موضع ایران در صورت حمله اسرائیل به لبنان چیست؟

موضع ایران در صورت حمله اسرائیل به لبنان چیست؟

رای الیوم ؛ 1 ژوئیه

در 14/3/2024 در طی سفر ژنرال اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس به لبنان و دیدارش با سید حسن نصرالله ، دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد : ” حزب الله نمی خواهد ایران به جنگ با اسرائیل و آمریکا سوق پیدا کند و ما به تنهایی خواهیم جنگید. ”

** این موضوع به چه معناست ؟

سید حسن نصرالله به همگان اعلام کرد که اگر جنگ علیه حزب الله و لبنان تحمیل شود، حزب الله به تنهایی می تواند وارد جنگ شود و دبیرکل حزب الله لبنان با صراحت تاکید کرد : “این نبرد ماست .” این پیام در بردارنده یک چالش و جنگ روانی علیه اسرائیل است . جنگ روانی تا کنون با پیام های متعددی همراه شده است که آخرین مورد پیام هدهد است.

انعکاس /// توضیحات

اظهارات سید حسن نصرالله نمایانگر آن است که اگر اسرائیل به لبنان حمله کند، ایران وارد جنگ نمی شود!

ایران وارد جنگ نمی شود و موضعش با موضعی که در مورد غزه اتخاذ کرد، به دلایل ذیل فرقی نخواهد داشت:

_ ایران به توانمندی های حزب الله و تجهیزاتش و تسلیحاتش و حزب الله به توان بالای رزمندگان و تسلیحات و طرح و نقشه های خود اعتماد بالایی دارند.

_  ایران از قرار گرفتن در کنار حزب الله و نبرد در کنار این حزب اجتناب خواهد کرد تا صف بندی اش با حزب الله در اثر انگیزه ها و علل و عوامل طائفه ای تلقی نشود با توجه به اینکه تهران از قرار گرفتن در کنار مقاومت در غزه اجتناب ورزید.

_ ایران نمی خواهد بهانه دست اسرائیل یا آمریکا دهد تا تاسیسات هسته ای ایران را مورد تهاجم قرار دهند با توجه به اینکه هم اکنون در آستانه دستیابی به توان هسته ای جهت ساخت تسلیحات هسته ای قرار گرفته است البته اگر تصمیم به انجام چنین کاری بگیرد.

_ حماس علیرغم محدود بودن توانمندی های نظامی اش توانست در مقابل اسرائیل و آمریکا ایستادگی نماید و مانع از تحقق یافتن اهداف اعلام شده از سوی اسرائیل گردد پس به طور بدیهی حزب الله که توانمندی ها و تسلیحات بسیار بیشتری از حماس دارد ، با اسرائیل به تنهایی خواهد جنگید.

پس چرا آمریکا مرتب پیش بینی می کند که ایران در صورت حمله اسرائیل به لبنان در کنار حزب الله قرار خواهد گرفت؟

آمریکا به خوبی می داند که ایران در صورت شعله ور شدن جنگ دخالت مستقیم نخواهد کرد و در کنار حزب الله قرار نخواهد گرفت اما برخلاف اعتقاد خود اظهارنظر می کند تا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد و او را از اقدام به جنگ بازدارد زیرا می داند که آغاز جنگ و تاریخ آن روشن است اما تحولات و پیامدهای جنگ قابل کنترل نیست و مهم تر از آن می داند که جنگ اسرائیل علیه لبنان یک جنگ بازنده است.

شکست اسرائیل به معنای شکست آمریکا در منطقه و از بین رفتن جایگاهش در برابر دوستان و همپیمانانش در منطقه است.

موضع ایران در صورت حمله اسرائیل به لبنان چیست؟

از مطالب یاد شده می توان دو نتیجه گرفت :

نخست : علیرغم اینکه سید حسن نصرالله تصریح کرد که حزب الله به تنهایی با اسرائیل خواهد جنگید ، رهبران اسرائیل به دولت آمریکا توسل جسته اند تا در صورت شعله ور شدن جنگ میان اسرائیل با لبنان حتما از تل آویو حمایت نماید.

دوم : آمریکا و اسرائیل دیگر نمی توانند این ایده را رواج دهند مبنی بر اینکه آنها دو قدرت تضمین کننده امنیت کسانی هستند که به آنها و حمایت شان توسل می جویند. با توجه به متزلزل شدن و از بین رفتن نقش آمریکا و دل بستن به وعده های آمریکا در حال حاضر اعتماد به توانمندی های آمریکا از بین رفته است.  (م.غ)