🌛تأدیبِ دنیا…، تعذیبِ عُقبی…!🌜

✍️حکیمانه‌ی نَودویکم از باب هشتم گلستان سعدی...؛ درباره رابطه‌ی صواب و عقاب...!🖊

🌛تأدیبِ دنیا…، تعذیبِ عُقبی…!🌜

✍️حکیمانه‌ی نَودویکم از باب هشتم گلستان سعدی…؛ درباره رابطه‌ی صواب و عقاب…!🖊

 

📚هر که به تأدیبِ دنیا…، راهِ صواب نگیرد…، به تعذیبِ عقبی…، گرفتار آید…!

قولهُ تعالی…؛ وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ…!

⚘️پند است خطابِ مِهتران…، آن گه…، بند…!

⚘️چون پند دهند و نشنوی…، بند نهند…!

🌹🌹🌹

🌹🌹

🌹

🌛تأدیبِ دنیا…، تعذیبِ عُقبی…!🌜

✍️این سخنِ حکیمانه، درباره تفاوتِ گرفتاری و عذابِ انسان و ماهیتِ آن، در این دنیا و آن دنیاست…!

📚✍️وقتی سخن از “تأدیب” است و استناد به “عَذَابِ الْأَدْنَىٰ” قرآن…، منظور مجازات‌های خفیفِ دنیویِ فردی و عمومی است، که با هدفِ بیدار کردن و به راه آوردنِ انسان‌های گناهکاری که از مسیرِ بندگی، خارج شده‌اند، بر آنان نازل می‌شود…!

📚✍️هرچند شکل و ظاهرِ برخی از مجازات‌هایِ گناهکاران، با آنچه به عنوانِ “فتنه” و “امتحان” بر دیگر انسان‌ها وارد می‌شود، یکی است…؛ ولی کاملاً معلوم است که ماهیت و غرضِ این دو، متفاوت می‌باشد…!

📚✍️برای دریافتِ اجزایِ این تفاوت، هیچ راهی جز شناختِ انسان و هدف از خلقتِ او، وجود ندارد…!

📚✍️مختصر این‌که…؛ انسان…، خلیفة الله است…؛ “إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِيفَةً”…؛ و هدفِ از خلقتِ او…، بندگی…؛ “مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ”…؛ و بدون تردید، مسیرِ خلیفة الّلهی از شاهراه بندگی می‌گذرد…؛ شاهراهی که لوازمِ اصلی حرکت در آن، عملِ صالح است و مهمترینِ عملِ صالح، انجامِ تکلیف….؛ و متعاقبِ آن نیز، سربلند بیرون آمدن از امتحاناتِ الهی…؛ البته به تناسبِ ظرفیت و جایگاه و پایگاهِ انسان‌ها…؛

أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوٓا أَنْ يَقُولُوٓا آمَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ…! عنکبوت/۲

📚✍️درباره تفاوت‌های امتحان و عذابِ الهی، موارد زیر قابل توجه است…؛

🔸️۱. امتحان…، که همه‌ی انسان‌ها را شامل می‌شود، واقع شدنِ انسان در میدانِ عمل است برای عیارسنجیِ او…؛ درحالی که عذاب…، نتيجه‌ی عملِ غیرصالح و شَر می‌باشد…؛ همان حقیقتی که خدایِ متعال درباره پسر نوح علیه‌السّلام در جریانِ عذابِ طوفان، فرمود…؛

قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ…!   هود/۴۶

🔸️۲. امتحان…، گاهی برای شناخته شدنِ انسان‌هاست…؛ درحالی که عذاب…؛ انسان‌های شناخته‌شده‌ای که در مسیر بندگی مردود شده‌اند را دربرمی‌گیرد…!

🔸️۳. مهم‌ترین راهِ شناختِ امتحان و عذاب در نزدِ انسان‌ها…، مراجعه به نَفس است…؛ یعنی این‌که…؛ آدمی به خوبی می‌داند که این بلا و مشکلی که به او رسیده، از ناحیه‌ی گناه و معصیت است و یا از جنسِ فتنه‌ی الهی…؛ که با صراحت فرمود…؛

بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ . وَ لَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِيرَهُ…!  قیامت/۱۴و۱۵

📚✍️و امّا عذابِ آخرت، که دنیایِ نتیجه و جزا و پاداش است…؛ عذابی است که از آن با صفت‌هائی چون…؛ “عظیم”، “اَلیم”، “مُهین”، “شدید”، یاد شده و برای گروهی از انسان‌ها، دائمی و همیشگی می‌باشد…؛

بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيٓئَتُهُ فَأُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ…! بقره/۸۱

📚✍️به قول شاعری که نمی‌دانم کیست…؛

⚘️از قیامت…، خبری می‌شنوی…!

⚘️دستی از دور بر آذر داری…!

⚘️پای در کوره‌ی حدّادی نِه…؛

⚘️ تا بدانی که چه در سر داری…!

📚✍️حرفِ آخر این که…؛ خداوند تبارک‌وتعالی برای زندگی انسان در این دنیا، با ارسالِ رُسل و کُتب و اعطایِ نعمتِ نورانیِ عقل…؛ حجّت را برای هدایتِ تمامیِ بندگانِ خود تمام کرده…؛ و از سرِ لطف و مهربانی، با قرار دادنِ برخی بلایا و ابتلائات بر سرِ راهِ کسانی که دچار لغزش و گناه می‌شوند، حجّت را برای تأدیب آنان نیز تمام کرده تا شاید متوجه‌ی اشتباه خود شده و از بیراهه، به راه آیند…، که اگر بر ادامه‌ی مسیرِ انحرافی پافشاری کنند…، جهنّم را، که با تعابیرِ عجیبی از آن یاد فرموده، با انواع عذاب‏ها و مأمورانی غلاظ و شداد، برای آنان آماده کرده است…؛

عَلَيْهَا مَلَآئِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ…!  تحریم/۶

بر آن، فرشتگانی خشن و سخت‌گیر گمارده شده‌اند كه از آنچه خدا به آنان دستور داده، سرپیچی نمی‌كنند، و آنچه را به آن مأمورند، همواره انجام می‌دهند…!

🕋الهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقوُبَتِکَ وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حیلَتِکَ…!

 

 

الف- حجت

🍁🍁🍁

پندتادیبسعدیگلستان
Comments (0)
Add Comment