش کرده است از اختلافات درون اروپا برای جلوگیری از تحریم‌های تجاری سوء استفاده کند.

با این که دونالد ترامپ دوباره متعهد شد که متحدان را وادار کند هزینه حضور نظامی آمریکا را بپردازند (او روابط دفاعی را صرفاً در شرایط تجاری می بیند)، این فقط اروپا نیست که دوباره ممکن است تنش ها در آن رو به افزایش رود.

متحدان کلیدی ایالات‌متحده در آسیا و اقیانوسیه مانند ژاپن و کره جنوبی نیز با همان تهدید مواجه خواهند شد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم هزینه حضور نظامی ایالات‌متحده و یا خروج نیروها را پرداخت می‌کنند. علاوه بر تعرفه‌های پایه که همه اقتصادهای آسیایی خارج از چین با آن مواجه خواهند شد، خطر شکست اتحادهای نظامی و تجاری در منطقه نیز، چین و کره شمالی را خوشحال می‌کند.

اعتقادات اقتصادی بی سوادانه ترامپ مبنی بر اینکه جنگ های تجاری خوب است و به راحتی می توان پیروز شد، اینکه کسری تجاری سیگنالی است مبنی بر اینکه آمریکا در حال از بین رفتن است، و کسانی که بر آنها تعرفه وضع می‌شود، عوارض را می پردازند (برخلاف آنچه اکثر تحلیل های معتبر به آن رسیده‌اند) به این معنی است که در صورت پیروزی او در انتخابات نوامبر، دور جدیدی از جنگ های تجاری اجتناب ناپذیر است.

سیاست های تجاری او نه‌تنها به اقتصاد چین بلکه به اقتصاد جهانی آسیب می رساند و نرخ تورم را در ایالات‌متحده و جاهای دیگر افزایش می دهد.

این سیاست ها همچنین تأثیر قابل توجهی بر واکنش جهانی به تغییرات آب و هوایی خواهند داشت.

ترامپ و مشاورانش مخالفت خود را با قانون به شدت سبز کاهش تورم بایدن، با یارانه 539 میلیارد دلاری آن برای فناوری‌های سبز مانند خودروهای برقی و خورشیدی و زنجیره‌های تامین آن، پنهان نکرده‌اند.

درحالی‌که ترامپ، در دوره اولیه ریاست جمهوری خود، نگران تامین منابع معدنی حیاتی آمریکا بود و در سال 2017 فرمان اجرایی را امضا کرد، اما سیاست او به‌جای اینکه همانطور که بایدن انجام داده است، تجارت آزاد آمریکا را به طور موثر در بر بگیرد، تشویق به عرضه داخلی در تلاش برای تنوع بخشیدن به دسترسی آمریکا به مواد معدنی حیاتی به دور از اتکای این کشور به چین بود.

ترامپ به صراحت گفته است که از سیاست‌های زیست‌محیطی بایدن (که خواهان رونق تولید سوخت‌های فسیلی است) و بویژه تشویق بایدن برای استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی متنفر است.

اعتبارات مالیاتی برای خودروهای برقی و انرژی خورشیدی و مشوق های سرمایه گذاری برای سازندگان آنها، توسط دولت ترامپ هدف قرار خواهد گرفت که بر جذب آنها و تقاضا برای مواد معدنی حیاتی از جمله لیتیوم، نیکل، کبالت و مس تأثیر خواهد گذاشت.

البته این امر برای استرالیا و بودجه چند میلیارد دلاری که دولت آلبانی برای تقویت تولید مواد معدنی حیاتی به‌عنوان بخشی از استراتژی «ساخت آینده در استرالیا» در نظر گرفته است، پیامدهایی خواهد داشت.

قبل از مناظره روز پنجشنبه، نتیجه انتخابات آمریکا سخت به نظر می رسید و بایدن شانس واقعی برای حفظ ریاست جمهوری را داشت.

پس از پنج‌شنبه، بقیه جهان باید تهدید دونالد ترامپ  و دولتی را که مصمم‌تر و آماده‌تر از سال 2016 برای تغییر ماهیت روابط آمریکا با بقیه جهان است، جدی‌تر بگیرند.

این یک‌چشم انداز ناراحت‌کننده برای هر یک از متحدان و شرکای تجاری ایالات‌متحده آمریکا است.(م.ب)