جو بایدن در مقابل دونالد ترامپ: آیا دموکرات ها می توانند فرد دیگری را جایگزین او در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا کنند؟

جو بایدن در مقابل دونالد ترامپ: آیا دموکرات ها می توانند فرد دیگری را جایگزین او در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا کنند؟

اکونومیک تایم؛ 1 جولای

عملکرد رئیس جمهور جو بایدن در مناظره ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در برابر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گرفت. اگرچه قرار است دومین جدال میان رئیس جمهور فعلی و رئیس جمهور سابق ایالات متحده در 10 سپتامبر برگزار شود، اما چندین تحلیلگر مدعی شده اند که قرار است فرد دیگری توسط دموکرات ها جایگزین جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شود.

انعکاس /// توضیحات

عملکرد پرزیدنت جو بایدن در مناظره باعث شده است که برخی از اعضای حزب او این سوال را مطرح کنند که آیا فرد دیگری می بایست پیش از انتخابات نوامبر جایگزین وی شود یا خیر.

با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که بایدن مایل به پایان دادن به مبارزات انتخاباتی خود باشد. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، جایگزینی او برای دموکرات‌ها تقریبا غیرممکن است، مگر اینکه او تصمیم بگیرد که کناره‌گیری کند.

آیا ممکن است معاون بایدن ، کامالا هریس جانشین وی شود؟

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا [ معاون رئیس‌جمهور بایدن ] است، اما این بدان معنا نیست که او می‌تواند به‌طور پیش‌فرض جایگزین وی شود. جو بایدن همچنین نمی تواند حکمی بدهد که اگر ناگهان تصمیم به ترک رقابت بگیرد، هریس جایگزین وی شود.

کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو برگزار می‌شود، اما این حزب اعلام کرده است که یک فراخوان مجازی برای معرفی رسمی بایدن قبل از شروع رسیدگی‌های حضوری برگزار خواهد کرد. تاریخ دقیق فراخوان هنوز تعیین نشده است. [کنوانسیون ملی حزب دموکرات رویدادی است که طی آن نمایندگان حزب دموکرات نامزد نهایی حزب برای ریاست‌جمهوری و معاون ریاست‌جمهوری را انتخاب می کنند .]

اگر جو بایدن تصمیم بگیرد که کمپین انتخاب مجدد خود را کنار بگذارد، هریس به احتمال زیاد به دیگر نامزدهای ارشد دموکرات خواهد پیوست که به دنبال جایگزینی وی هستند. اما این اتفاق  احتمالاً سناریویی را ایجاد می‌کند که در آن او [هریس] و دیگران در نهایت به لابی کردن در هیئت‌های دولتی در کنوانسیون برای جلب حمایت آنها می‌پردازند.

از سال 1960، زمانی که جان اف کندی و لیندون بی. جانسون در آن سال برای کسب رای‌ در کنوانسیون دموکرات‌ها در لس‌آنجلس با یکدیگر به رقابت پرداختند ، چنین چیزی و چنین اتفاقی برای دموکرات‌ها رخ نداده است.

نمایندگان جو بایدن در انتخابات مقدماتی نقش کلیدی را ایفا کرد

انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری پیشتر در هر ایالت برگزار شده است. قوانین دموکراتیک تصریح می کند که نمایندگانی که به باین متعهد هستند و از او حمایت می کنند ، همچنان موظف به حمایت از او در کنوانسیون ملی دموکرات ها در آینده هستند، مگر اینکه بایدن به آنها اعلام کند که رقابت ریاست جمهوری را ترک خواهد کرد.

بایدن صراحتا اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای انجام این کار [ترک رقابت ریاست جمهوری] ندارد به حامیان خود در آتلانتا گفت: «بیایید به راه خود ادامه دهیم». لورن هیت، سخنگوی کمپین انتخاباتی بایدن، واضح‌تر از این صحبت کرد و روز جمعه خاطر نشان کرد: «البته که او رقابت های ریاست جمهوری را ترک نمی‌کند».

کنوانسیون ها و قوانین آنها توسط احزاب سیاسی کنترل می شود. کمیته ملی دموکرات ها می تواند پیش از شروع کنوانسیون خود در تاریخ 19 اوت تشکیل جلسه دهد و نحوه کارکرد خود را تغییر دهد، اما تا زمانی که بایدن بخواهد به دنبال انتخاب مجدد و نامزدی در انتخابات باشد، این احتمال وجود ندارد.

قوانین فعلی چنین است: «نمایندگان منتخب در کنوانسیون ملی که متعهد شده اند تا از یک نامزد ریاست‌جمهوری حمایت کنند ، باید با حسن نیت ، نظرات و عقاید کسانی را که آنها را انتخاب کرده‌اند ، منعکس کنند.»

چالش های پیش روی نامزدهای دموکرات

علاوه بر کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور، افراد دیگری نیز هستند که در سال 2024 از بایدن حمایت کردند و در عین حال آرزوهای خود را برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری در دوره‌های آینده داشتند . این افراد شامل گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا ، گرچن ویتمر فرماندار میشیگان ، جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا، جی بی پریتزکر فرماندار ایلینوی و رو کانا نماینده کالیفرنیا می شوند.

سایر افرادی که بایدن در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال 2020 این حزب آن ها را شکست داد و  بر آنها برتری یافت نیز می توانند مجددا بریادست یابی به قدرت تلاش کنند، از جمله سناتور برنی سندرز از ورمونت، الیزابت وارن از ماساچوست و امی کلوبوچار از مینه سوتا، و همچنین وزیر حمل و نقل، پیت بوتیگیگ.

آیا دادگاه مداخله خواهد کرد؟

اگر جو بایدن ناگهان رقابت ریاست جمهوری را ترک کند، گروه‌های محافظه‌کار پیشنهاد کرده‌اند که شکایت‌هایی را در سراسر کشور تنظیم خواهند کرد و احتمالاً قانونی بودن نام نامزد دموکرات در برگه‌های رای را زیر سوال می‌برند و ان ها را به چالش خواهند کشید .

اما الین کامارک، کارشناس ارشد مطالعات حکومت‌داری در موسسه بروکینگز در واشنگتن، که کتابی در مورد روند نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشته است و همچنین یکی از اعضای قانون‌گذاری کمیته ملی دموکرات استمی باشد ، اذعان داشت که دادگاه‌ها به‌طور پیوسته از دخالت در روند رقابت‌های مقدماتی سیاسی اجتناب کرده اند ، البته تا زمانی که احزاب حاکم در این رقابت هاکاری انجام ندهند که با سایر حقوق قانون اساسی، مانند سرکوب رای‌دهندگان بر اساس نژاد، در تضاد باشد . (م.ک)