ایران درخواست‌ها در خصوص تعدیل پاسخ خود به اسرائیل را رد می‌کند: «برای ما مهم نیست که جرقه جنگ زده شود»

ایران درخواست‌ها در خصوص تعدیل پاسخ خود به اسرائیل را رد می‌کند: «برای ما مهم نیست که جرقه جنگ زده شود»

یدیعوت آحارونوت ؛ 4 اگوست

نویسنده: ایتامار آیچنر

واشنگتن خواستار خویشتن‌داری همه طرف هاست ، اما به نظر می‌رسد تهران مصمم است در واکنش به ترور رهبر حماس در خاک خود ، پاسخ حمله اسرائیل را بدهد و علیرغم اینکه به او هشدار داده شده است که هرگونه حمله سخت علیه اسرائیل واکنش متقابلی را به دنبال خواهد داشت، از تصمیم خود منصرف نشده است .

به نوشته وال‌استریت ژورنال در روز یکشنبه، جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های شدید دیپلمات های ایالات متحده آمریکا و اعراب برای تعدیل واکنش خود به ترور رهبر ارشد سیاسی حماس، [شهید] اسماعیل هنیه، در تهران را رد کرده است . این در حالی است که مقامات در حال بررسی نقض‌های امنیتی بودند که منجر به حمله شد.

انعکاس /// توضیحات

از زمان وقوع این حادثه [ترور شهید اسماعیل هنیه]، رهبران جمهوری اسلامی ایران وعده انتقام داده‌اند و به ادعای منابعی که از مذاکرات در این رابطه آگاهی دارند، مقامات ایرانی به دیپلمات‌های عرب گفته‌اند: «برای ما اهمیتی ندارد که پاسخ به حمله اسارئیل منجر به جنگ شود .»

ایالات متحده از کشورهای غربی _ اروپایی و کشور های عربی و متحدانش خواسته است تا پیامی را به منظور اجتناب از تشدید تنش ها به ایران برسانند و به ایران هشدار بدهند که هرگونه حمله متقابل سخت و سنگین به اسرائیل واکنش و پاسخی متقابل و سخت را به دنبال خواهد داشت . مقامات آمریکایی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرده اند که اگر تهران تصمیم بگیرد که تنش ها را بیش از حد تشدید نکند و از خود خویشتن‌داری نشان دهد ، رئیس جمهور جدید ایران که ساعاتی پیش از ترور [شهید] اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس ، کار خود را آغاز کرده بود ، شانس بیشتری برای بهبود روابط ایران با غرب خواهد داشت . ایالات متحده در بخش دیگری از پیام خود گفته که اسرائیل را نیز برای کاهش تنش‌ها تحت فشار قرار داده است .

پیام واشنگتن واضح و روشن است: « جمهوری اسلامی ایران می بایست از خود خویشتنداری نشان دهد». در همین حال، سرتیپ دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که با وجود تهدیدات جمهوری اسلامی ایران، هیچ تغییری در دستورالعمل‌های فعلی وجود ندارد. وی در ادامه افزود: در حال حاضر هیچ تغییری در خط مشی و سیاست دفاعی فرماندهی جبهه داخلی ایجاد نشده است. فقط در صورت نیاز آن را به روز خواهیم کرد.»

هاگاری افزود: ارتش هم در دفاع و هم در حمله در حالت آماده باش است. او افزود نیروهای ما در هوا، دریا و زمین مستقرند و برای هرگونه سناریو و به ویژه برای طرح‌های حمله فوری آماده‌اند و هرگونه تغییر در سیاست دفاعی را در سکوهای فرماندهی جبهه داخلی به روز می کنیم و این کار را انجام خواهیم داد. برای ارائه به‌روزرسانی‌ها آماده باشید. هاگاری گفت:” ما در تلاش هستیم تا هشدارهای لازم را برای آمادگی در برابر هرگونه تهدید به شما بدهیم. حفاظت مبهم نیست. بنابراین، هر شهروندی موظف است در هر کجا که هست، دستورالعمل‌ها را بداند و هوشیار باشد.”

وی افزود: در روزهای اخیر شاهد افزایش بازدیدهای عمومی از وب سایت فرماندهی جبهه داخلی و سوالاتی بودیم که آنها مطرح کرده اند. همه پاسخ‌ها را می‌توان در وب‌سایت «فرماندهی جبهه داخلی» یافت و همچنین در پاسخ به سؤالات جدیدی که ایجاد شده است، آن را به‌روزرسانی می‌کنیم.» علاوه بر این، امروز،  فرماندهی جبهه داخلی سامانه جدیدی را برای هشدار به شهروندان در مواقع اضطراری راه‌اندازی کرده است. این سیستمی است که توسط استانداردهای بین المللی به رسمیت شناخته شده است که هشدارهای دفاعی را برای حوادث ناگهانی و اضطراری در مقیاس بزرگ ارسال می کند. وی  گفت:” این هشدار به تلفن‌های همراه در منطقه تحت تهدید ارسال می‌شود. این کار بدون نیاز به درخواست و بدون هیچ اقدامی از سوی شهروند انجام می‌شود .”

هاگاری در پاسخ به این سوال که چرا اسرائیل به جای حمله پیشگیرانه منتظر اقدامی انتقامجویانه از سوی ایران است، پاسخ داد :”ما برنامه هایی داریم و آمادگی بالایی برای اجرای آنها نیز داریم. بلافاصله پس از دریافت دستور از رهبری سیاسی اقدام خواهیم کرد.”

در بحبوحه تلاش‌ها برای کاهش تنش ها در منطقه، بسیاری از کشورها، اعم از عربی و غربی، خطر نمی‌کنند و از شهروندان خود می‌خواهند تا لبنان را به دلیل ترس از به وجود آمدن جنگی همه جانبه با اسرائیل ترک کنند. با توجه به احتمال انجام اقدامات انتقام‌جویانه پیش ‌بینی‌ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و پاسخ حزب‌الله به اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، عصر یکشنبه همراه با مقامات ارشد دفاعی جلسه ای به منظور ارزیابی وضعیت موجود برگزار می‌کند. ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی تروریستی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام»، قرار است روز دوشنبه به عنوان بخشی از یک سفر منطقه ای در خاورمیانه، و به منظور هماهنگی تلاش های ائتلاف بین المللی برای رهگیری حمله مورد انتظار ایران و حمله تلافی جویانه حزب الله وارد اسرائیل شود . (م.ک)