گردشگری موسیقی
گردشگری موسیقی یکی از مهم ترین دست آورد های گردشگری فرهنگی است.
تلفیق گردشگری و موسیقی مي تواند به عنوان يك فاكتور انگيزشي براي يك مقصد خاص عمل كند.
گردشگری موسیقی از گونه های تجربه محور است که با دارا بودن اصالت، هویت و بستر تعاملات فرهنگی قابلیت جذب گردشگران نوگرا را دار است.
گردشگران«نوگرا»، افرادی هستند با اطلاع و آگاهی فرهنگی بالا، که توان تجزیه و تحلیل بیشتر نسبت به مسائل فرهنگی و زیست محیطی دارند.
هواداران این نوع گردشگری به دنبال هتل های بزرگ و مجهز و مطابق با استانداردهای بین المللی نیستند.
آنها ترجیح می دهند در منزل مردم محلی اقامت گزیده و با ارزش ها، سنت و شیوه های زندگی آنها آشنا شوند.
لذا گردشگری و موسیقی دو پدیده جذاب و فرهنگی است که می تواند علاوه بر توجه گردشگران نوگرا، امکان توسعه و رونق اقتصاد محلی را نیز فراهم کند.
آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم برای گردشگران نوگرا بسیار جذاب است، بنابراین اصالت، هویت و اجرا سه رأس مثلث سیاست گذاری گردشگری محلی، و نمایش دهنده جغرافیایی فرهنگ محلی به صورت منطقه ای و فرامنطقه ای در حوزه گردشگری است.
تقویت هویت محلی برای مقاصد گردشگری، اقدامی در جهت رقابت پذیری مقاصد است، که در عین نمایش استعدادهای جامعة میزبان، به معرفی و برندسازی مقصد منجر خواهد شد.
از آنجا که رويدادها نقش موثري در ارتقاء تصوير يك مقصد دارند؛ لذا برگزاری جشنواره هاي محلي یکی از راه های جذب گردشگرنوگرا است، که می تواند باعث غلبه بر فصلي بودن گردشگري در يك مقصد، تنوع بخشي به محصولات گردشگري، ارتقاء تصوير مقصد در ذهن گردشگران، حفظ، احياء و پويايي (موسيقي، صنایع دستی، و.. ) محلي منجر شود.
موسیقی های محلی یکی از، ارکان فرهنگی خاص هستند که می توانند به عنوان یک محصول و جاذبه ی جدید گردشگری معرفی شوند.
موسیقی محلی بیان گر خلقیات و حالات درونی مردمان آن منطقه است، و با تکیه بر جنبه های درونی هر موسیقی می توان به درونیات آن قوم پی برد. بنابراین ضروری است رویدادهای موسیقی به گونه ای مدیریت شود تا فضاهای موسیقی به جاذبههای گردشگری مبدل شود.
از سياست هاي توسعه گردشگري موضوع تنوع بخشيدن به اقتصاد، احیای سنت های بومی است از این رو اگر بخواهیم يك تغيير فوري در اقتصاد و بدون نياز به سرمايه گذاري زياد داشته باشیم؛ موسيقي محلی به عنوان جاذبه گردشگري مي تواند گردشگراني را، حتی در فصول كم اوج مثل تابستان به سمت مناطق مختلف کشور جذب كند.
برای جذب گردشگران موسیقی محلی بایستی به تجزیه و تحلیل سه مولفه مکان؛ زمان و مخاطب پرداخته، و با طراحی محتوای بسته گردشگری موسیقی را با جذابیت بیشتری برای افزایش توجه گردشگران داخلی و خارجی ایجاد و اجرا نمود.
دکتر سعید پورعلی
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش
شهریور1400